Om sniglarna äter upp groddarna så borde inte de självsådda heller komma upp vilket de gör så tror inte det är sniglarna som är problemet.

Jag har gjort allt du skriver, vintersår väldigt mycket av mina grönsaker och det brukar gå finfint men aklejorna vill icke om jag försöker bestämma. Har gett upp tankarna om att tukta dem, de får så sig själva där de vill och så blir jag glad där de dyker upp istället. :)

Blommande trädgård med självsådda aklejor i olika nyanser av rosa och lila mot en bakgrund av ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Vi har mängder av mörkröda/lila aklejor i "grusmattan" där inget borde växa.

Vill ni ha?
Mörkröda och lila aklejor som växer vilt i en grusbelagd trädgård vid stora stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkröda och lila aklejor i full blom i en grusig trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Ja även hos mig trivs dom allra bäst i grusplanen
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
KristinaRT
Mina börjar blomma över nu, men som synes har jag inga problem med grobarhet och lämplig miljö för aklejor (torrt och sol hela dagen är tydligen vad frösådda aklejor gillar (y)).
Men jag har aldrig lyckats få någon planta jag köpt (misstänker att de är fleråriga när de säljs på plantskola och har namn) - att överleva mer än en säsong :(
Trädgård med blommande aklejor i soligt och torrt läge, med blandade gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande aklejor i solig trädgård med pergola och växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om någon har frösådda mörka vore jag överlycklig för några fröer!!!!! Bara skicka DM :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT
@Jiji
Blommorna är lika, men jag tycker inte min doftar SÅ mycket. Den är klart starkväxande och anspråkslös (min växer mellan ett träd och en häck) och skjuter enstaka rotskott.
Min kommer från Flora Linnea, så de borde ha ”referensexemplar” :)
Bilder på min Poppius
Rosa blomma av sorten Poppius med synliga ståndare, omgiven av grönt lövverk och vissnade blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rosa blomma med ytterligare blommor i bakgrunden, växande utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En knopp av rosa Poppius-ros i förgrunden med suddig grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vill ni ha?
Klart vi vill. :) Hojta till när det finns frön så swishar jag bums. Alltid kul med växter man fått av någon, har pioner från en annan bh-medlem som inte ville ha kvar dem ( :surprised: ) och de ser ut att gå mot den bästa blomningen i år, om alla knoppar orkar blir det mängder med blommor. :love:
Jag fick dahlior av en annan bh-medlem som tyvärr inte finns längre, vare sig personen eller dahliorna som dog andra övervintringen dessvärre.
Om du skickar frön och de tar sig så blir det så klart kashiedas aklejor som tilltalsnamn. :D
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
@Jiji
Blommorna är lika, men jag tycker inte min doftar SÅ mycket. Den är klart starkväxande och anspråkslös (min växer mellan ett träd och en häck) och skjuter enstaka rotskott.
Min kommer från Flora Linnea, så de borde ha ”referensexemplar” :)
Bilder på min Poppius
[bild] [bild] [bild]
Tack,
Jag tror inte att min är en poppius. Bladen på min är mer pimpinelliga och blomman är inte lika fylld. Dessutom tycker jag att ståndare och pistill skiljer sig åt men det kan ju bero på att min står i en kruka.

Jag får forska vidare.

Din är väldigt fin!
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Austinros "Queen of Sweden"!

[bild] [bild]
Närbild på en nyutslagen rosa ros mot suddig bakgrund av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni har min slagit ut. Tyvärr är jag inte hemma men jag fick den här bilden av husvakten. På söndag ska vi hem igen och jag ser. mycket fram emot att se den i verkligheten.
 
  • Gilla
  • Älska
Jonobe och 5 till
  • Laddar…
Vallmo och blåklint i bakgrunden.
Röda vallmoblommor i fokus med blåklint och grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Närbild av prästkrage med vita kronblad och gult centrum uppbyggt av många små blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en vit blomma med gult centrum där små blommor syns och en insekt på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en prästkrages mitt med hundratals små gula blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte helt tekniskt lyckade bilder, men eftersom jag ändå är glad att jag tog fram kameran ur garderoben så lägger jag upp dom här. Vyer över ängens drottning. Man kan iaf här notera att den gula knappen inte är _en_ blomma utan hundratals små blommor.
 
  • Gilla
  • Älska
EddieHansson och 7 till
  • Laddar…
Närbild på en blomma i svartvitt, sannolikt en smörblomma med fokus på kronblad och ståndare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en prästkrages blomma i svartvitt, detaljerad kärna med små blommor och vita kronblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer ängsblommor. Bägge tillhör de växter som vanliga giftbönder vräker ut gift på vår mat för att döda. Smörblomma och prästkrage.
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Slänger också in lite prästkragar. Årets upplaga av den självsådda prästkragsängen som får ta över en del av gräsmattan är mitt i full blom och har väl snart gjort sitt.
Slår ner det efter blomning så får det återkomma nästa år igen.
En blommande prästkragsäng med vita blommor och gula mitten på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 13 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Slänger också in lite prästkragar. Årets upplaga av den självsådda prästkragsängen som får ta över en del av gräsmattan är mitt i full blom och har väl snart gjort sitt.
Slår ner det efter blomning så får det återkomma nästa år igen.
[bild]
Wow!
 
Rosen 'Maiden's Blush' och lila opiumvallmo i en trädgård, omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maiden's blush och opiumvallmo från Sissinhurst.
Fick bilden av husvakten. Nu längtar jag hem.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Rosa digitalisblommor i förgrunden med ett grönt, lummigt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.