220 387 läst · 1 949 svar
220k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
Att sänka skatten eller kompensera utvalda elförbrukare med skattepengar tror jag inte på. Visst kan det finnas populistiska politiker som vill göra det och korkade politiker som gärna hoppar på tåget men någon lösning är det inte.
Inom de närmaste månaderna eller åren kommer både Finland och Sverige att behöva satsa stora pengar på militären och civilberedskapen och samtidigt hjälpa hundratusentals medborgare som kommer att behöva hjälp för att inte bli hemlösa och svälta ihjäl längs vägarna precis som fattigåret 1868.
För att klara det behöver staten alltså vi ökade skatteinkomster. Alternativet är att acceptera hungersnöd följd av rysk ockupation. Vissa ytterhögerpolitiker vill troligen ha båda delarna eftersom det först dödar de fattiga och sedan ger högerdiktatur och oligarkvälde som de alltid har önskat sig. Vissa yttervänsterpolitiker brukar vara glada åt allt som skadar samhället så de vill säkert också ha hungersnöd och ockupation.
Vi som står någonstans däremellan och åtminstone försöker tänka logiskt och ansvarsfullt tror jag faktiskt inser allihop att skattesänkningar för att hålla igång konsumtionen kanske inte är det viktigaste i sammanhanget.
Inom de närmaste månaderna eller åren kommer både Finland och Sverige att behöva satsa stora pengar på militären och civilberedskapen och samtidigt hjälpa hundratusentals medborgare som kommer att behöva hjälp för att inte bli hemlösa och svälta ihjäl längs vägarna precis som fattigåret 1868.
För att klara det behöver staten alltså vi ökade skatteinkomster. Alternativet är att acceptera hungersnöd följd av rysk ockupation. Vissa ytterhögerpolitiker vill troligen ha båda delarna eftersom det först dödar de fattiga och sedan ger högerdiktatur och oligarkvälde som de alltid har önskat sig. Vissa yttervänsterpolitiker brukar vara glada åt allt som skadar samhället så de vill säkert också ha hungersnöd och ockupation.
Vi som står någonstans däremellan och åtminstone försöker tänka logiskt och ansvarsfullt tror jag faktiskt inser allihop att skattesänkningar för att hålla igång konsumtionen kanske inte är det viktigaste i sammanhanget.
subventionera isolering av vind på äldre hus och en energianalys! hur många tror ni har gått runt med skum på vinden för att täta köldbryggor vid reglarna från innetaket, lampor, rör?B Borgen2021 skrev:
Det skulle ju kunna bero på att du fått det om bakfoten. De priser du nämner har tagits upp som möjliga topp priser, inte ett intervall det håller sig i.B Borgen2021 skrev:Hur mycket tas det upp i media kring att elpriset hamnar mellan 10-20kr/kwh i höst vinter, samt att SVK planerar schemalagda elavbrott?
Exakt, ingenting i princip.
Och varför? Jo, för det finns ingen politisk lösning tyvärr.
Herregud, Stenevi ville kalla in riksdagen pga förestående undergång (ganska humoristiskt iofs), större chans de gör det, än går ut offentligt innan valet och säger åt folk att hålla i hatten ordentligt.
Svenskar måste fan generellt börja titta lite utanför ankdammen, och inse att staten är ingen snuttefilt
Man planerar inte att koppla bort elen. Man planerar gör hur man ska hantera en situation med effektbrist. Det är inget nytt, det har funnits sådana planer länge. Men de har aldrig behövts.
De borde gjort som i Norge. Staten pröjsade 50% av priset över 70öre.F fribygg skrev:
Här gav man tillbaka typ 10% av de man drog in på extra energiskatt och moms till få hushåll. Jag vet folk som öppnade fönster och drog på elementen fullt för att nå 2000kwh.....
Funkar tyvärr inte. Då blir det faktisk effektbrist och hela elsystemet havererar. Vi kommer att hamna i situationer nu i vinter där efterfrågan på el överskrider tillgången. Det spelar ingen roll hur mycket man subventionerar, man kan inte trolla fram kWh med pengar, lika lite som man kan trolla fram vatten i en öken med en stor sedelbunt.M m@nge skrev:
Delvis har du nog rätt, skulle tippa att vi får se staten kliva in och delvis försöka muta folk till tystnad – med deras egna skattepengar. Men det funkar bara till vis del, eftersom staten inte kan trolla fram kWh på samma sätt som man kan trolla fram SEK.
