817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Man ser inte mycket av pandemin längre. Ingen använder handsprit offenligt längre, någon enstaka har munskydd.
Något land rapporterade att BA.5 orsakade fler sjukhusinläggningar än delta, andra att BA.5 inte sprids så mycket, men hur vet man om man dragit ner på testningen?
Hybridimmunitet skulle inte var någon fördel mot BA.5
En färsk rapport om avloppsvatten ,från usa tror jag, visade att nya varianter poppar upp och försvinner utan att de nya varianterna hittas i den vanliga PCR-testningen. Den smittsammaste varianten vinner.
Något land rapporterade att BA.5 orsakade fler sjukhusinläggningar än delta, andra att BA.5 inte sprids så mycket, men hur vet man om man dragit ner på testningen?
En färsk rapport om avloppsvatten ,från usa tror jag, visade att nya varianter poppar upp och försvinner utan att de nya varianterna hittas i den vanliga PCR-testningen. Den smittsammaste varianten vinner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Så är det nog i Sverige, åtminstone i Stockholm. Vid toppen under deltakrusningen i september så var det färre än 100 utanför IVA på Stockholms sjukhus medan det i tisdags var 171. Det har inte varit under 100 någon tisdag i år.blackarrow skrev:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
https://www.regionstockholm.se/verk...-19/2022/07/12-juli-lagesrapport-om-covid-19/
Jag är i USA nu, landade i Los Angeles 3e juli. Här följer man nu rullande två-veckorstrender som är på väg uppåt och om smittnivåerna och sjukhusinläggningarna fortsätter vara på hög nivå två veckor i följd kommer man återinföra krav på munskydd inomhus per 29e juli.blackarrow skrev:Man ser inte mycket av pandemin längre. Ingen använder handsprit offenligt längre, någon enstaka har munskydd.
Problemet är fortsatt låg vaccinationsnivå.
I nationalparken Grand Canyon har man redan krav på munskydd inomhus och på bussar pga hög smittspridning. Detta pga vaccinationsnivån endast är 40%...
Så om ni undrar om varför Sverige kunnat öppna och ta bort i stort sett alla restriktioner så är det bara att tacka vaccinationerna.
Själv ser jag fram emot en frivillig fjärde dos i höst när jag kommer hem. Otroligt nog har jag fortfarande aldrig haft covid men resten av familjen har samt alla är vaccinerade, min fru tre doser samt genomgången omikron i våras, även barnen 12&14 år två doser samt genomgången omikron.
timmelstad skrev:Jag är i USA nu, landade i Los Angeles 3e juli. Här följer man nu rullande två-veckorstrender som är på väg uppåt och om smittnivåerna och sjukhusinläggningarna fortsätter vara på hög nivå två veckor i följd kommer man återinföra krav på munskydd inomhus per 29e juli.
I nationalparken Grand Canyon har man redan krav på munskydd inomhus och på bussar pga hög smittspridning. Detta pga vaccinationsnivån endast är 40%...
Så om ni undrar om varför Sverige kunnat öppna och ta bort i stort sett alla restriktioner så är det bara att tacka vaccinationerna.
Själv ser jag fram emot en frivillig fjärde dos i höst när jag kommer hem. Otroligt nog har jag fortfarande aldrig haft covid men resten av familjen har samt alla är vaccinerade, min fru tre doser samt genomgången omikron i våras, även barnen 12&14 år två doser samt genomgången omikron.
Enligt följande sida har USA 67.52% fullvaccinerade, där Wyoming har minst med 51.21%, Kalifornien ligger på 73.31%, vilket är i paritet med Sverige enligt följande sida) och Washington DC har 100% fullvaccinerade.timmelstad skrev:Jag är i USA nu, landade i Los Angeles 3e juli. Här följer man nu rullande två-veckorstrender som är på väg uppåt och om smittnivåerna och sjukhusinläggningarna fortsätter vara på hög nivå två veckor i följd kommer man återinföra krav på munskydd inomhus per 29e juli.
Det lär skilja sig åt en del mellan olika källor men 40% låter väldigt lågt. Var har du läst detta någonstans?
Det gäller specifikt området som är Grand Canyon National Park.B Beape skrev:Enligt följande sida har USA 67.52% fullvaccinerade, där Wyoming har minst med 51.21%, Kalifornien ligger på 73.31%, vilket är i paritet med Sverige enligt följande sida) och Washington DC har 100% fullvaccinerade.
Det lär skilja sig åt en del mellan olika källor men 40% låter väldigt lågt. Var har du läst detta någonstans?
https://www.nps.gov/grca/planyourvisit/grand-canyon-national-park-public-health-update.htm
"Other considerations that went into this decision were the extremely contagious COVID Omicron variant and several months of double-digit cases being reported in the park, the known under reporting of COVID cases due to home testing and non-reporting, and our low up to date vaccination numbers in the park according to the Coconino County Health & Human Services, which is less than 40%."
