Frustrator Frustrator skrev:
Vem gör inte det?
Väldigt många stannar när man kommer till hälleberget;)
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Väldigt många stannar när man kommer till hälleberget;)
Visst är det märkligt?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Visst är det märkligt?
TS projekt är märkligt.
 
F fribygg skrev:
TS projekt är märkligt.
Du menar mäktigt.
 
  • Gilla
Swamp och 14 till
  • Laddar…
tommib
Nu är projektet igång igen...

Uppgrävd byggarbetsplats med synlig berggrund, rör och en vattensamling täckt med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
tommib
Det är för övrigt extremt svårt att ta en bild på den där gropen som gör den rättvisa. Från botten där vattnet är till kanten där slangen övergår i PEM är det kanske 80 cm vertikalt. Man ser längs med grundmuren hur berget gått. Det är rent berg som karvats bort där.
 
  • Gilla
  • Älska
Greatstomp och 5 till
  • Laddar…
tommib
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jävligt onödig kommentar. Målet är väl att en helt vanlig snubbe med lite väl mycket damp (precis som alla vi andra) vill skaffa lite mer förrådsutrymme. För att han kan.
Typ så :)

För att jag kan.

Det finns givetvis några (semi)rationella anledningar som jag redogjort för tidigare, som att huset inte går att bygga ut i någon riktning. Mest är det dock för att jag kan. Och vill. Jag påminns lite om en tråd som finns på Flashback, om att gräva en grop...
 
  • Gilla
  • Haha
Just4fun och 19 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Mest är det dock för att jag kan. Och vill. Jag påminns lite om en tråd som finns på Flashback, om att gräva en grop...
:crysmile:(y)
 
Kanske ska. Eller inte ska. Berätta om sommaren när jag och bardomskompisen fick för oss att just gräva ett gål.

Bår skursats blir ett med en spade och en spett kommer man så djupt att det blir jobbigt att ta sig upp sen
Sen la vi av.

Men den man som inte slagits av ”jag vill för att jag kan”lusten vad gäller projekt har mycket kvar att uppleva av livet
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
tommib
Börjat få hyfsad precision när jag slänger upp stenar genom hålet. Detta är andra av två högar. Orkade inte vänta på att få hit någon polare. Alla är antingen på semester (normala kompisar) eller så jobbar de när jag inte jobbar och vice versa (läkarkompisarna).
Hög med stora stenar i ett garage, placerade på betonggolv bredvid verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här låg de från början. Det är några kvar som var för tunga att slänga upp så jag måste dela dem.
En oorganiserad byggplats med stenblock, hinkar med grus och byggmaterial vid en grävd markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tröttnade på att de var i vägen. På uppfarten står ånyå en full bigbag med lera/jord/sten och högen med större stenar längst bort i trädgården har vuxit betänkligt. Om någon är sugen på sten så finns det att hämta här :)


Gjöt också en stödklack för väggen. Den hängde i princip i luften över ca 40 cm. Just det tror jag inte är så farligt men jag ska bila bort en del gjutskägg eller vad man ska kalla det vid väggen eftersom det är trä som sitter fast. Då skulle det blivit närmare två meter som har bristfällig markkontakt och det vågar jag inte. Kommer bila i etapper och gjuta igen vartefter. När man byggde huset grävde man inte rent ordentligt så väggen står på grus/jord och detta försvinner när jag gräver rent berget.
Stora stenar och lera vid en husgrund med en träklack för stöd och en blå slang synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Greatstomp och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
När man byggde huset grävde man inte rent ordentligt så väggen står på grus/jord
Alternativ formulering: När man byggde huset hade man inte förväntat sig att en gruvfodge skulle flytta in och göra grunden till sin arbetsplats. :D
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Mest är det dock för att jag kan. Och vill. Jag påminns lite om en tråd som finns på Flashback, om att gräva en grop...
Appendix Appendix skrev:
Men den man som inte slagits av ”jag vill för att jag kan”lusten vad gäller projekt har mycket kvar att uppleva av livet
(En fri man, av euskefeurat)
 
  • Gilla
pjgb och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[media](En fri man, av euskefeurat)
Jag är ju från Pite så instämmer helhjärtat i Euskefeurat :D

Var tvungen läsa (om) flashbacktråden
Och via wayback engine läsa tråden om den galne amerikanen som grävde ett hålk på tomten som citerades i FB tråden.

Nåväl. Så länge man inte skadar andra får man ha vilka intresen man vill. Om det så må vara snigeluppfödning, knyppling eller Fotboll. Eller helt enkelt gräva i källaren :D
 
  • Gilla
  • Älska
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Vad använde du för cement att gjuta under med? Jag undrar hur du resonerade om cement och krympning vid härdning.
 
tommib
Vanlig grovbetong. Vibrerade in det ordentligt. Jag övervägde att använda expanderbetong men avstod då jag tänker att den lilla krympning som ev blir inte kommer påverka så mycket. Detta är mest för min egen paranoias skull, jag tror inte att väggen faktiskt kommer flytta på sig. Dessutom är ytan under väggen så oregelbunden att lite krympning inte kommer spela roll.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.