817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Alltid lika kul när man på byggahus skriver att man inte är ett dugg rädd för covid och att man inte tänker vaccinera sig, folk blir helt rabiata och butthurt haha. Det är här vaccinmaffian samlas alltså. Till och med på Flashback man man ha mer nyanserade diskussioner än här
Den absoluta majoriteten mycket gamla. Relativt få döda sett till två år pandemi. Väldigt få utanför riskgruppen som dött och det sker även med influensa. Total överhype och hysteri. Nu är det dessutom en ickefråga för de allra flesta, precis som influensa, men ni i vaccinmaffian bara mal på och på. Ingen bryr sig längre förutom några få av er. Ni är helt klart i minoritet numera. Men det är väl därför ni hänger här hela tiden, för att ni inte har så mycket socialt liv.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Jag har inte sett någon nyanserad diskussion från dig så det är kanske du som är rabiat och butthurt.F Feratin skrev:
Men fortfarande så att både barn och medelålders har dött.F Feratin skrev:
Tack vare massvaccineringen så har det varit relativt få dödsfall under tredje och fjärde vågen.F Feratin skrev:
Det har varit mycket större överdödlighet under pandemin än under svåra influensaår. Kollar du inte upp saker innan du skriver?F Feratin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket lätt att se att det dog mångfalt fler under första och andra vågen än under ett svårt influensaår som vintern 2017-18.
Men tack vare massvaccineringen så blev överdödligheten i februari i år inte större än under ett svårt influensaår.
Du bryr dig ju uppenbarligen eftersom du kommer hit och skriver felaktigheter så man kan ju fråga sig vem det är som bara mal på.F Feratin skrev:
Visst, läget förändras. Postar Statistik från UK som jag tidigare postat i Nyhetstråden #17525.F Feratin skrev:Den absoluta majoriteten mycket gamla. Relativt få döda sett till två år pandemi. Väldigt få utanför riskgruppen som dött och det sker även med influensa. Total överhype och hysteri. Nu är det dessutom en ickefråga för de allra flesta, precis som influensa, men ni i vaccinmaffian bara mal på och på. Ingen bryr sig längre förutom några få av er. Ni är helt klart i minoritet numera. Men det är väl därför ni hänger här hela tiden, för att ni inte har så mycket socialt liv.
Bra jämförelse med influensa tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Från Nyhetstråden inlägg #17265
Logga in
Skapa konto
Det har hänt en hel del under 2 år. Ska man vara rädd eller inte rädd för viruset? Man får nog se lite mer nyanser och inte polarisera diskussionen till ytterligheter som ”är viruset farligt eller ofarligt?”
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Hur man bemöts när man säger att man inte vaccinerar sig beror väldogt mycket på hur man framför det, här, på andra forum eller när man ses.
Tillhör man gruppen som påstod att det var en konspiration för att minska mängden människor i vörlden och att alla som tog sprutan skulle dö inom ett år (utökades senare till tre år när förata spådomen inte slog in), ja då är.det rimligt att förklara att man är ute och cyklar, ordentligt.
Tillhör man den lite mer nyanserade gruppen, som inte nödvändigtvis påstår att man ska dö, men som hittar galna "fakta" hela tiden och misstolkar resultat (exempel: hälften av personerna på IVA är vaccinerade alltså fungerar det inte och när klart över hälften av personerna i de åldersgrupperna är vaccinerade), då tycker jag det är viktigt att man förklarar feltänket. Kanske förstår personen att de tänkt fel, kanske hindrar man de att lura i andra samma fel. Den här gruppen är ett större problem än de första se de flesta ignorerar. Den här gruppen kan lura andra med myter och feltolkningar.
Säger man istället "jag förstår hur det hänger ihop, men känner.mig ändå inte trygg att vaccinera mig, ja då blir man mer behandlad som en person som är rädd att flyga och föredrar bilen. Man vet att det är större risk med bilen, men folk nöjer sig oftast med att påpeka det en gång.
Den som känt sig attackerad och nu vill straffa de som försökt övertyga en om att vaccinera sig, har förmodligen varit väldigt burdus och högljudd med sitt beslut gärna offentligt deklarerat "Jag skiter i den här förkylningen och ni andra är lättlurade idioter". Förstår man inte att folk reagerar då är man nog inte världens smidigaste.
Tillhör man gruppen som påstod att det var en konspiration för att minska mängden människor i vörlden och att alla som tog sprutan skulle dö inom ett år (utökades senare till tre år när förata spådomen inte slog in), ja då är.det rimligt att förklara att man är ute och cyklar, ordentligt.
