F fribygg skrev:
Rekommenderar du Keddyn eller är det en mindre lämpad eldstad utan katalysator och med taskig effektivitet och utan förmåga att värma hela natten som du inte skulle valt idag?

Jag tror att reglerna för främja eldning måste anpassas till den bristande tillgången på billig el och de stora utsläpp som förbränning av fossilt bränsle ger i Europa nu så jag förespår mer eldning i kakelugn och täljstensugn framöver för de som inte har möjlighet att sätta in en ordentlig vedpanna med acctankar.
Helt riktigt, befolkningen måste ges chans att överleva.

Jag väntar med spänning på vilka utsläppskrav som den så kallade miljörörelsen kan tänka sig acceptera.

Kom ihåg att för 15 år sedan började vissa tyska städer och Österrike komma med egna utsläppskrav. Sedan hängde Sverige pp med svanen, alla myndighetssidoe jag såg sa ett tag att om du har en svanenmörkt kamin så är det lugnt samtliga kommuner kommer att godkänna. Även UK har liknande krav.

Dessa kräv är sedan länge uppfyllda och nästa steg blir antagligen elektriskt förvärnd katalysator så att utsläppen blir noll.

Men jag misstänker att detta inte stoppar motståndet mot vedeldning.
 
J
Det är ju i sak sant att man förmodligen sänker elförbrukningen när man skaffar en kamin. Dock är det ju ingen energieffektivisering, man ersätter enbart en energikälla med en annan.

Rekommenderat är ju alltid att sänka energibehovet först.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A
J Jerald Stuartson skrev:
Det är ju i sak sant att man förmodligen sänker elförbrukningen när man skaffar en kamin. Dock är det ju ingen energieffektivisering, man ersätter enbart en energikälla med en annan.

Rekommenderat är ju alltid att sänka energibehovet först.
jag har gratis ved.
 
  • Gilla
th3stinger och 1 till
  • Laddar…
A
J Jerald Stuartson skrev:
Det är ju i sak sant att man förmodligen sänker elförbrukningen när man skaffar en kamin. Dock är det ju ingen energieffektivisering, man ersätter enbart en energikälla med en annan.

Rekommenderat är ju alltid att sänka energibehovet först.
jag effektiviserar genom att använda mindre el så ni andra kan använda mer el.
Mycket onödiga kommentarer
 
J Jerald Stuartson skrev:
Det är ju i sak sant att man förmodligen sänker elförbrukningen när man skaffar en kamin. Dock är det ju ingen energieffektivisering, man ersätter enbart en energikälla med en annan.

Rekommenderat är ju alltid att sänka energibehovet först.
Den rekommendationen är en myt eller en så kallad gammal sanning.

Du ska inte först byta dina äldre tvåglasfönster till 3-glas energifönster om du har uppvärmning med direktelsradiatorer.

Du ska först, så fort som möjligt, byta uppvärmningskälla till tex någon form av värmepump (luftvärmepump om du inte tänker konvertera till vattenburen uppvärmning).
 
Johan1975z skrev:
har pratat med några idag. Den största försäljaren i området hade dessa i lager:

Contura 520t eller 596t
Thermatec 21 eller 23 ts
Keddy k 900 hög
1 jötul 377

men de är inte tillräckligt bra enligt några här.
Svårt…
När vi beställde vår kamin i vårasstoddetmellan en contura 870 och termatech 23. Det som gjorde att vi gick på conturan istället för termatech var garantitiden
Annars gillade vi termatech som satan.
 
  • En modern svart kamin installerad i ett hörn med en klar glaslucka, mot en turkos vägg och vit panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
C
L lat skrev:
Priserna styrs av europamarknaden, eftersom "vi" vill ha marknadsekonomi.
Fast "putinpriser" är ju knappt halva förklaringen. S, MP har försämrat situationen i Sverige ordentligt och samma hysteri i EU bla. Tyskland. Sverige har också sjukt höga elskatter vilket ger mer klirr i kassan så regeringen är väl rätt nöjd ändå men de får sitta och ljuga i SVT utan motpart. De tar 10kr och ger tillbaka 1kr i elpriskompensation så får de även röster.

Hur som helst, grannen köpte kamin och installerade också själv vilket inte var svårt men det är givetvis inte möjligt för alla. Jag går dock i tankarna för nästa vinter blir det tyvärr nytt elavtal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Om inte annat om de skulle bli elavbrott och annat är det bra med en "offline" värmekälla, och risken för det detta år är ju överhängande. Jag tänkter om du har FTX hus måste du ha en kamin med tilluft från uteluften. Annars kommer ju kaminen ta luft från rumet och skicka ut därmed störra FTX systemets balans om kaminen ens får tillräckligt med luft?.

