F fribygg skrev:
Nog har Merkel och Putins politik ganska stort inflytande på dagens prisnivå, lite naivt att tro att priserna bara påverkas av våra svenska politiker.
Det är dock fakta att sossar, centern och kommunistvänstern är ansvariga för att kärnkraft lagts ner här.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är dock fakta att sossar, centern och kommunistvänstern är ansvariga för att kärnkraft lagts ner här.
Glöm för jösse namn inte MP här då! ;)
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Glöm för jösse namn inte MP här då! ;)
De var inte med när de fördärvade för södra sverige.
De har fördärvat så mycket annat.
 
OK, så nu är det då S,C, V och M's fel... Men inte MP's?
Inte lätt det här med politik....
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, så nu är det då S,C, V och M's fel... Men inte MP's?
Inte lätt det här med politik....
Hade du läst ordentligt så skrev jag att de var s c v som hade FÖRSTÖRT för södra sverige.
Hade du då kopplat det så hade du tänkt på Barsebäck ;)

MP är skit, Bolund har varit för jävla dyr och var till och med värre än när Schyman eldade upp pengar.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är dock fakta att sossar, centern och kommunistvänstern är ansvariga för att kärnkraft lagts ner här.
Allt medan allmänheten och oppositionen klagade högljutt.. ;)
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag menar att det är oklart hur det är implementerat i de specifika värmepumparna. Det står bara att de är förveredda, men ingenting om hur funktionen aktiveras. Behövs ytterligare hårdvara? Abonnemang på någon tjänst?
useless useless skrev:
Jag menar att det är oklart hur det är implementerat i de specifika värmepumparna. Det står bara att de är förveredda, men ingenting om hur funktionen aktiveras. Behövs ytterligare hårdvara? Abonnemang på någon tjänst?
ok. Jag kan bara uttala mig om det jag sett. Då finns funktionen som standard vid köp. Exakt hur den implementeras vet jag inte med säkerhet. Men så mycket vet jag att timpriset på el är känt ett dygn i förväg. Baserat på den kunskapen kan VPn planera och optimera sin drift. Som jag skrivit flera gånger redan sker optimeringen genom att VPn inte drar ström när elen är som dyrast och istället passar på när den är billig.

För att det skall fungera gäller:
VPn behöver vara uppkopplad mot internet. Man måste ha timmätning av el. Och man måste naturligtvis ha ett elavtal med timdebitering. Alltså rörligt avtal. Dessutom måste priset på el variera.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nu skriver du ””Man behöver inte speciellt "låta den smarta VPn producera värme utan att dra ström". En modern värmepump är dimensionerad att göra exakt det helt automatiskt.””
Det är ju bra att funktionen är automatisk, men exakt hur går det till när pumpen producerar värme utan att dra ström? Det är okay om du utelämnar siffror, men en teknisk förklaring på hur det går till kan du väl ge oss?
Självklart kan jag det. Principen är som sagt väldigt enkel. Vi kan ta varmvattnet som exempel. När man vrider på varmvattnet i tex duschen producerar VPn varmvattnet. Helt utan att dra ström.

Det kallas "varmvattenberedare". När det gäller vattenburna värmesystem kallas det "ackumulatortank".

Vill man veta mer kan man söka på dessa begrepp.
 
Attitudeswe
O O skrev:
Självklart kan jag det. Principen är som sagt väldigt enkel. Vi kan ta varmvattnet som exempel. När man vrider på varmvattnet i tex duschen producerar VPn varmvattnet. Helt utan att dra ström.

Det kallas "varmvattenberedare". När det gäller vattenburna värmesystem kallas det "ackumulatortank".

Vill man veta mer kan man söka på dessa begrepp.
Producera är väl fel ord

När du sätter på duschen så laddas VVB ur. Sen kan man välja när den skall laddas på igen;
Direkt, lagom till nästa dusch eller när priset är fördelaktigt
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är dock fakta att sossar, centern och kommunistvänstern är ansvariga för att kärnkraft lagts ner här.
Fyra fungerande reaktorer har stängts utan att ha ersatts av nya. Det är huvudorsaken till våra höga elpriser.