Tillhör man den lite mer nyanserade gruppen, som inte nödvändigtvis påstår att man ska dö, men som hittar galna "fakta" hela tiden och misstolkar resultat (exempel: hälften av personerna på IVA är vaccinerade alltså fungerar det inte och när klart över hälften av personerna i de åldersgrupperna är vaccinerade), då tycker jag det är viktigt att man förklarar feltänket. Kanske förstår personen att de tänkt fel, kanske hindrar man de att lura i andra samma fel. Den här gruppen är ett större problem än de första se de flesta ignorerar. Den här gruppen kan lura andra med myter och feltolkningar.
Säger man istället "jag förstår hur det hänger ihop, men känner.mig ändå inte trygg att vaccinera mig, ja då blir man mer behandlad som en person som är rädd att flyga och föredrar bilen. Man vet att det är större risk med bilen, men folk nöjer sig oftast med att påpeka det en gång.
Den som känt sig attackerad och nu vill straffa de som försökt övertyga en om att vaccinera sig, har förmodligen varit väldigt burdus och högljudd med sitt beslut gärna offentligt deklarerat "Jag skiter i den här förkylningen och ni andra är lättlurade idioter". Förstår man inte att folk reagerar då är man nog inte världens smidigaste.
Sen är jag också övertygad om att var och en är sig själv närmast. Om varken man själv eller någon närstående blivit allvarligt sjuk i Covid men däremot kanske fått någon biverkning av vaccin, ja då är det begripligt att de resonerar utifrån enbart sin egen världsbild och inte ser till statistiken.Fairlane skrev:Hur man bemöts när man säger att man inte vaccinerar sig beror väldogt mycket på hur man framför det, här, på andra forum eller när man ses.
Medan de som har någon nära som blivit allvarligt sjuk eller avlidit i Covid, lätt blir mycket upprörda om någon försöker förringa smittans allvarlighet.
Japp, antivaxxarna är verkligen extrema…F Feratin skrev:
Om jag är en "antivaxxare" för att jag inte vill vaccinera mig och tycker Covid är ett ickeproblem för mig (vilket det är), då är du en vaccinfascist, mobbare och lobbyist som försöker påtvinga människor i din omgivning, inklusive barn, något de inte känner sig bekväma med. Det är riktigt vidrigt det.Nissens skrev:
ELLER så tycker man bara att det inte ens är värt besväret att ta sig till vårdcentralen för vaccinering då man tycker att det är ett ickeproblem, precis så som det är och alltid varit med influensan för min del. När jag är 70+ och ranglig, då kanske jag börjar vaccinera mig mot influensa. Tills dess kommer jag inte springa och pumpa i mig en massa obeprövade vacciner och mediciner om jag verkligen inte behöver och det behöver jag inte i detta fallet.Fairlane skrev:Hur man bemöts när man säger att man inte vaccinerar sig beror väldogt mycket på hur man framför det, här, på andra forum eller när man ses.
Som sagt, hela familjen hade covid och det var absolut ingenting för oss. Total överhype. Det är riktigt vidrigt med människor som försöker påtvinga andra detta. Jag hatar dom om jag ska vara ärlig. Hatar dom lika mycket som jag hatar mobbare och fascister.
Redigerat:
Det är fascinerande med personer som helt utan kompetens inom ett område utser sig själva till bättre vetande än de som har det. I detta fallet ledde det till att du tog en större risk än du behövt. Påverkade du resten av din familj så riskerade du även deras hälsa. Det var ju tur att det gick vägen denna gång.F Feratin skrev:ELLER så tycker man bara att det inte ens är värt besväret att ta sig till vårdcentralen för vaccinering då man tycker att det är ett ickeproblem, precis så som det är och alltid varit med influensan för min del. När jag är 70+ och ranglig, då kanske jag börjar vaccinera mig mot influensa. Tills dess kommer jag inte springa och pumpa i mig en massa obeprövade vacciner och mediciner om jag verkligen inte behöver och det behöver jag inte i detta fallet.
Som sagt, hela familjen hade covid och det var absolut ingenting för oss. Total överhype. Det är riktigt vidrigt med människor som försöker påtvinga andra detta. Jag hatar dom om jag ska vara ärligt. Hatar dom lika mycket som jag hatar mobbare och fascister.
