Nu är vi hemma och rosorna blommar. Trädgård med blommande rosor i varierande nyanser av rosa och vit, krukväxter och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

New dawn (tror jag ju) tillsammans med en rosa canina. Längst bort syns maiden's blush som inte är helt utslagen än.
Dessutom poppar lila opiumvallmo upp precis där de gör störst effekt. De är så himla bra och förhöjer färger och intryck i princip överallt och skulle det vara gel är det bara att rycka upp dem eller ta bort blomman, om bladverket är rätt men blomfärgen fel.
Närbild av en lila opiumvallmo med synliga ståndare och bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ser att jag måste flytta krukorna då att det blir mer luft mellan dem. Nu när rosorna blommar ser krukorna lite ängsliga ut i ditt hörn som egentligen inte alls är så litet.
 
  • Gilla
  • Älska
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Nu är vi hemma och rosorna blommar.[bild]
New dawn (tror jag ju) tillsammans med en rosa canina. Längst bort syns maiden's blush som inte är helt utslagen än.
Dessutom poppar lila opiumvallmo upp precis där de gör störst effekt. De är så himla bra och förhöjer färger och intryck i princip överallt och skulle det vara gel är det bara att rycka upp dem eller ta bort blomman, om bladverket är rätt men blomfärgen fel.
[bild]

Jag ser att jag måste flytta krukorna då att det blir mer luft mellan dem. Nu när rosorna blommar ser krukorna lite ängsliga ut i ditt hörn som egentligen inte alls är så litet.
Så fina vallmo :love:! Jag har sibirisk (?) gul i hela trädgården som jag försöker utrota eftersom jag avskyr gula blommor, och inga andra vallmosorter verkar ta sig hos mig :cry:.
Kanske får prova din sort och se om det går, hade väldigt mycket hellre haft lila än gula. Lila passar in riktigt bra i min trädgård (y)
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Så fina vallmo :love:! Jag har sibirisk (?) gul i hela trädgården som jag försöker utrota eftersom jag avskyr gula blommor, och inga andra vallmosorter verkar ta sig hos mig :cry:.
Kanske får prova din sort och se om det går, hade väldigt mycket hellre haft lila än gula. Lila passar in riktigt bra i min trädgård (y)
Åh men sibirisk vallmo är jättefin.

Jag vet inte vad det är för sort jag har. Jag kallar den Sissinghurst eftersom fröna kommer därifrån men de är väldigt lättodlad. Dels låter jag den fröså sig själv och flyttar plantorna på våren om jag vill ha dem på något speciellt ställe och dels sår jag efterhand hela sommaren.

Edit: jag vet inte vad namnsorten heter. Det är en opiumvallmo.
 
tensiden tensiden skrev:
Slänger också in lite prästkragar. Årets upplaga av den självsådda prästkragsängen som får ta över en del av gräsmattan är mitt i full blom och har väl snart gjort sitt.
Slår ner det efter blomning så får det återkomma nästa år igen.
[bild]
Min teori är att har man en äng så är man en lite lyckligare och mer harmonisk människa. Mer ängar till folket!
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Trädgård med frodig grönska, blommor och en träaltan synlig bakom lövverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit blommande buske med stora blad i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arkTecko och 7 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Min teori är att har man en äng så är man en lite lyckligare och mer harmonisk människa. Mer ängar till folket!
Så är det nog!

Jag hade gärna sett att vi fått den större. Nu är det 10m2 av totalt 10000m2, så det finns utrymme att ta av. Årets skatungar verkar ha uppskattat att leka runt där.

Vad är bästa knepet att sprida den kontrollerat? Knyta organza-påsar runt en del blommor, samla fröna och slänga ut i utkanten för att få lite spridning på det hela?

I övrigt gör vi inget mer än att se när de börjar poppa upp ur marken på våren och då hägnar in området så att robotklipparen inte kör in där mer. Sedan en rensning av främst maskrosor och så får det vara med det.
 
Minns inte om jag visat att min fina ”schnitzel” blommar :love:
Ok, det är kanske inte det officiella namnet..
(Climbing iceberg / Schneewittchen..)

Närbild av en blommande vit klätterros kallad 'Climbing Iceberg' med skott och blader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit "Climbing Iceberg" eller "Schneewittchen" ros som blommar mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vita blommande roser och knoppar mot gröna blad på en klätterros kallad 'Climbing Iceberg'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blommande vit klätterros 'Climbing Iceberg' med öppna blommor och knoppar mot grön lövverksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Minns inte om jag visat att min fina ”schnitzel” blommar :love:
Ok, det är kanske inte det officiella namnet..
(Climbing iceberg / Schneewittchen..)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Jag älskar den.
Hade flera stycken i en väldigt snygg odling med stora miscanthus och alchemilla och hostor i ett annat hus. Romersk malört också. Det var min mer sobra period.:rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det här rosa fluffet blommar just nu, pioner gillar jag men detta är bara för mycket....

Rosa blommande pion med många kronblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
KristinaRT och 5 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det här rosa fluffet blommar just nu, pioner gillar jag men detta är bara för mycket....

[bild]
Kombinera den med några helt enkla så tror jag att det blir spännande.
 
Nästan för mycket som blommar nu på en gång.

Bonusbild på sovande sköldpadda...

Ljusrosa rhododendronbuske i full blom i en trädgård med gröna buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blomstrande trädgård med en lila och vit blommande buske intill en upphöjd odlingsbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsgång kantad av blommande växter och stenar med trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande lila iriser och gröna växter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig trädgård med blommande pioner i olika färger framför ett hus, ingen sköldpadda synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med blommande växter i förgrunden, en sovande sköldpadda syns ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande gul och vit blomrabatt vid husvägg med grönska och solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovande sköldpadda under vatten i en damm bredvid stenar och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Bäcktistel
 
  • Humla på rosa bäcktistelblomma mot suddig grönbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 6 till
  • Laddar…
J
Första året med rannunkel och det går över förväntan. De första har precis börjat blomma.
Närbild av en blommande rosa rannunkel i fokus med suddig bakgrund av trädgård och en knopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutslagen rannunkelblomma med vit och rosa färg i en trädgård, omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
KristinaRT och 5 till
  • Laddar…
Nu blommar kantnepetan rejält, snart kommer stäppsalvian och grekvädden också.

Och så en massa vitt - silverarv en masse och

Blomstrande kantnepeta i trädgårdsrabatt med gröna växter och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blommande silverarv i en trädgård med omgivande grönska och marktäcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blommande vit kantnepeta med gröna blad och grästuvor runtomkring i soligt trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KristinaRT och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det här rosa fluffet blommar just nu, pioner gillar jag men detta är bara för mycket....

[bild]
Men jag älskar ditt fluff :love::love::love:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.