M Micke52 skrev:
Ännu kostar 1 pall pellets ca. 2600 och förbrukning är ca mindre än 1 pall per år och då ligger vi på 22 grader bottenplan och 20 på ovanvåning. Så rekommenderar varmt en pelletskamin vår genererar mellan 6000-8000 watt i värme.
Menar du verkligen att 1 pall pellets för 2600kr kan spara dig 25000kWh?
 
F fribygg skrev:
Menar du verkligen att 1 pall pellets för 2600kr kan spara dig 25000kWh?
Ja det är faktiskt sant handlar 1 pall/år. Köpte 1 pall i nov/dec har nog iaf 10 påsar kvar.
 
M Micke52 skrev:
Ja det är faktiskt sant handlar 1 pall/år. Köpte 1 pall i nov/dec har nog iaf 10 påsar kvar.
M Micke52 skrev:
Ja det är faktiskt sant handlar 1 pall/år. Köpte 1 pall i nov/dec har nog iaf 10 påsar kvar.
När vi köpte huset hade det stått tomt i 2 år men mäklaren körde på värme som vanligt och beskrivningen specade 40000kw/år alltså bara värme. Ska kanske tillägga att jag också bytt alla glas i huset till fyllda kassetter de flesta gamla läckte.
 
M Micke52 skrev:
Ja det är faktiskt sant handlar 1 pall/år. Köpte 1 pall i nov/dec har nog iaf 10 påsar kvar.
En normal pall väger väl ca830kg och varje kilo innehåller väl ca 5kWh och kostar nu nästan 3500kr på tex granngården så en sådan pall kan omöjligt spara in 25000kWh
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En normal pall väger väl ca830kg och varje kilo innehåller väl ca 5kWh och kostar nu nästan 3500kr på tex granngården så en sådan pall kan omöjligt spara in 25000kWh
Du får gärna se fakturorna från lantmännen.
Har ingen aning om vad glaset gjorde i effekt.
Tänk även på att alla paneler var från 74 dvs. inget oljefyllt utan rena elelement. Tror det var 11 eller 12 1500W paneler som jag skrotade.
 
M Micke52 skrev:
Du får gärna se fakturorna från lantmännen.
Har ingen aning om vad glaset gjorde i effekt.
Grattis om du han köpa pellets till rimligt pris!
832kg per pall och >4,9kWh/kg har SCAs pellets så energiinnehållet i en pall kan grovt sägas vara 4100kWh. Man bör nog ha >6 pall om man ska ersätta 25000kWh el
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Grattis om du han köpa pellets till rimligt pris!
832kg per pall och >4,9kWh/kg har SCAs pellets så energiinnehållet i en pall kan grovt sägas vara 4100kWh. Man bör nog ha >6 pall om man ska ersätta 25000kWh el
Ska kanske tillägga att vi eldar inte 24/7.
Kaminen är ställd på på min. 20C men sommartid som nu är den avstängd/pausläge.
 
Redigerat:
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
M Micke52 skrev:
Du får gärna se fakturorna från lantmännen.
Har ingen aning om vad glaset gjorde i effekt.
Tänk även på att alla paneler var från 74 dvs. inget oljefyllt utan rena elelement. Tror det var 11 eller 12 1500W paneler som jag skrotade.
Du sparar marginellt på att byta element.
Det du kan spara lite på är att kanske termostaten i nya är något bättre men all el till ett elelement blir till värme oavsett om det är oljefyllt eller inte.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Du sparar marginellt på att byta element.
Det du kan spara lite på är att kanske termostaten i nya är något bättre men all el till ett elelement blir till värme oavsett om det är oljefyllt eller inte.
Nja vad jag har upptäckt e ju att oljefyllt behåller värmen betydligt längre än icke oljefyllt även om det tar lite längre tid att värma. Vi upptäckte rätt snabbt att sovrum o toa var varmare med oljefylda.
 
M Micke52 skrev:
Nja vad jag har upptäckt e ju att oljefyllt behåller värmen betydligt längre än icke oljefyllt även om det tar lite längre tid att värma. Vi upptäckte rätt snabbt att sovrum o toa var varmare med oljefylda.
Men det har inget med förbrukning att göra.
Du får lika mycket värme för varje kwh du stoppar in i två element oavsett om det ena är oljefyllt och det andra ett vanligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
U
M Micke52 skrev:
Nja vad jag har upptäckt e ju att oljefyllt behåller värmen betydligt längre än icke oljefyllt även om det tar lite längre tid att värma. Vi upptäckte rätt snabbt att sovrum o toa var varmare med oljefylda.
Fast det säger ju emot fysiken. Elradiatorer kan inte skapa 10kw värme genom att dra 4kw. Förhållandet kommer vara nära 1:1 oavsett typ av elradiatorer.
Däremot kommer de hålla värmen längre och ha jämnare temperatur. Men det är mer en komfortfråga än har med energiförbrukningen att göra.
Samma sak med pellets, de innehåller en viss mängd energi och en säck kommer inte kunna skapa mer värme än den energin den innehåller.
Du måstena gjort andra övriga förändringar tex. sänkt medeltemperaturen, tätat fönster
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En normal pall väger väl ca830kg och varje kilo innehåller väl ca 5kWh och kostar nu nästan 3500kr på tex granngården så en sådan pall kan omöjligt spara in 25000kWh
Vet inte hur du räknar men tokigt är det.
Granngården nä tack men dom tar 59:- per säck så knappt 3100.....
Och som jag skrev om möjligt eller inte så är fakta iaf.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast det säger ju emot fysiken. Elradiatorer kan inte skapa 10kw värme genom att dra 4kw. Förhållandet kommer vara nära 1:1 oavsett typ av elradiatorer.
Däremot kommer de hålla värmen längre och ha jämnare temperatur. Men det är mer en komfortfråga än har med energiförbrukningen att göra.
Samma sak med pellets, de innehåller en viss mängd energi och en säck kommer inte kunna skapa mer värme än den energin den innehåller.
Du måstena gjort andra övriga förändringar tex. sänkt medeltemperaturen, tätat fönster
Skrev ju att alla fönsterkassetter utbytta men tror inte dom gjort så mycket. Man tycker ju att mäklaren skulle fuskat med siffror på andra hållet men faktum kvarstår huset var vid köpet specat till 40000kw/år. Om sedan mäklaren har uppgivit fel siffror har jag ingen aning om.
De första 2 mån i huset feb mars 2012 kostade över 8000 i el utan avtal.
 
M Micke52 skrev:
Vet inte hur du räknar men tokigt är det.
Granngården nä tack men dom tar 59:- per säck så knappt 3100.....
Och som jag skrev om möjligt eller inte så är fakta iaf.
Bra pris! Mitt emellan det du tidigare skrev och det pris som jag angav

Men inte kan du ta ut 25000kWh ur en pall som innehåller 4000kWh så din besparing beror sannolikt inte på pelletsen i någon större grad
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Men det har inget med förbrukning att göra.
Du får lika mycket värme för varje kwh du stoppar in i två element oavsett om det ena är oljefyllt och det andra ett vanligt.
Nu håller du ju på att förstöra en 'bra' historia med fakta;)
 
  • Gilla
  • Haha
fusion och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.