Så denna "risk" att avlida hade minskat från 0,002% till 0,001% Ta inte i så du skiter på dig. Det finns även risker med att vaccinera sig. Och ingen känner mig eller vad jag behöver bättre än jag själv och detsamma gäller mina barn. Jag vet vilka vacciner som är lämpliga att ta och vilka som inte är det. Jag behöver inte nån vaccinfascist eller lobbyist att påtvinga mig deras ideologi eller ekonomiska intressen. Det är så oerhört patetiskt.R RoAd skrev:Det är fascinerande med personer som helt utan kompetens inom ett område utser sig själva till bättre vetande än de som har det. I detta fallet ledde det till att du tog en större risk än du behövt. Påverkade du resten av din familj så riskerade du även deras hälsa. Det var ju tur att det gick vägen denna gång.
Jag hade inte "tur". Det var en väl avvägd bedömning. Risken för ett friskt barn att dö i Covid är knappast större än risken för dessa att dö av influensa. Har du sprungit och vaccinerat dina barn varje år mot influensa? Nej, det har du inte och påstår du det så ljuger du. Slår vad om att du även gått förkyld till jobbet och riskerat andras hälsa. Det finns en risk man måste avväga när det kommer till att ta ett nytt obeprövat vaccin varför Sverige har SLUTAT med att vaccinera barn. Det går inte att backa bandet efter att man tagit det. För mig är pandemin över, jag har antikroppar och känner mig fullständigt trygg. Du kommer alltid tvingas leva med vaccinet i kroppen och potentiella följdeffekter som kan uppstå i framtiden.
Kom inte hit med dina löjliga moralkakor. De funkar inte. Låter mest som hyckleri.
Redigerat:
Och hur vet du vilka vaccin som är lämpliga eller ej? Då måste du vara väldigt insatt i båda vaccin och sjukdomar och även följa forskningen väldigt noga då! Eftersom du säger dig veta bättre än alla andra . Har du rent av någon form av medicinsk utbildning?F Feratin skrev:Så denna "risk" att avlida hade minskat från 0,002% till 0,001% Ta inte i så du skiter på dig. Det finns även risker med att vaccinera sig. Och ingen känner mig eller vad jag behöver bättre än jag själv och detsamma gäller mina barn. Jag vet vilka vacciner som är lämpliga att ta och vilka som inte är det. Jag behöver inte nån vaccinfascist eller lobbyist att påtvinga mig deras ideologi eller ekonomiska intressen. Det är så oerhört patetiskt.
Jag hade inte "tur". Det var en väl avvägd bedömning. Risken för ett friskt barn att dö i Covid är knappast större än risken för dessa att dö av influensa. Har du sprungit och vaccinerat dina barn varje år mot influensa? Nej, det har du inte och påstår du det så ljuger du. Slår vad om att du även gått förkyld till jobbet och riskerat andras hälsa. Det finns en risk man måste avväga när det kommer till att ta ett nytt obeprövat vaccin varför Sverige har SLUTAT med att vaccinera barn. Det går inte att backa bandet efter att man tagit det. För mig är pandemin över, jag har antikroppar och känner mig fullständigt trygg. Du kommer alltid tvingas leva med vaccinet i kroppen och potentiella följdeffekter som kan uppstå i framtiden.
Kom inte hit med dina löjliga moralkakor. De funkar inte. Låter mest som hyckleri.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Javisst, men:F Feratin skrev:
risken för att bli sjuk av vaccinet är mycket mindre än av sjukdomen
risken att bli allvarligt sjuk av vaccinet är mycket mindre än av sjukdomen
risken att få långvariga problem av vaccinet är mycket mindre än av sjukdomen
Och hur stor är risken för ett friskt barn att dö av kikhosta, röda hund, TBE osv?F Feratin skrev:
Vid det här laget är Pfizers covidvaccin det mest välprövade vaccinet i världen. Mycket mer kontrollerat än något barnvaccin, influensavaccin, TBE-vaccin osv.F Feratin skrev:
Nej, vaccinet är borta ur kroppen på några dagar.F Feratin skrev:
Du tvingas för alltid att leva med de skador som sjukdomen orsakade på din kropp och de följdeffekter som kan uppstå i framtiden.
Det är din egoism som är oerhört patetisk.F Feratin skrev:
Hatar du dig själv?F Feratin skrev:
För du håller ju verkligen på med mobbning.
Detta kan du väl inte tro på själv?BirgitS skrev:
Bara för man har sprutat in det i miljoner människor är det inte samma som att det är beprövat.