I Norge ägs mycket av produktionen av staten. Så man får ökade inkomster av de höga priserna, och har således råd. Det gäller inte i Sverige.
Jag håller med om att det är en dålig lösning MEN hur tänker du runt andra bidrag i samhället? Misstänker att det finns en hel del som är ganska tvivelaktiga? Numera ser det ut som att folk inte vill jobba längre, det sägs att man får mer i bidrag än att jobba? Jag hoppas innerligt att de inte är sant men samtidigt skulle jag inte bli förvånad, det är den nivån vi befinner oss på.F fribygg skrev:
Även om man pratat om problemet med SE3 och SE4 ett tag så har det ändå inte skett på bredfront så väldigt många blev tagna på sängen när elpriserna skenade i december. Så varför inträffade detta? Det ser ut som dålig planering i infrastrukturen och om så är fallet så kan jag tycka att då har också staten ett ansvar att hjälpa de mest drabbade. MEN det ska vara något tillfälligt och sen ska man se till att lösa det så det inte inträffar igen. Just nu ser det ut som att man inte kommer kunna lösa det på bra länge?
Hade man signalerat tydligt på förhand, kanske öppnat upp för någon form av bidrag för att investera i annan typ av uppvärmning(som också fungerar på vintern) så kan jag helt hålla med om att folk som inte anpassar sig får ta smällen. Men visst jag är kanske lite ”bias” med tanke på att jag var en av dem som fick kompensation.
Hittills har elprisstödet gått till 2 milj hushåll, de andra dryga 2,5 miljonerna hushåll har blivit utan.Kilrain skrev:
Är skatten på el så hög att man måste ha bidrag för att betala den bör man väl se över beskattningen?
Det är OT här, men du kan ju prova att starta en ny trådI Ironside skrev:Jag håller med om att det är en dålig lösning MEN hur tänker du runt andra bidrag i samhället? Misstänker att det finns en hel del som är ganska tvivelaktiga? Numera ser det ut som att folk inte vill jobba längre, det sägs att man får mer i bidrag än att jobba? Jag hoppas innerligt att de inte är sant men samtidigt skulle jag inte bli förvånad, det är den nivån vi befinner oss på.
Jag är rätt dåligt insatt i varför våra kärnkraft stängts av och hur många som just nu kör.
Men skulle man inte bara kunna starta upp dem som är nedlagda som en nödåtgärd och förse sin egna befolkning med elektricitet? Kanske inte bara att starta med ett knapptryck men ändå.
Men skulle man inte bara kunna starta upp dem som är nedlagda som en nödåtgärd och förse sin egna befolkning med elektricitet? Kanske inte bara att starta med ett knapptryck men ändå.
Problemet är inte primärt svensk infrastruktur utan ett skenande elpris i EU och bättre överföringsmöjligheter.I Ironside skrev:Jag håller med om att det är en dålig lösning MEN hur tänker du runt andra bidrag i samhället? Misstänker att det finns en hel del som är ganska tvivelaktiga? Numera ser det ut som att folk inte vill jobba längre, det sägs att man får mer i bidrag än att jobba? Jag hoppas innerligt att de inte är sant men samtidigt skulle jag inte bli förvånad, det är den nivån vi befinner oss på.
Även om man pratat om problemet med SE3 och SE4 ett tag så har det ändå inte skett på bredfront så väldigt många blev tagna på sängen när elpriserna skenade i december. Så varför inträffade detta? Det ser ut som dålig planering i infrastrukturen och om så är fallet så kan jag tycka att då har också staten ett ansvar att hjälpa de mest drabbade. MEN det ska vara något tillfälligt och sen ska man se till att lösa det så det inte inträffar igen. Just nu ser det ut som att man inte kommer kunna lösa det på bra länge?
Hade man signalerat tydligt på förhand, kanske öppnat upp för någon form av bidrag för att investera i annan typ av uppvärmning(som också fungerar på vintern) så kan jag helt hålla med om att folk som inte anpassar sig får ta smällen. Men visst jag är kanske lite ”bias” med tanke på att jag var en av dem som fick kompensation.
Nej. Det är inte ett alternativ.M m@nge skrev:
I Ironside skrev:
Sedan 2015 har det byggts serverhallar som förbrukar motsvarande 2 kärnkraftsreaktorer samtidigt som befintliga reaktorer lagts ner.
"Absolut ingen kunde se detta hända!"