Jag river en utbyggnad ner till stommen, och river ut elmateriel. Det skall byggas upp igen på ett lite annorlunda sätt, så jag funderar på vad som är lämpligt/olämpligt att återanvända. Jag är ganska snål, och har en väldigt låg timkostnad.

Befintligt materiel är från slutet av 90-tal. Brytare/uttag/FK/slang/väggdosor?
Renoveringsrum med exponerade trästommar, isolering, stege och en designerlampa i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du sparar mer pengar på att äta havregrynsgröt varje lunch i en vecka

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Det motsvarar ungefär kostnaden för ett eluttag. :rofl:

Är grejorna hela så kan du väl återanvända allt material.

• Gilla
  • Älska
Mazdarune och 18 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag river en utbyggnad ner till stommen, och river ut elmateriel. Det skall byggas upp igen på ett lite annorlunda sätt, så jag funderar på vad som är lämpligt/olämpligt att återanvända. Jag är ganska snål, och har en väldigt låg timkostnad.

Befintligt materiel är från slutet av 90-tal.

Brytare/uttag/FK/slang/väggdosor?
[bild]
Hej,

Jag skulle tänka så här.
Brytare som estetiskt passar kan ju återanvändas.
Uttag (jordade) som estetiskt passar bör ju funka de också.
Uttag som inte är jordade, släng.
Både brytare och uttag kan ”renoveras” med lite sprayfärg (vilket jag själv gjorde i sommarstugan), så man slipper gulnad plast.
Ang. FK tråden, kanske lite mer tveksamt då man lätt kan riva upp isoleringen när man sliter ut dom.
Dosor är ju kanske inte det dyraste men orkar man ta loss dom hela så kör.

• Gilla
  • Älska
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Isoleringen - den lilla som finns - skall mestadels väck ändå, så ingen fara.

• Wow
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Återanvänd uttag och brytare. De kan du ju ändå byta senare vid behov. Saker som sitter i väggen är ju lite jobbigare om det skulle bråka så där skulle jag se över besparingen jämfört med nytt material.

T ex så är kanske glidet genom gamla flexrör inte det samma som genom nya? Man ska vara snål och inte dumsnål.

Ja, jag får väl se. Färgerna skall ju passa också på FK:n

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
FK kan återanvändas efter inspektion. Men den är ju inte särskilt dyr. I alla fall om den är så ny att färgerna stämmer.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Hej,

Jag skulle tänka så här.
Brytare som estetiskt passar kan ju återanvändas.
Uttag (jordade) som estetiskt passar bör ju funka de också.
Uttag som inte är jordade, släng.
Både brytare och uttag kan ”renoveras” med lite sprayfärg (vilket jag själv gjorde i sommarstugan), så man slipper gulnad plast.
Ang. FK tråden, kanske lite mer tveksamt då man lätt kan riva upp isoleringen när man sliter ut dom.
Dosor är ju kanske inte det dyraste men orkar man ta loss dom hela så kör.
Uttag och brytare ska inte målas med sprayfärg.

• Gilla
  • Wow
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Uttag och brytare ska inte målas med sprayfärg.
Näheee…..och varför inte?

• Gilla
Moltaz1
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
[länk] Eluttag ska inte målas.,har önskad färg från början.
IN är en dålig källa till fakta. Givetvis vill ingen tillverkare tillåta den minsta modifiering av deras produkter, för då kan de hållas ansvariga för om det mot förmodan skulle uppstå en incident pga slarv, dumhet eller olämplig färg vad det nu skulle vara.

• Gilla
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Panor82
Om jag hade återanvänt fk:n hade jag inspekterat isoleringen noga efter sprickor, dragpåkänningar, värmeutveckling mm. Och om jag hade funnit dom i ok skick så hade jag efter idragning isolationsmätt varje fk mot varandra för att se att dom inte blivit skadade. Men snabbast och minst tidskrävande hade varit ny fk.

• Haha
  • Gilla
pmlev och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
IN är en dålig källa till fakta. Givetvis vill ingen tillverkare tillåta den minsta modifiering av deras produkter, för då kan de hållas ansvariga för om det mot förmodan skulle uppstå en incident pga slarv, dumhet eller olämplig färg vad det nu skulle vara.

”Eluttag ska inte målas. Vi har inte sett någon tillverkare som säger att deras uttag är målningsbara och tillverkarens anvisning ska följas.”

MARGARETA WILLBERGH, ELSÄKERHETSVERKET

• Gilla
  • Wow
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.