Jag anlitade Mauris AB för att lägga om mitt tak för ett år sedan.
Det blev bra, jag är nöjd. Fakturan är betald sedan ett år tillbaka.

De lät mig låna en byggställning över sommaren 2021, otroligt snällt.

Sen kom de inte och hämtade den och jag har mailat, ringt och till och med bett kompisar maila till dem (om min adress av någon anledning är blockad). Skulle uppskatta att jag jagat dem till och från i ett halvår och sedan gav jag upp.

Ett år senare står byggställningen kvar, blockerar halva altanen, ytterdörren och passagen mellan framsida och baksida. Jag är RÄTT leds på det hela.

Mauris AB svarar fortfarande inte och jag undrar om de gått i konkurs eller om det är frågan om något annat.

Hur tusan skall man göra??

K
Ingen KK eller likvidation inledd enligt allabolag

• Gilla
tepanna
  • Laddar…
Ingen konkurs. Be dina vänner hjälpa dig montera ner ställningen och låna ett släp och lämna den på firmans adress. Vad väntar ni på?

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
C
Märkligt beteende med tanke på vad en byggnadsställning kostar.
Blir samtidigt inte direkt förvånad.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen konkurs. Be dina vänner hjälpa dig montera ner ställningen och låna ett släp och lämna den på firmans adress. Vad väntar ni på?
Pja. Ingen dragkrok, Krävs specialsläp (stor byggställning).1h enkel resa. Jävligt otäckt att montera ned byggställning när man är lika lång som en smurf och höjdrädd.

Jag är mest fascinerad av att de inte går att få tag på, alls.

• Haha
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
tepanna tepanna skrev:
Pja. Ingen dragkrok, Krävs specialsläp (stor byggställning).1h enkel resa. Jävligt otäckt att montera ned byggställning när man är lika lång som en smurf och höjdrädd.

Jag är mest fascinerad av att de inte går att få tag på, alls.
Jag är heller inte överraskad att jag inte är överraskad! Perfekt för byggfirman att använda dig som lager :(

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Sälj ställningen på plats efter att du anmält den som hittegods till polisen och dom har get dej ägande rätten till den.

• Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Är sugen på att rekommendera dig att lägga ut den på blocket som bortskänkes mot nermontering och dela annonsen till byggaren.
Först till kvarn gäller.
Jag vet, inte rätt för 5 öre blir bara så trött på folk som inte kan ta hand om sina egna grejor.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Jag driver plåtslageri i Stockholmsområdet och känner dessa ytligt , vill du jag skall kontakta dom så dra ett PM

• Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
V
wildeside wildeside skrev:
Sälj ställningen på plats efter att du anmält den som hittegods till polisen och dom har get dej ägande rätten till den.
Har firman varit schyssta o lånat ut den tycker jag de är ts ansvar att återlämna den.

Varför skulle dem åka o hämta den ? Är ts villig att betala för demonteringstid mm

Att ts gnäller på att den står ivägen o är less är ju också lite märkligt. Inte byggfirmans ansvar vart ts ställt den.

Bara att bita ihop o frakta tillbaks den ill ägaren eller beställa transport

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Väntar på tråden.

"Firma kräver mig på X antal tkr, de säger att jag hyrt deras byggställning i 1 år" vad ska jag göra?

• Haha
  • Gilla
dilemma och 7 till
  • Laddar…
wildeside
V Villaägarenr1 skrev:
Har firman varit schyssta o lånat ut den tycker jag de är ts ansvar att återlämna den.

Varför skulle dem åka o hämta den ? Är ts villig att betala för demonteringstid mm

Att ts gnäller på att den står ivägen o är less är ju också lite märkligt. Inte byggfirmans ansvar vart ts ställt den.

Bara att bita ihop o frakta tillbaks den ill ägaren eller beställa transport
Är firman så schyssta och skiter i att svara när TS försökt kontakta dem så får dom väl skylla sej själva om TS gör sig av med ställningen.
TS fastighet är inte en upplagsplats antar jag.
För att riva ställningen bör/ska man ha kompetens för det och helst inte vara höjdrädd vilket tydligen TS är.
Att man inte har dragkrok och släp är ju ett annat problem.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
V
Är firman så schyssta och skiter i att svara när TS försökt kontakta dem så får dom väl skylla sej själva om TS gör sig av med ställningen.
För att riva ställningen bör/ska man ha kompetens för det och helst inte vara höjdrädd vilket tydligen TS är.
Ts har lånat den. Dennes ansvar. Så enkelt är de.

• Wow
  • Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
V
De är såna som dig med den inställningen som skall hållas på avstånd

• Gilla
Maijckel och 2 till
  • Laddar…
Jag bara undrar....VILKET företag LÅNAR UT en egen byggnadsställning som de själva använder sig av för att möjliggöra uppdraget som beställaren önskat? Vad står det i beställarkontraktet, avser det att ställningen ska ingå eller ej. Och har firman godkänt eventuellt tillträde för eventuellt användande av privat bruk efter uppdragets slutförande och därav ett "lån"?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.