Tjena,
Har tänkt bygga en liten köks-ö av IKEAs metod stommar, 1 m djup (60+40 djupa skåp) och 1,60 bred. På denna bänkskiva i laminat, ca 25 cm överhäng. Slog mig nu att vi inte alls har tänkt på hur vi ska förankra ön i golvet, då vi har vattenburen golvvärme utan någon som helst koll på var/hur värmeslingorna går. Känns ju inte särskilt bra att borra i golvet så..! Finns det några som har idéer eller förslag på hur vi kan förankra ön utan att borra i golvet? Tack på förhand!
tillägg: golvet är ekparkett
Har tänkt bygga en liten köks-ö av IKEAs metod stommar, 1 m djup (60+40 djupa skåp) och 1,60 bred. På denna bänkskiva i laminat, ca 25 cm överhäng. Slog mig nu att vi inte alls har tänkt på hur vi ska förankra ön i golvet, då vi har vattenburen golvvärme utan någon som helst koll på var/hur värmeslingorna går. Känns ju inte särskilt bra att borra i golvet så..! Finns det några som har idéer eller förslag på hur vi kan förankra ön utan att borra i golvet? Tack på förhand!
tillägg: golvet är ekparkett
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Vad är det för golv?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 004 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 004 inlägg
Förslag: Limma med Tec7 eller konkurrent med motsvarande kemi. Eftersom sockelns anläggningsyta mot golvet är liten så överväg att såga till några 70*45-reglar som limmas i vinkel golv-insida sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack för ditt svar! Följdfråga; i ordern som köksplaneraren från IKEA gjort finns 5 st av dessa med (ett för varje skåpstomme). Det är dessa som egentligen ska skruvas fast i golvet. Kan jag limma de med Tec7, istället för att lägga reglar?Claes Sörmland skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 004 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 004 inlägg
Det var ungefär det som jag tänkte men var inte medveten om att de ingick i systemet från början.M Josefine By skrev:
Tyvärr förstörs ju parketten av limningen med det gör det nog i alla fall.
Kortare skruv än parkettens tjocklek (13-16mm)?
Medlem
· Västmanland
· 115 inlägg
Utvändig siliconfog, samma som när man limmar toaletten. Rätt färg så blir det fint, enkelt att skära bort och få bort samtliga spår om man ångrar sig i framtiden.
Ja, parketten kommer ju förstöras.. MeClaes Sörmland skrev:
Okej! Och limma denna under ”träregeln” (dvs den medföljande från IKEA? Tips på exakt vilken siliconfog?A August Eriksson skrev:
Medlem
· Västmanland
· 115 inlägg
Jag tänkte mest en utvändig fog, valfritt silicon funkar bara färgen känns ok. Bygger du en riktig sockel så kör en sträng i nederkant så blir det superstabilt.M Josefine By skrev: