Johan1975z skrev:
ok, så moderna design-kaminer är dyra, kort ved, och hälften så låg kWh mot en Vermont. Känns ju som man borde kunna hitta nått emellan en Vermont och Contura.
Nä moderna kaminer kan vara billiga i inköp men man kan ju inte vänta någon lång livslängd av en plåtkamin utan vattenmantling
 
A
F fribygg skrev:
Nä moderna kaminer kan vara billiga i inköp men man kan ju inte vänta någon lång livslängd av en plåtkamin utan vattenmantling
längre livslängd med täljsten?
 
Johan1975z skrev:
längre livslängd med täljsten?
Knappast, det är en design grej

En täljstensugn däremot förväntar man sig decenniers nytta av
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä moderna kaminer kan vara billiga i inköp men man kan ju inte vänta någon lång livslängd av en plåtkamin utan vattenmantling
Varför skulle inte en plåtkamin kunna ha en lång livslängd? Eventuellt färgsläpp på lacken kan man lösa genom att måla på den med spissvärta eller annan värmebeständig plåtfärg.
 
Johan1975z skrev:
ok, så moderna design-kaminer är dyra, kort ved, och hälften så låg kWh mot en Vermont. Känns ju som man borde kunna hitta nått emellan en Vermont och Contura.
Johan1975z skrev:
har pratat med några idag. Den största försäljaren i området hade dessa i lager:

Contura 520t eller 596t
Thermatec 21 eller 23 ts
Keddy k 900 hög
1 jötul 377

men de är inte tillräckligt bra enligt några här.
Svårt…
Jag har den här. 50-talshus, Se4, ren pelletspanna, rejäl murad skorsten(som jag antar kan plocka upp någon extra % i verkningsgrad) ur både panna och kamin.
Nu är jag lite för bekväm med temperaturen inne för att sätta pannan på 15 grader som måltemperatur bara för att spara pengar, men med 19 grader som måltemp så sänker jag uppvärmingskostnaden med 25-30% dom dagarna som jag eldar.
Elda innebär tända runt klockan 17 efter jobbet, totalt fyra fulla laddningar med ved med sista ilägget vid 23. Primärt björkved. Står 25cm men 28 fungerar bra, trott att den varit för 30cm fram tills nu.
Stenen är fortfarande varm på morgonen, mitt på kvällen ligger vardagsrummet på 27+ grader metrarna närmast kaminen.
Slår man ut energivärdet på pelletsen jag eldar under vintermånaderna på antalet timmar så ligger husets energibehov på ungefär 6kw/h

Jag orkade inte hålla på och elda hela tiden för att spara några tior när pelletsen kostat ca 50öre/kw, men den ligger väl på 80 öre när jag får plats att slänga in ett par pallar till i källaren.

Morsø 1452 kamin med glaslucka och täljstensklädsel som håller värmen länge, bra för uppvärmning av mindre bostäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Jag har den här.
25cm men 28 fungerar bra, trott att den varit för 30cm fram tills nu. [/CUOTE]

Jag har haft en kamin i 1400 serien och det var inte kul att värma ett hus på 70m2 med en kamin med 25 cm vedlängd.
 
TRJBerg
I den här diskussionen, ni som givit olika lösningsförslag, hur mycket har ni sett acceptabelt att temperaturen går ner från sista inlägget på kvällen till morgonen eller från inlägget på morgonen innan man far till jobbet till när man kommer hem?
Låt säga att man utgår från max temp på 20 grader vid respektive inlägg av ved.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
L lat skrev:
Och vad ger den för effekt när du "pyreldar"?
Vill du ha ut tex 2kW så måste du elda ca 0,75kg, och vill du ha ut den effekten hela natten så måste den klara ett inlägg på ung 7kg vilket blir en del ved och den ser ju inte ut att ha så stort magasin/volym.
Och jag tror inte era hus nöjer sig med 2kW när det är -10C.
Givetvis kan den inte trotsa naturlagarna men det är under mellansäsongen den är bra när man inte behöver full effekt. Men det går ju att göra mindre inlägg på en stor kamin och öka intervallet mellan inläggen så visst går det bra med en konventionell kamin. Jag försökte bara förklara vitsen med katalystekniken.
 
Och dessutom slipper eventuella grannar lida av röken från elden. Bor du i tätbebyggt område är det inte lagligt att elda mer än 4h två gånger i veckan.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Min baktanke är att om du ändå ska satsa pengar på en kamin kan du lägga den på att ändra värmesystemet då det kommer spara er mer pengar i längden. Kaminen ger er inte varmvatten billigt tex…
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Bor du i tätbebyggt område är det inte lagligt att elda mer än 4h två gånger i veckan.
Källa på detta?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera rättsfall på det. Rätten kom fram till att det var en skälig användning. Det finns en anledning till att folk dör i förtid i större utsträckning i länder som Indien och många afrikanska länder. Betänk att alla grannar i ett tätbebyggt område eldar med kaminer. Det kommer stinka sopstation och regna moln av aska.
F fribygg skrev:
Källa på detta?
 
B bygglov skrev:
Det finns flera rättsfall på det. Rätten kom fram till att det var en skälig användning. Det finns en anledning till att folk dör i förtid i större utsträckning i länder som Indien och många afrikanska länder. Betänk att alla grannar i ett tätbebyggt område eldar med kaminer. Det kommer stinka sopstation och regna moln av aska.
Dravel
 
B bygglov skrev:
[länk]
länken bevisar inte ditt påstående att eldning skulle vara olagligt i tättbebyggt område mer än 2gg i veckan såvitt jag kan se.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Läs hela texten.
F fribygg skrev:
länken bevisar inte ditt påstående att eldning skulle vara olagligt i tättbebyggt område mer än 2gg i veckan såvitt jag kan se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.