Hej, jag bygger ett litet attefallshus som ska få en toalett på ca 0.9x2 m. Min fråga är om det finns någon produkt som man kan antingen måttbeställa eller som har snarlika mått till det jag söker som är färdigtätat.

Kanske gjort i någon form av plast eller dylikt, tänker mig lite som ett badrum på en båt.

Jag letar efter denna lösning för att förenkla processen av att göra rummet vattentätt.

såg på gör det själv hemsidan att det skulle finnas färdig av xps skivor med lutning som man kunde använda till badrum.

Tack på förhand!
 
BirgitS
Är det ett badrum med dusch det gäller eller en toalett utan dusch?
Du skriver båda delarna. En toalett ska inte ha något fall.

Att få det tätt enkelt och som en hantverkare fixar billigt är våtrumsmatta, den är sitt eget tätskikt. Dock är det svårt att själv få till snygga hörn.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det ett badrum med dusch det gäller eller en toalett utan dusch?
Du skriver båda delarna. En toalett ska inte ha något fall.

Att få det tätt enkelt och som en hantverkare fixar billigt är våtrumsmatta, den är sitt eget tätskikt. Dock är det svårt att själv få till snygga hörn.
hej, jag förstår otydligheten, det ska vara ett badrum med toalett och dusch.

hur lägger man våtrumsmattan? Vad har man under?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
BirgitS
Ja, då ska det ju vara fall och golvbrunn samt tätskikt på väggarna t.ex. i form av våtrumstapet.

Under våtrumsmattan kan det vara golvspånskivor så vitt jag minns.
Denna firma gör måttanpassade golv med färdigt fall (kom upp vid en sökning så det finns antagligen fler): https://www.dalagolvsystem.se/produkter/

Du behöver mycket noga läsa branschreglerna från Säker vatten och GVK. De tar t.ex. upp hur en golvbrunn ska sättas fast, hur mycket som golvet ska luta, hur man gör vid tröskeln osv.

Hur lyckas du få in toalett, handfat och dusch på mindre än 2 kvm?
 
T Vilgot Småhus skrev:
hur lägger man våtrumsmattan? Vad har man under?
Den limmas fast och hörnen viks upp och svetsas ihop.
Under den har man lämpligtvis flytspackel som man bygger upp fallet med.
Under spacklet kan man ha t ex golvspånskiva.

Mattläggningen och flytspacklingen kräver lite rutin, så det bästa är nog att anlita en golvläggare för de momenten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, då ska det ju vara fall och golvbrunn samt tätskikt på väggarna t.ex. i form av våtrumstapet.

Under våtrumsmattan kan det vara golvspånskivor så vitt jag minns.
Denna firma gör måttanpassade golv med färdigt fall (kom upp vid en sökning så det finns antagligen fler): [länk]

Du behöver mycket noga läsa branschreglerna från Säker vatten och GVK. De tar t.ex. upp hur en golvbrunn ska sättas fast, hur mycket som golvet ska luta, hur man gör vid tröskeln osv.

Hur lyckas du få in toalett, handfat och dusch på mindre än 2 kvm?
Toaletten i duschen. Två flugor i en smäll
 
Stockholmsdusch...


276714_200_267.jpg
 
useless useless skrev:
Stockholmsdusch...


[bild]
Ja du något sådär ska det se ut!


Minus kakel och lite våtrumskivor istället.
 
useless useless skrev:
Den limmas fast och hörnen viks upp och svetsas ihop.
Under den har man lämpligtvis flytspackel som man bygger upp fallet med.
Under spacklet kan man ha t ex golvspånskiva.

Mattläggningen och flytspacklingen kräver lite rutin, så det bästa är nog att anlita en golvläggare för de momenten.

Vad kan man tro att något på dessa 2kvm kan gå på? Eller är det lättast att ta en offert?
 
En lite konstig inde jag hade var att köpa xps, 120mm+ och karva ut som ett skålformat golv i det, och sedan antingen glasfibra ihop ett golv ovanpå eller använda mig av typ epoxy.

då får jag något som kan gå upp ett par centimeter mot alla väggar utan några skarvar etc.

självklart blir ju inte mödan värd det om plastfilm visar sig billigt :D
 
T Vilgot Småhus skrev:
En lite konstig inde jag hade var att köpa xps, 120mm+ och karva ut som ett skålformat golv i det, och sedan antingen glasfibra ihop ett golv ovanpå eller använda mig av typ epoxy.

då får jag något som kan gå upp ett par centimeter mot alla väggar utan några skarvar etc.

självklart blir ju inte mödan värd det om plastfilm visar sig billigt :D
T Vilgot Småhus skrev:
Hej, jag bygger ett litet attefallshus som ska få en toalett på ca 0.9x2 m. Min fråga är om det finns någon produkt som man kan antingen måttbeställa eller som har snarlika mått till det jag söker som är färdigtätat.

Kanske gjort i någon form av plast eller dylikt, tänker mig lite som ett badrum på en båt.

Jag letar efter denna lösning för att förenkla processen av att göra rummet vattentätt.

såg på gör det själv hemsidan att det skulle finnas färdig av xps skivor med lutning som man kunde använda till badrum.

Tack på förhand!
Din idé är nog både dyrare och krångligare än normalt tätskikt. Om du är lite händig klarar du att sätta tätskikt och kakla badrummet.
 
T Vilgot Småhus skrev:
En lite konstig inde jag hade var att köpa xps, 120mm+ och karva ut som ett skålformat golv i det, och sedan antingen glasfibra ihop ett golv ovanpå eller använda mig av typ epoxy.
Låter som en udda lösning. Det vedertagna är att göra det med flytspackel.
Din lösning kan säkert funka, men försäkringsbolaget lär vända i dörren den dagen det händer något.
 
useless useless skrev:
Låter som en udda lösning. Det vedertagna är att göra det med flytspackel.
Din lösning kan säkert funka, men försäkringsbolaget lär vända i dörren den dagen det händer något.

Ja försäkring har jag nog svårt att få helt täckande om jag gör det själv med det gör inte så mycket. Jag har lite av ett viktkrav på mitt bygge och flytspackel kommer väga en hel del…

så jag är tillbaka på att göra något eget eller använda mig av en lämplig balja eller dylikt.

om jag ska göra eget står jag och väger mellan glasfiber och att varmgjuta ett golv ur akryl plast. Det känns på ett sätt lättare med akrylplasten förutom att hörnen känns svåra att få till. Tänkte typ att jag bygger en form/ram i trä, lägger på en skiva akrylplast och sedan skickar in alltet i bastun där den kan bli tillräckligt varm för att böja ned sig i formen. Det jag inte riktigt ser framför mig är hur hörnen ska formas, någon som har en idé här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.