EU har nu klassat kärnkraft som hållbar, ett beslut Socialdemokraterna i veckan röstade emot i EU parlamentet. Det är väldigt tydligt att Socialdemokraterna kan agera snabbt om de vill (NATO & stoppa kärnkraft) och långsamt om de vill (bygga kärnkraft)
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Producera är väl fel ord

När du sätter på duschen så laddas VVB ur. Sen kan man välja när den skall laddas på igen;
Direkt, lagom till nästa dusch eller när priset är fördelaktigt
Visst leverera kanske är ett bättre ord. Hoppas du förstår bättre nu.
 
B
O O skrev:
Fyra fungerande reaktorer har stängts utan att ha ersatts av nya. Det är huvudorsaken till våra höga elpriser.

EU har nu klassat kärnkraft som hållbar, ett beslut Socialdemokraterna i veckan röstade emot i EU parlamentet. Det är väldigt tydligt att Socialdemokraterna kan agera snabbt om de vill (NATO & stoppa kärnkraft) och långsamt om de vill (bygga kärnkraft)
Om 4 stängda reaktorer orsakar elpriskaos i hela Europa så är det nog lönsamt att bygga upp dem igen, trots att kärnkraft är dyrt att bygga.

Eller kan det vara så att alla hundratals TWh rysk energi som blivit 10x så dyr som påverkat elpriset i Europa kraftigt? :thinking:
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
G
O O skrev:
Självklart kan jag det. Principen är som sagt väldigt enkel. Vi kan ta varmvattnet som exempel. När man vrider på varmvattnet i tex duschen producerar VPn varmvattnet. Helt utan att dra ström.

Det kallas "varmvattenberedare". När det gäller vattenburna värmesystem kallas det "ackumulatortank".

Vill man veta mer kan man söka på dessa begrepp.
En vanlig varmvattenberedare i en vp räcker inte så långt, ska tex två duscha efter varandra så är det bra om den värms av vp medan man duschar och i mellan de två, man kan naturligtvis ha en större att accumulera i.
Om man ska använda "smart pris adaption" i någon större skala så bör man ha ett rätt trögt hus och när funktionen ska användas måste man ha ett rätt bra effektöverskott i vp per dygn (ca), många nya har det då det på senare år installerats en hel del frekvensstyrda, sen bör man nog ha ett rätt bra hål om det gäller bv. Sen ska man försöka att inte ha för varmt på varma sida före eller efter man låtit vp stå still pga högt pris då det ger sämre verkningsgrad. Finns rena elpannor som också har denna funktion.
På Nibe antar jag att man måste prenumerera på premium.
 
P
K kortis skrev:
Fast nu var ju Anders Borg finansminister och ansvarade för ekonomin och Reinfeldt var stadsminister och hade huvudansvaret i samma regering satt Svantesson och FifflaUffe så det delar solidariskt på ansvaret. Eller har jag fel där?
K kortis skrev:
Fast nu var ju Anders Borg finansminister och ansvarade för ekonomin och Reinfeldt var stadsminister och hade huvudansvaret i samma regering satt Svantesson och FifflaUffe så det delar solidariskt på ansvaret. Eller har jag fel där?
Kilrain Kilrain skrev:
Så här i efterhand önskar jag att vi hade bundit elen på lång tid förra året, men det är ju meningslöst att gråta över nu.

Men vi kommer alla att få betala för den infantila energipolitik som förts i flera årtionden i hela Europa. Om inget oväntat händer så kommer vi att få elransonering i vinter, med rullande strömavbrott.

Det går inte att höja elpriserna så mycket att vanligt folk inte har råd, och Europa kan inte ersätta rysk energi inom den närmaste tiden. Och därför kommer vi att få se prisbegränsningar och ransonering. Det enda alternativet är att stänga ner företag en masse, och det skulle vara ännu ett gigantiskt självmål, att döda den produktiva delen av samhället.

Vi har blivit blåsta, från när man började slå om till ”grön energi” och stänga ner kärnkraftverk, till när man stängde ner samhällen och logistikkedjor för att ”kämpa mot viruset”, och så följde man upp det med att välja att utkämpa ett ekonomiskt världskrig.

Man vill ju tillämpa Hanlons rakkniv i de flesta lägen, men här har vi så många dumheter staplade på varandra att det känns omöjligt att tro att det inte är avsiktligt...
En minister ansvarar för sitt departement, Maud Olofsson var näringsminister och var ansvarig minister för idiotin med Nuon som Vattenfall slösade 89 miljarder på.
Tyvärr har Sverige väldigt outbildade politiker, i synnerhet i en internationell jämförelse.
Det räcker med att ha en historia som lokalpolitiker för att komma i fråga som ansvarig för ett departement.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.