Park-personal (NPS Rangers) förklarade att man gör kopplingen till låg tilltro till myndigheter samt utbildningsnivå hos ursprungsbefolkningen som huvudsaklig orsak till den låga vaccinationsgraden.
Överlag så följer man smittostatistiken på typ county-nivå eller motsvarande, så det kan skilja sig mellan olika delar som t ex Beverly Hills, Santa Monica, Orange County osv.B Beape skrev:Enligt följande sida har USA 67.52% fullvaccinerade, där Wyoming har minst med 51.21%, Kalifornien ligger på 73.31%, vilket är i paritet med Sverige enligt följande sida) och Washington DC har 100% fullvaccinerade.
Jag skulle för övrigt förorda CDC för statistik i USA och Fohm i Sverige. Då har Sverige en vaccinationsgrad på 85% och Kalifornien har drygt 71% fullt vaccinerade.B Beape skrev:Enligt följande sida har USA 67.52% fullvaccinerade, där Wyoming har minst med 51.21%, Kalifornien ligger på 73.31%, vilket är i paritet med Sverige enligt följande sida) och Washington DC har 100% fullvaccinerade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
85 % är när man bara räknar de som är över 12 år och därför har blivit erbjudna allmän vaccinering.timmelstad skrev:
@Beape
Sen är det mycket viktigt att det inte har gått för lång tid sen senaste dosen eftersom även skyddet mot allvarlig sjukdom avtar med tiden.
Med Pfizers vaccin är skyddet mot sjukhusvård 90 % inom 3 månade efter andra dosenr, 80 % 4-6 månader och 70 % efter längre tid samt 90 % inom 3 månader efter tredje dosen , 85 % 4-6 månader och 70 % därefter. Gäller Omicron BA.1 och BA.2 men man ser just ingen skillnad när det gäller BA.4 och BA.5.
https://assets.publishing.service.g...88974/Vaccine-surveillance-report-week-27.pdf
Så har man en stor andel av befolkningen som bara har vaccineras sig två gånger för länge sen så har man en mycket sämre situation än om många har vaccinerat sig mer nyligen. Därför blir det lätt vilseledande att bara kolla hur många som har fått två doser över huvud taget.
Vad skulle man annars utgå ifrån om inte andel vaccinerade av alla som erbjudits det?BirgitS skrev:
Jag tittar på siffror för "fullt vaccinerade" sen är det upp till respektive myndighet att bedöma vad det innebär.
I USA har man erbjudit vaccin för ålder 5+ och räknar därför andel utifrån det som jag tolkar det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det var bara en förklaring till varför din siffra inte är samma som Beapes uppgift från Our World in Data som alltid anger i förhållande till hela befolkningen.timmelstad skrev:
Sjukhusinläggningarna har förstås inget att göra med vid vilka åldrar som vaccineras, utan är ju mer beroende på hur stor andel över 30 år som har vaccinerats.
Hur många får rätt till ersättning.P pmd skrev:Om du har en hemförsäkring behöver du inte stämma någon för att få ersättning för skador som någon har åsamkat ditt hus eller din egendom som finns i eller i anslutning till huset.
Med läkemedelsförsäkringen behöver man inte stämma ett läkemedelsbolag för att få ersättning för skador som man har fått av ett läkemedel.
Vet folk som fortfarande slåss efter vaccinet för svin influensan.
De säger bara att du får bevisa detta uppkommit pga vaccinet.
en gammal länk men ändå.M mojjen skrev:Problemet är att det hindrar att smittan stoppas upp, och medverkar till nya mutationer. Idag pratat alla om Delta som en extremt smittsam, men i sig inte farligare version. Vad händer när Nästa mutation både är smittsammare och dödligare. idag pratar man om behov av 90-95% vaccinerade för att uppnå flock immunitet. Skall vi nå dit så gäller det att våga ta sitt samhällsansvar, och se bortom ego bubblan.
Var intressant hur denna % ökade hela tiden från typ 80% till 90-95% när det visade sig att det inte fungerade.
En del länder nådde denna 90-95% (Israel t.ex.). Enligt ovan teori så skulle de inte få mer problem med Covid. Tvärtemot så har de haft mer problem med covid nu än vad Sverige har och de är väl inne på sin 4-5 spruta nu.
I min omkrets så har 90-95% fått omikron (symptom) oberoende av om de är vaccinerade eller ovaccinerade.
Så dessa löften att allt går tillbaka till det normala bara du vaccinerar dig fungerade bevisligen inte.
hur tusan testade de långtidsverkan av vaccinet på 8 mån?berisen skrev:
varför har vi på 1 år fått fler biverkningsrapporter än på 10-20 senaste åren för vaccin (vill minnas 10ggr mer men kan minnas fel)?