22 206 läst · 102 svar
22k läst
102 svar
McOlssons altanfix (projekttråd)
Idag har jag jobbat mindre, men fotograferat mer:
Håller på att avsluta arbetet med dörren, blir klart en annan dag:
Igår fick vi hem de nya utemöblerna som beställdes från Bauhaus i helgen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Håller på att avsluta arbetet med dörren, blir klart en annan dag:
Logga in
Skapa konto
Igår fick vi hem de nya utemöblerna som beställdes från Bauhaus i helgen:
Logga in
Skapa konto
Beställde fönstrena 12/8. De levererades 6/10 och monterades dagen efter. Dock är spanjoletten paj, så handtaget på utsidan funkar inte. Men det är reklamerat.
Firman som vi anlitade ville antingen sätta plåt eller 22mm tjock panel mellan fönstren, men jag valde att själv fixa spårad plywood för att matcha befintlig panel på bästa sätt. Så i stort sett är tillverkning, målning och montage av dessa mitt bidrag till fönsterbytet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Firman som vi anlitade ville antingen sätta plåt eller 22mm tjock panel mellan fönstren, men jag valde att själv fixa spårad plywood för att matcha befintlig panel på bästa sätt. Så i stort sett är tillverkning, målning och montage av dessa mitt bidrag till fönsterbytet.
Hejsan!Bödvar McOlsson skrev:
Snyggt jobb du gjort! Sitter i samma sits idag, skall lägga kortlingarna för plasttaket funderar på om man skall jacka ur för alla reglarna eller skråskruva mellan reglarna. Hade egentligen bestämt mig för att skråskruva samt sätta svarta vinkeljärn från undersidan. Typ dessa hittar bara dessa och inser hur dyrt det kommer att bli.
https://www.bauhaus.se/vinkelbeslag...yJ40ZTJCjjXIaaMqRqyfnfVRRaZVdEJRoCk4cQAvD_BwE
Nu ser jag hur fint det blir när man fäller in dem. Men blir ett himla jobb ju. Gjorde du urjackningarna på plats när du hade takreglarna uppe?
/Bengt
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Tack! Ja, själv tycker jag också det är snyggare med infälld läkt. I mitt jackade jag ur när takreglarna satt uppe, men kan tänka mig att det går att göra innan de kommer upp. Det senare är väl bra om man tycker det är jobbigt att stå på stege och såga, eller så. Men det kräver kanske lite eftertanke före, så uttagen hamnar rätt.B Bengt65 skrev:Hejsan!
Snyggt jobb du gjort! Sitter i samma sits idag, skall lägga kortlingarna för plasttaket funderar på om man skall jacka ur för alla reglarna eller skråskruva mellan reglarna. Hade egentligen bestämt mig för att skråskruva samt sätta svarta vinkeljärn från undersidan. Typ dessa hittar bara dessa och inser hur dyrt det kommer att bli.
[länk]
Nu ser jag hur fint det blir när man fäller in dem. Men blir ett himla jobb ju. Gjorde du urjackningarna på plats när du hade takreglarna uppe?
/Bengt
Sen vet jag inte om det var så jobbigt, i alla fall inte för mig, men det var många urtag
Tänker också att man gör på plats för att få allt på rätt plats med stege fogsvans och stämjärn. Jag står i valet och kvalet får fundera ju.Bödvar McOlsson skrev:Tack! Ja, själv tycker jag också det är snyggare med infälld läkt. I mitt jackade jag ur när takreglarna satt uppe, men kan tänka mig att det går att göra innan de kommer upp. Det senare är väl bra om man tycker det är jobbigt att stå på stege och såga, eller så. Men det kräver kanske lite eftertanke före, så uttagen hamnar rätt.
Sen vet jag inte im det var så jobbigt, i alla fall inte för mig, men det var många urtag
Kommer dina kortlingar och reglar också att vara svarta? I så fall kan det vara klokt att måla ovansidan i en ljus färg/vit.B Bengt65 skrev:
På vårt andra plasttak har vi bruna takreglar (70-talshus) och där är det som brännmärken över reglarna längst in, där plasten smält.
nej de kommer att vara träfärgade men skall måla allt vitt på ovansidan innan jag lägger plasten.Bödvar McOlsson skrev:
Har du tips på vilken vit färg man kan använda till att måla reglarna på ovansidan? Tänkte att man kan använda en liten roller men vill ju inte ha färg någon annan stans än just på ovansidan av reglarna. Tänker att färgen måste vara tjock.B Bengt65 skrev:
Ett alternativ är en kombination av de båda metoderna. Jag skråskruvade läkten mellan alla reglar förutom de yttersta där jag jackade ur för att kunna få stöd för överhänget. Några vinkeljärn behövs inte, det håller bra ändå.B Bengt65 skrev:
Hittade ett par bilder på telefonen. Zooma in så ser du hur jag menar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Husägare
· Köping
· 390 inlägg
Tyvärr, någon färg- eller målarexpert är jag inte. Hade vit fasadfärg hemma, så det fick det bli.B Bengt65 skrev:
Men alltså, kör du resten trärent så funkar det nog omålat även på ovansidan.
Bödvar McOlsson skrev:
Jag har byggt med tryckinmrignerat, vill ju egentligen inte måla. Men det står så i monteringsanvisningarna att man skall måla vitt eller ljus färg.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Projekttråd Trädkoja
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
”Projekttråd” tidspyramiden
Övrigt Off Topic -
Projekttråd: Uppgradering av Luna/Migatronic 180x
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Projekttråd skrivbord
Möbelsnickeri -
Projekttråd: En kanadensare kanske blir till...
Socialt & Projekt