Säljer din källa ved till rimligt pris till utomstående?
 
Jag har en kamin från Nibe. Den ger inte mycket värme tyvärr. Nibe skyller på lagen som tvingar till att isolera så gått som hela röret. Där försvann effekten.
 
Johan1975z skrev:
Har torkat veden under ett år på plats. Sen när jag fraktar hem den tänkte jag ha den i garaget (inomhus i villan)

Kan ni ge förslag på bra kaminer.
Tänk på att dra in stora mängder ved inomhus drar du också in en hel del kryp om du har otur. Vedskjul? Uthus?
 
A
zaltarn joalju skrev:
Tänk på att dra in stora mängder ved inomhus drar du också in en hel del kryp om du har otur. Vedskjul? Uthus?
Har ett garage inomhus. Kan man få problem?
 
K
Johan1975z skrev:
Har ett garage inomhus. Kan man få problem?
Jag hämtar in ved både till mitt garage som är uppvärmd och in till huset bredvid spisen och har aldrig fått problem hittills
 
J
Hade jag varit i din situation med gratis ved hade jag personligen byggt en vedpanna med tillhörande ack.tankar på 1000-1500L i lämpligt utrymme i huset och antingen dragit ett radiatorsystem eller satt fläktkonvektorer på par väl valda ställen i huset. (I praktiken är det en innedel på LLVP du cirkulerar varmvatten.)

Gratis ved är en otrolig lyx och det kan absolut vara värt att investera en slant för framtiden om ni planerar att bo kvar i ert hus under en längre tid! Med rejäla tankar behöver du inte säga upp och sitta eldvakt heller och dessa tankar kan du komplettera vidare med andra uppvärmningskällor hur du vill framöver med. Vattensolfångare när man vill ha varmvatten på sommaren och inte eldar, en Monoblock luft/vatten som du kan styra igång när man är borta under perioder osv
 
Johan1975z skrev:
Bor i ett hus på två plan (ena planet källare). 190kvm totalt.
Har två LL-värmepumpar (en på varje plan). Det sitter en billig pump från jula på undervåningen.
Har även FTX i huset.
Årlig förbrukning ligger runt 15-16.000kwh men då har vi det ganska kallt på vintern också.
Vi bor i se3.

jag kan hämta gratis ved men får transportera den ca 8 mil. På stället där jag kan hämta ved är jag ganska ofta och jag har en skruttbil som jag kan lasta en del i.

Är det värt att slänga in en kamin på övervåningen? Har inte kollat upp vad det kostar eller vad man ska ha. Kom gärna med tips.
Tack
Jag skulle absolut sätta in en kamin om jag hade haft tillgång till gratis ved. Jag bor i ett hus byggt 2003, 123kvm med öppen planlösning Conturakamin och frånluftvärmepump. Jag har eldat på sättet du tänkt dig i 19 år nu och då har jag inte tillgång till ved utan håller mig framme där jag ser att det fälls som byggplatser, vägbyggen mm. Nu när jag hållt på så länge så vet folk, föreningar, företag och liknande att jag fäller träd mot att få veden. Jag eldar mellan 3-5 kubik travad ved om året beroende på hur kall vintern är. Jag ser inte den tid jag lägger ner på veden som ett jobb utan jämför mer tiden som folk lägger ner på gymmet samt annan träning och därtill även betalar det. Jag lägger nog ner ca 40 timmar/år på vedjobbet. Jag tänder upp kaninen när jag går upp sen fyller på innan jag sticker till jobbet, sen repeat när jag kommer hem med påfyllning under kvällen och sen ett riktigt lass innan jag lägger mig. Jag har själv installerat kamin och skorsten helt utan förkunskap och hjälp, med bara instruktionerna som följde med kaminen. Klarar du byta däck på bilen så fixar du detta utan problem. Det är faktiskt löjligt enkelt att installera.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Om inte annat om de skulle bli elavbrott och annat är det bra med en "offline" värmekälla, och risken för det detta år är ju överhängande. Jag tänkter om du har FTX hus måste du ha en kamin med tilluft från uteluften. Annars kommer ju kaminen ta luft från rumet och skicka ut därmed störra FTX systemets balans om kaminen ens får tillräckligt med luft?.

Säljer din källa ved till rimligt pris till utomstående?
Det där är inte sant att du måste ha uteluft till kamin. Har denna konfiguration. Aldrig haft problem då det finns i FTX en funktion när man t ex skall tända upp brasan. Annars är det bara öppna en dörr lite på glänt om det blir problem att tända (har dock inte behövt göra detta) Därefter är det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.