888 829 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Utbildningsnivån på riksdagsledamöterna är kanske int ointressant men riksdagen SKA spegla valmanskåren och svensk folket det är en del av demokratin. Utbildningen och rådgivningen står de ca 3500 sakkunniga för och de är faktiskt väldigt välutbildade ungefär som vår Statsministern. I riksdagen sitter ju läkare och jurister mm så att säga att alla är lågutbildade är faktist fel.O skrev:Statsministern tillsätter och är ansvarig för alla övriga ministrar. Regeringen som kollektiv har det övergripande ansvaret och beslutar, ministrarna kan/får/bör inte gå emot regeringen.
Ja, absolut! Sveriges ministrar är tom exceptionellt outbildade, oerfarna och okunniga om sina ansvarsområden jämfört med andra länder.
Bakåt i historien gick man till sin byäldste när man ville ha råd om viktiga och svåra saker. Inte främst av respekt, men för att de nästan alltid fattar de bästa besluten. Kanske skall man rösta på den äldsta kandidaten?
Om man struntar i om man håller med dem utan bara kollar på deras CV har väl både Donald Trump och Joe Biden var och en mer erfarenhet, utbildning och meriter än Sveriges hela regering. Om man skulle göra en grov gissning. Båda har akademiska examina. Trump har skapat en förmögenhet. Biden har krigserfarenhet och har blivit skadad och fått medalj flera gånger. De har barnbarn. Valda politiker i andra länder är betydligt äldre och erfarna än våra svenska. Jämför gärna USA, Storbritannien och Sverige.
Nu i veckan kommer ledarna för partierna (S, MP, C, V) som själva aktivt röstat för att stänga Ringhals 1 & 2 med förslag om att öppna för mer kärnkraft. . Har de ändrat sig. Har de löst avfallsfrågan? Har vindkraften blivit dålig? Eller är det snart val och allt bara är tomt prat?
Kommer el och diesel fortsätta bli dyrare om S får vara kvar? Kommer en M-ledd regering att göra någon skillnad för elpriset? Fundera på det!
Politiken rymmer mycket. Men om man bara fokuserar på elpriset här i tråden. Vilka kan lösa det på kort och lång sikt. Anser man det väldigt viktigt och vill påverka kanske man skall fokusera och ignorera andra frågor. Vem tror man kan leverera lägst elpris?
Donald Trump’s erfarenheter och politik betackar nog de flesta som är normalt tänkande sig för.
Joe Biden är jurist och det har vi oxå en i regeringen som är.
Jag har ett otal ggr av moderaterna försökt få svar på hur många kärnkraftverk elll TW-timmar det skulle gå åt för att sänka elpriset till som det var för två år sedan men de vägrar svara.V videopac skrev:
Har måhända du ett antagande måhända?
10 st? 20st el lika stora som O1 och 02 till ex
Du får nog läsa på lite om Nuon-affären innan du kommenterar.K kortis skrev:
Problemet med Maud Olofsson agerande var hennes BRIST på agerande.
Vattenfalls styrelse trodde benhårt på att de skulle göra en jättebra affär när de köpte Nuon.
Flera experter och rådgivare både till Vattenfall och Näringsdepartementet påtalade att det var en urdålig affär, men Maud gjorde ingenting för att stoppa Vattenfall, vilket hon som departementschef hade möjlighet till.
Nej, riksdagen ska inte spegla folket. Riksdagen ska vara personer som folket har förtroende för. Lämpligtvis väljer man då personer som har mer kunskap än vanligt folk.K kortis skrev:Utbildningsnivån på riksdagsledamöterna är kanske int ointressant men riksdagen SKA spegla valmanskåren och svensk folket det är en del av demokratin. Utbildningen och rådgivningen står de ca 3500 sakkunniga för och de är faktiskt väldigt välutbildade ungefär som vår Statsministern. I riksdagen sitter ju läkare och jurister mm så att säga att alla är lågutbildade är faktist fel.
Donald Trump’s erfarenheter och politik betackar nog de flesta som är normalt tänkande sig för.
Joe Biden är jurist och det har vi oxå en i regeringen som är.
Det finns inget företag i hela världen som gör en sådan affär utan ägarnas godkännande. Och Maud gjorde ingenting? Hon satt ju i Regeringen Reinfeldt gjorde ingen något? Men det spelar faktiskt mindre roll Reinfeldt hade huvudansvaret och övriga regeringsmedlemmar hade solidariskt ansvaret och därmed FifflaUffe o Svantesson.P Peter787 skrev:Du får nog läsa på lite om Nuon-affären innan du kommenterar.
Problemet med Maud Olofsson agerande var hennes BRIST på agerande.
Vattenfalls styrelse trodde benhårt på att de skulle göra en jättebra affär när de köpte Nuon.
Flera experter och rådgivare både till Vattenfall och Näringsdepartementet påtalade att det var en urdålig affär, men Maud gjorde ingenting för att stoppa Vattenfall, vilket hon som departementschef hade möjlighet till.
Och glöm nu inte PostNord och Vattenfallaffären i Tyskland har jag glömt något.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
De är helt störda i hela huvudet.
Jag får sätta bilen nere i byn och ockupera en av 2 laddare till jag har 100% på batteriet. Det blir billigare än hemma nu mitt i sommaren.
se4
Se1
Jag får sätta bilen nere i byn och ockupera en av 2 laddare till jag har 100% på batteriet. Det blir billigare än hemma nu mitt i sommaren.
se4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv väljer jag de som har de åsikter som jag själv kan stå för och ingen politiker el parti har exakt det jag vill så man får göra det bästa och ge avkall på något. Och vet du något om kunskapsnivån i Riksdagen eller killgissar du bara. Jag tycker du ska läsa på lite här.D Daniel 109 skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/sveriges-politiker-hogre-utbildade-an-sina-valjare/
K kortis skrev:
det räknas väl ändå inte
Hon vägrade ju att ställa upp i KUDan1891 skrev:
Men huvudansvaret hade ju Reinfeldt men delades soledarisk med bla FifflaUffe o Svantesson