Om vi tar ett samtal över IP (eller annat medium) så börjar det bli svårt att prata om latensen är över 100ms. Förmodligen behöver man mindre än 50ms för god kvalitet. En bra 4g anslutning klarar det men om lasten är hög mot basstationen kan latensen vara låg i medel men gå upp under korta perioder. Detta leder till brister i samtalskvaliteten.

En fast anslutning ökar sannolikheten för en störningsfri uppkoppling. Om man vill säkra upp kvalitén på nätet så väljer man en fast uppkoppling. Det betyder inte att man verkligen behöver det utan man kanske bara vill att uppkopplingen ska vara så problemfri som möjligt.

Fast uppkoppling via fiber har en mycket låg komplexitet när det kommer till accesstekniker för internetanslutningar. Det borgar för hög driftsäkerhet med få störningar.
 
  • Gilla
Ymer och 3 till
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Är helt med på att en fast lina inte kan slå trådlös teknik (idag) men tänker på sikt.

Jag har bara fönster kvar att byta så kan jag tyvärr inte energieffektivisera mer efter det.

Handlar mer om det är en dum investering för hur jäkla icke driftsäkert är trådlös uppkoppling idag om man inte är på ett tåg?
Snarare kommer 5G funka sämre i framtiden när fler börjar använda det då det är en begränsad resurs som alla användare ska dela på. Fiber är till skillnad från mobila frekvenser i det närmaste obegränsat och därmed väldigt mycket mer framtidssäkert.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vad händer med internet om detta går igenom?
- https://omni.se/a/k62qAa

Det är inte fiber man diskuterar här, utan man tänker alltså låta de stora bolagen betala för utbyggnaden av 5G. Vad händer då? Detta vore nog en katastrof för det öppna internet på sikt.
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad händer med internet om detta går igenom?
- [länk]

Det är inte fiber man diskuterar här, utan man tänker alltså låta de stora bolagen betala för utbyggnaden av 5G. Vad händer då? Detta vore nog en katastrof för det öppna internet på sikt.
Att de eventuellt ska tvingas vara med och finansiera det är inte samma sak som att de ska äga delar av infrastrukturen...
 
T TobiasStockholm skrev:
Att de eventuellt ska tvingas vara med och finansiera det är inte samma sak som att de ska äga delar av infrastrukturen...
N jz men det skulle kunna leda till att de kan ställa explicita krav.
 
pacman42 pacman42 skrev:
N jz men det skulle kunna leda till att de kan ställa explicita krav.
Knappast om det lagstadgat av EU. Då är det "take it or leave the market". Med tanke på hur kraftfullt EU faktiskt har värnar om nätneutralitet tvivlar jag på att de skulle tillåta något annat. Ett remissvar säger tydligen också att "Any legislative proposal should "ensure fairness between users in accordance with the net neutrality rules, which is a core principle we absolutely need to preserve," the joint document said."
 
T TobiasStockholm skrev:
Tveksamt om det lagstadgad av EU. Då är det "take it or leave the market".
Nja, riktigt så fungerar det inte. Det kommer att bli förhandlingar och där litar jag inte på dessa länder och deras operatörer. Sedan kan BEREC lägga sig i också, men det är inte förrän man hamnar i EG,-domstolen det kommer att avgöras så det tar kanske tio år. Minst fem år i alla fall. Då är mycket av skadan redan skedd.

Om EU lägger sig i redan från början då tar det minst fem år innan något händdeer i också. Detta kan kraftigt försena utbyggnaden av 5G i hela EU.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, riktigt så fungerar det inte. Det kommer att bli förhandlingar och där litar jag inte på dessa länder och deras operatörer. Sedan kan BEREC lägga sig i också, men det är inte förrän man hamnar i EG,-domstolen det kommer att avgöras så det tar kanske tio år. Minst fem år i alla fall. Då är mycket av skadan redan skedd.

Om EU lägger sig i redan från början då tar det minst fem år innan något händdeer i också. Detta kan kraftigt försena utbyggnaden av 5G i hela EU.
Utvidgade mitt svar lite. Har faktiskt förtroende för EU i just dessa frågor då de tagit väldigt vettiga beslut kring liknande frågor hittills. Se hur bra det funkar med roaming kostnader t.ex. Detta bör inte vara alltför olikt.
 
