S Sandwich11 skrev:
Hej,

Jag har precis köpt en Sileno 1500 och har lite frågetecken på hur jag ska dra guidekabel..
I bifogad bild är blåmarkerad linje yta där begränsningskabeln ska ligga.
Längst till vänster är det som trängst, ca 2m bred passage för att komma till övre etaget av gräsmattan.

Vart bör jag placera laddstation samt hur bör jag dra guidekabel?


Tacksam för svar[bild]
Lite klurigt med tanke på att den bara har en guidekabel, men jag hade nog gjort någonting sådant här, om det funkar att ha laddstationen som jag ritat. Se till att ha generöst med utrymme på vänster sida av guiden (sett mot laddstationen). På höger sida av guiden räcker det med 30 cm till gränskabeln.
(Kanske att jag hade gjort den högra "öglan" lite större för att snabba upp hemgång från övre högra hörnet).
Satellitbild av fastighet med ritade linjer indikerande förslag på guidekabel och gränskabel för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Lite klurigt med tanke på att den bara har en guidekabel, men jag hade nog gjort någonting sådant här, om det funkar att ha laddstationen som jag ritat. Se till att ha generöst med utrymme på vänster sida av guiden (sett mot laddstationen). På höger sida av guiden räcker det med 30 cm till gränskabeln.
(Kanske att jag hade gjort den högra "öglan" lite större för att snabba upp hemgång från övre högra hörnet).
[bild]

Tack för svar!
Ja, det hade helt klart varit lättare med fler guidekablar..


Hoppas det kommer fungera tillräckligt bra :)
 
Hur bred är gången upp till vänster i det markerade området? Om avståndet mellan de dubbelriktade guidekablarna är för litet så finns det risk att det fungerar dåligt. Samtidigt om gången är tillräckligt bred så hittar säkert roboten ner själv (slumpmässigt) och då hade jag inte dragit upp guiden dit.

Översiktsbild på en tomt med markerade guidekablar för en robot och den ifrågasatta gången markerad i orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sandwich11 och 1 till
  • Laddar…
Håller med både @xcover5 och @cergod. Det viktiga är nog att komma förbi vid garaget, så att man dels kan släppa täll höger och vänster om den passagen, och dels att få in guiden långt i tarmen nere i bild. Uppe till vänster om huset löser sig nog.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur lång tid tog det för er eileno smart att rita upp kartan? Har stått "återstående tid 16 h" sedan jag startade
 
J Julistormen skrev:
Hur lång tid tog det för er eileno smart att rita upp kartan? Har stått "återstående tid 16 h" sedan jag startade
och när startade du?
 
J Julistormen skrev:
Jag har ca 800 m2 gräs, köpte en smart sileno life 900, nu har begränsningskabeln tagit slut? Är det vanligt? Nu måste jag åka och köpa en ny, för jag antar att begränsningskabeln även skulle räckt till guidekabel? Saknas 30 meter på begränsningskabeln.

Sen har jag en fråga om guidekabel, hur långt ned till höger måste jag dra guidekabeln? Jag har en smal passage till vänster om garaget där jag tänkte dra ned kabeln, men frågan är hur långt ned jag måste dra den till höger och framsidan av huset.
 
  • Ritad karta med hus, garage, trädgårdsstig och en robotgräsklippares rörelsemönster på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Julistormen skrev:
Hur lång tid tog det för er eileno smart att rita upp kartan? Har stått "återstående tid 16 h" sedan jag startade
Min karta har räknat ner från 30 till 4 timmar (har gått 60)och där har den parkerat i tre veckor, funderar om det är ide att starta om kartan..
 
Hej igen! Nu har klipparen dykt upp och ska provköras imorgon, jag är lite nyfiken på hur ni löst det med ev hus/garage till era klippare. Kör ni gardenas egna eller har ni något snyggt hemmabygge?
 
Redigerat:
F Faanskapet skrev:
Hej igen! Nu har klipparen dykt upp och ska provköras imorgon, jag är lite nyfiken på hur nu löst det med ev hus/garage till era klippare. Kör ni gardenas egna eller har ni något snyggt hemmabygge?
Jag kör utan garage och gjort i flera år.
Svärmor kör gardernas egna och det är smidigt att kunna vinkla upp taket om man behöver kolla något i displayen.
 
  • Gilla
Faanskapet
  • Laddar…
X
J Julistormen skrev:
Hur lång tid tog det för er eileno smart att rita upp kartan? Har stått "återstående tid 16 h" sedan jag startade
Min gick 110 timmar utan att få kartan. Gardena-supporten rekommenderade att jag nollställer och börjar om då den fastnade på 18 timmar under en lång period. Sagt och gjort, den har nu gått 15 timmar men "återstående tid" visas ännu inte, står än så länge N/A.

Sileno Life 700. Gräsmatta på cirka 400-450kvm.
 
Redigerat:
X Xole skrev:
Min gick 110 timmar utan att få kartan. Gardena-supporten rekommenderade att jag nollställer och börjar om då den fastnade på 18 timmar under en lång period. Sagt och gjort, den har nu gått 15 timmar men "återstående tid" visas ännu inte, står än så länge N/A.

Sileno Life 700. Gräsmatta på cirka 400-450kvm.
Ok, undra om npgon fått in kartan
 
Kartskiss över ombyggnadsområde med markeringar och elektrisk laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det tog tid. Fick starta om ett par gånger.
 
  • Gilla
Xoob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.