engs
Hur länge sen var det Tesla slutade med gratis laddning "livet ut" på Supercharger med köpet? Vet inte villkoren men gissar det är nått om att man måste vara samma ägare, dvs följer ej bilen.
Började göra ett överslag i huvudet (kör i jobbet och skulle fått ut milersättning som om man kört privat bensinbil) och funderar på om man skulle ha kunnat gjort en bra affär. Men de hade kanske bara dyra modeller på den tiden?
 
engs engs skrev:
Hur länge sen var det Tesla slutade med gratis laddning "livet ut" på Supercharger med köpet? Vet inte villkoren men gissar det är nått om att man måste vara samma ägare, dvs följer ej bilen.
Började göra ett överslag i huvudet (kör i jobbet och skulle fått ut milersättning som om man kört privat bensinbil) och funderar på om man skulle ha kunnat gjort en bra affär. Men de hade kanske bara dyra modeller på den tiden?
Runt 2017 tror jag, och det skedde i steg. Först gick det från att gälla bilens livslängd, sen första ägarens innehav, sen försvann det.

Så hittar man en gammal modell S så gäller det fortfarande. För jag tror att det bara gällt för modell S och Roadster.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Jag ska välja ny förmånsbil och har 12,5 PBB att utnyttja, dvs 656 000 kr.
Jag tänkte komma med rådet att tänka på nästa års prisbasbelopp då det går upp rejält pga. inflationen. Sen såg jag att du redan hade räknat med 2023 års siffror…


Men det kan ju vara bra för fler att veta, så jag skriver det ändå. 52.500 kr är nästa års PBB, vilket alltså är en höjning med 4.200 spänn, eller knappt nio procent. Vi får väl hoppas att det är en engångsgrej till följd av olyckliga omständigheter, för hög inflation är ett jävelskap.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Runt 2017 tror jag, och det skedde i steg. Först gick det från att gälla bilens livslängd, sen första ägarens innehav, sen försvann det.

Så hittar man en gammal modell S så gäller det fortfarande. För jag tror att det bara gällt för modell S och Roadster.
2017 är korrekt.
Det gäller dock att titta närmare även på äldre modeller, de kan ha blivit återköpta någon gång och då plockar Tesla bort det från bilen.
Det ska finnas några koder man kan läsa av i bilen som talar om ifall det är aktiverat eller inte.
 
S
R Robert-san01 skrev:
Intressant artikel om detta med laddning, kurvor, förbrukning mm för elbilar.

Audi e-tron 55 har lite låg men imponerande platt laddkurva.

[länk]
Koreanska 800 volt-systemet ger inte bara hög toppladdeffekt utan laddar snabbt under lång tis också.

Här är Ioniq 5 med också:
img-mercedes-benz-eqs-1076-kwh-rwd-2021-mercedess-demo-dcfc-power-comparison-20210726.png
 
Då kan jag skicka med en för småbilar också, bara för att visa på skillnaden/likheten. Då dessa drar mycket mindre effekt än större bilar så är laddhastigheten i km/min inte så olik faktiskt.

Diagram som visar DC-snabbladdningseffekt i KW för olika små elbilar vid olika laddningstillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linjediagram som visar DC-snabbladdning C-rate för olika små elbilar i förhållande till batteriets laddningsnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man då jämföra med Hyundai ioniq 5 som ju är bland de bästa på detta.

Diagram som jämför laddningshastighet i C-rate för Hyundai Ioniq 5 och en Hyundai demo-version.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill med detta visa på att även små elbilar kan fungera på längre resor trots lägre laddeffekter.
 
S
Vad betyder ”c-rate”?
 
S sinuslinus skrev:
Vad betyder ”c-rate”?
Hur långt man kommer per laddad minut, minut för minut som laddningen pågår.

Edit: en bil som drar lite el behöver därmed inte ladda lika snabbt. Småbilar har ofta billigare batteriet för att man skall kunna hålla nere priserna, men som Mini och Fiat visar så kan man ändå ladda rätt så snabbt.
 
Nu vet jag att min fråga påminner om hur långt ett snöre är men....

går det att ge någon ungefärlig hur lång tid det tar att ladda ett nästan tomt batteri i normal. hastighet. Sen funderar jag hur många kwh ett batteri är på...
någon uppskattning det vanliga...
 
30-45 minuter från 10-80% för ett batteri på 40-90kWh.

Inte bara hur långt ett snöre är, även olika material i frågan och tjocklek, samt hållfasthet...
 
Varför dessa konstiga hack på Hyundai? Är det för att kyla batteriet?
 
dof dof skrev:
Varför dessa konstiga hack på Hyundai? Är det för att kyla batteriet?
Det ser mer ut som cellbalansering, just det med att man sänker höjer och sänker igen tyder mycket på det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur långt man kommer per laddad minut, minut för minut som laddningen pågår.
Nej, det betyder hur snabbt man laddar i förhållande till batteristorlek.
För att säkerställa att inte insideevs hade hittat på en egen definition så kollade jag vad de skriver

*C-rate tells us how the charging power relates to the battery pack capacity. For example: 1C is 1-hour charging power (current), when the power value in kW is equal to the battery pack capacity in kWh. 2C would be enough to recharge in half an hour.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
jlind74 jlind74 skrev:
Nej, det betyder hur snabbt man laddar i förhållande till batteristorlek.
För att säkerställa att inte insideevs hade hittat på en egen definition så kollade jag vad de skriver

*C-rate tells us how the charging power relates to the battery pack capacity. For example: 1C is 1-hour charging power (current), when the power value in kW is equal to the battery pack capacity in kWh. 2C would be enough to recharge in half an hour.
Oops, då blandade jag ihop begreppen när jag läste.
 
Det är diagrammen med ”range replenishing speed” du vill ha.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.