Jag tippar på att han vill ha en ”återfjädrande knapp” istället för ”en på / en av”-knapp,
Skärmdump av användargränssnitt med en "Av"- och en "På"-knapp för ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tippar på att han vill ha en ”återfjädrande knapp” istället för ”en på / en av”-knapp,
[bild]
:surprised:

Det stämmer .
När jag öppnar porten så måste jag trycka
På sedan av och sedan på på igen för att stänga porten
 
R RickardAP skrev:
Är det någon här som kan svara på
Mapping gates
Som det är nu har jag den för att stänga och
Öppna garage porten med.
Men det går inte få den som en knapp utan
Bara av och på ?
Nu vet jag inte exakt hur du har möjlighet att konfigurera det här, men så här har jag gjort:

Jag har ett kodlås med relä (pulsar) som är kopplade till larmet som vanliga sektioner. Sedan har jag en utgång som är styrd som mapping gate, som följer reläet genom att konfigurera både positivt och negativ flank på ingången till att sätta på respektive stänga av utgången. Se screenshot.

Skärmdump av gränssnitt för konfiguration av mappings gate med alternativ för "på" och "av" händelseutlösare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske det skulle fungera för dig också?
 
Vad är det för skillnad på ett larm och ett verifierat larm?
 
J Joonazz skrev:
Vad är det för skillnad på ett larm och ett verifierat larm?
Svarar mig själv ifall någon vill veta, hittade i manualen :)

Verifierade larm = Larm bekräftade av flera sektioner
 
Någon som kan tipsa om ett kontantkort som funkar med SPCN320 modemet?
Jag har ett kort men har alldrig fått Data att funka enbart SMS. Vill givetvis ha igång data som backup om fiber är nere.

Jag har testat genom att rycka nätverkskabeln och då får jag SMS men appen laddar aldrig.
 
Hmm en snabb googling säger att 2G lär leva till 2025 så jag sliter nog på mitt modem ett tag till. Men kontantkortet ser ju bra ut.

Din passus är lite oroväckande. Kan någon bekräfta att SMS och data funkar samtidigt?
 
2G lär leva som längst till 2025.
Nuvarande licenser går ut 2025, å ingen operatör har några planer på att förnya licensen för 2G.

För att kunna bygga ut ytteckningen 5G så kommer befintliga frekvenser för 2G/3G att återanvändas.

3G-siter har redan släckts ned, började häromåret.
 
Följande inlägg gäller SPCN340,
https://www.byggahus.se/forum/threa...ns-spc-larmskola.213504/page-268#post-4111475
”Efter kontakt med Vanderbilt så kan jag svara på min egen fråga. Det går INTE att använda SPCN340 som både modem för SPC Connect och SMS samtidigt. Så i mitt fall väljer jag SMS enbart, eftersom denna väg är stabil och inte är beroende av att jag har mobildata påslaget på mobilen.”
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
A andersda skrev:
Hmm en snabb googling säger att 2G lär leva till 2025 så jag sliter nog på mitt modem ett tag till. Men kontantkortet ser ju bra ut.

Din passus är lite oroväckande. Kan någon bekräfta att SMS och data funkar samtidigt?

Jag är ute o hjälper inom div datorlösningar, och har stött på ett område i södra Närke där Tele2 enbart kör LTE(4G) o 5G numera, så man fick byta till nyare modem. Även varit kring Öresjö, nära Trollhättan där Telia droppat sitt stöd för GSM, på ett ställe där det alltid fungerat. Ironiskt nog fungerar där 3G allra bäst, märkte det med en nyare Netgearouter, både Samsung o Apple mobiler försökte gång på gång med LTE trots sämre prestanda.

Det är bara de två ställen jag säkert trippelkollat och som kundtjänst verifierat.


Men att säga att GSM kommer fungera bra till 2025 med de operatörer vi har osv, är inget jag skulle satsa pengar på.

Runt mig har en telekomoperatör med fysisk utrustning, bytt så 3G inte längre får kontakt på vissa ställen , utan man stödjer då 5G på de frekvenserna istället , samt LTE. Och än så länge når GSM hit.


Saker o ting inom IT kan förändras fort , minns hur fort 5,25” disketter försvann….
 
Redigerat:
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Följande inlägg gäller SPCN340,
[länk]
”Efter kontakt med Vanderbilt så kan jag svara på min egen fråga. Det går INTE att använda SPCN340 som både modem för SPC Connect och SMS samtidigt. Så i mitt fall väljer jag SMS enbart, eftersom denna väg är stabil och inte är beroende av att jag har mobildata påslaget på mobilen.”
Se där man kan nästan gissa att samma gäller SPCN320.
 
S sinclairhacker skrev:
Jag är ute o hjälper inom div datorlösningar, och har stött på ett område i södra Närke där Tele2 enbart kör LTE(4G) o 5G numera, så man fick byta till nyare modem. Även varit kring Öresjö, nära Trollhättan där Telia droppat sitt stöd för GSM, på ett ställe där det alltid fungerat. Ironiskt nog fungerar där 3G allra bäst, märkte det med en nyare Netgearouter, både Samsung o Apple mobiler försökte gång på gång med LTE trots sämre prestanda.

Det är bara de två ställen jag säkert trippelkollat och som kundtjänst verifierat.


Men att säga att GSM kommer fungera bra till 2025 med de operatörer vi har osv, är inget jag skulle satsa pengar på.

Runt mig har en telekomoperatör med fysisk utrustning, bytt så 3G inte längre får kontakt på vissa ställen , utan man stödjer då 5G på de frekvenserna istället , samt LTE. Och än så länge når GSM hit.


Saker o ting inom IT kan förändras fort , minns hur fort 5,25” disketter försvann….
Absolut men likväl trist att betala 3-4000 för ett nytt modem.
 
A andersda skrev:
Absolut men likväl trist att betala 3-4000 för ett nytt modem.
Hur ofta byter du mobiltelefon och varför?
Hur mycket lägger du årligen i snitt på en ny mobil under en tioårsperiod?
 
A andersda skrev:
Absolut men likväl trist att betala 3-4000 för ett nytt modem.
Jo är ju lite förvånad över långsamheten ibland inom fastighetslarm osv, såg en tillverkare komma med en larmmodul för ethernet och 2G, och tyckte redan då att varför inte ha åtminstone den tidens 3G, kanske ha en utbytbar radio/datormodul om systemet skulle vara uppe 10-20 år. Dyrare larm brukar ju tänka säkerhet i flera steg, och att 3G/UMTS, 4G/LTE eller 5G skulle komma, o gamla system skulle försvinna borde man mer planerat in. Men vet ju att det är bättre ekonomi för tillverkaren och återförsäljaren att byta ut en hel del.

(Är väl lite skadad av o varit sommarvikarier på Bofors, på den tiden man tänkte ett varv extra, inkl värstafallen)

Har själv hjälpt till i något fall där man haft ethernet på äldre datorlösning och använt en Netgear M1 mobil router med ethernetport, för att få datorförbindelse även när i det fallet ADSL försvann. Har inget SPC/Vanderbilt larm, men sådana lösningar borde ju också fungera, men jag måste nog få chansen o testa det för o säga säkert.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.