T TobiasStockholm skrev:
Utvidgade mitt svar lite. Har faktiskt förtroende för EU i just dessa frågor då de tagit väldigt vettiga beslut kring liknande frågor hittills. Se hur bra det funkar med roaming kostnader t.ex
Nja, ibland fattar de bra beslut. Det beror på vilket organ som fattar besluten. Hamnar det hos BEREC så tror jag att det blir bra, men det tar tid. Hamnar det i EU-parlamentet så kan det bli hur tokigt och fel som helst. Och det finns många andra ställen det kan hamna på också. Man kan dock summera det dom att det kan gå snabbt och bli väldigt fel, eller det kan gå långsamt och bli rätt.

Både USB-C och Net Neutrality har gått väldigt långsamt. Och ingen av dessa är på långa vägar klara heller.
 
Ska tjänsteleverantörerna betala operatörerna för trafikkostnader man genererar vill man nog ha en garanterad kapacitet/kvalitet tillbaka, vilket inte är helt orimligt. Det borde gå att lösa.

Det krockar lite med nätneutraliteten men den kommer ändå halta framöver med många privata nät och "slices" över gemensam infrastruktur. Är inte så påläst på detaljerna kring nätneutraliteten men jag har svårt att se hur det ska fungera framöver. Nätneutralitet i alla logiska nät kanske kan fungera. Inte i fysiska nät.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ska tjänsteleverantörerna betala operatörerna för trafikkostnader man genererar vill man nog ha en garanterad kapacitet/kvalitet tillbaka, vilket inte är helt orimligt. Det borde gå att lösa.

Det krockar lite med nätneutraliteten men den kommer ändå halta framöver med många privata nät och "slices" över gemensam infrastruktur. Är inte så påläst på detaljerna kring nätneutraliteten men jag har svårt att se hur det ska fungera framöver. Nätneutralitet i alla logiska nät kanske kan fungera. Inte i fysiska nät.
Jag är hyfsat påläst om Net Neutrality och så som det ser ut just nu så kan ingen innehållslevetantör köpa sig fördelar. Den enda som kan styra över hur trafiken skall behandlas är i slutänden du som konsument, eller ditt företag om det är ett företagsabonnemang. Skall man ändra på detta då krävs att hela regelverket ses över från grunden.

Notera att zero charging så som det användes av ett antal europeiska operatörer visade sig vara olagligt (domslut förra året), detta eftersom inte alla trafik behandlades lika och det inte var kunden som bestämde. Det var även olagligt då man inte erbjöd zero charging när man roamade inom EU också.

Jag tror att det kommer att ta många år innan man kan ändra på reglerna. Jurister är långsamma.
 
B
P Poyapoya skrev:
Förstår tanken men det tar bara ett par veckor att få arbetet gjort då fiber finns längst vägen.
det är inte så säkert det går fort, beroende på vem som är nätägare kan det vara så att du måste "vänta" tills de kör kampanj, och det kan ta flera år. Installera direkt, förstår du inte att det är smart, så inse bara att du ska göra det... att inte göra det, då kan du lika gärna stänga av elen, för det går ju lika bra med fotogenlampa och vedspis... det är på den nivån.
 
B
P Poyapoya skrev:
Hahahah kul att bli kallad troll, det var första gången.

Då jag har lagt ner en enorm mängd pengar på huse, både gällande köp och renovering och tänkt igenom varenda beslut så var detta ännu ett beslut som jag vill tänka igenom.
Då jag inte är uppväxt i hus, inte har jättemycket erfarenhet från hus så tänkte jag att det kan vara bra att ställa frågan i ett forum för...
vänta på det...

HUS! ja du gissade helt rätt!

Skämt åsido så ville jag höra kring erfarenhet som andra har och tar man den teoretiska hastigheten som 5g kommer kunna leverera så ville jag bara ta ett bra beslut helt enkelt

Nu ska jag trolla vidare, trolalalalala
Hoppas för din skull att du installerade fiber...
 
B Boan skrev:
Hoppas för din skull att du installerade fiber...
Det är på gång. Beställningen var redan gjord när jag skrev frågan. Jag började fundera bara, gissar att jag påverkats av all hype kring det.

Så var inte orolig fiber är beställt och jag tänker inte stänga av min el...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Det är precis den frågeställningen vi har.

Vi har ett väldigt stort behov av att vara uppkopplade då vi båda jobbar hemifrån.
Jobbar ni hemifrån ?
Har behov av teams/zoom/VPN osv ?

BYT till fast anslutning via fiber. OM inte annat så vill du byta när det börjar komma fler 5G användare i grannskapet... då blir prestanda sämre.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.