P Pin skrev:
Också Sthlm och den mindre verkstaden kostade någonstans mellan sju och åtta tusen.
Ja, jag tror det är mer eller mindre standard, här i stan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta med konstgjort motorljud är en realitet. Alltså högtalare som spelar upp motorljud både inne i och utanför bilen därför att motorn i sig inte anses producera tillräckligt med buller. Kanske har BMWs ingenjörer som utvecklat det systemet bara kört tråkiga fossilbilar. Eller så finns det en kundgrupp som vill att det skall låta och vibrera när man gasar. Det må vara barnsligt. Men det är för det mesta ganska harmlöst.
Problemet med (avsaknad av) ljudet uppstod när alla gick över till turbo.
Vibrationer har jag dock aldrig sett någon som vare sig efterlyst eller försökt lägga till artificiellt. Har man kört Volvodiesel vill man bli av vibratiomerna eller tror att alla fossilbilar skakar. Har man kört BMW-sexa (eller någon japansk komfort-V6 etc) har man aldrig upplevt några vibrationer och förvånas av den enorma uselheten hos vissa dieselfyror som ger utslag på richterskalan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
BTW, jag vill ha skyltavläsning som fattar även stoppskyltar, lämna företräde-skyltar och rödlysen. Samt att bilen bromsar innan väggupp. Helst skulle jag vilja att bilen förstod högerregeln också.
Högerregeln är väl mycket begärt, vem ska sköta den programmeringen? Det finns ju knappt en människa som förstår den så blir nog svårt att lära en bil.
 
  • Gilla
föraren
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Högerregeln är väl mycket begärt, vem ska sköta den programmeringen? Det finns ju knappt en människa som förstår den så blir nog svårt att lära en bil.
Var nog mera ett skämt;) går ju inte programmerare en sådan funktion.:cool: möjligvis med någon form av machine learning och AI, som uppdaterar en databas som samtliga fordon måste vara ansluten till med kontinuerlig uppdatering av bilens system, men nu blev det riktigt OT.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Högerregeln är väl mycket begärt, vem ska sköta den programmeringen? Det finns ju knappt en människa som förstår den så blir nog svårt att lära en bil.
Skojar förstås lite. Men om vi ska ha självkörande fordon i framtiden så behöver de förstås klara detta också. Egentligen bör inte programmeringen vara så knepig. Att den egna bilen kör på huvudled vet ju bilen utifrån skyltavläsningen. Om det inte är huvudled så gäller ju egentligen högerregel alltid. Så bilen behöver bromsa in vid sådana korsningar och kolla till höger för att lämna företräde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jodå, jag förstod att det var på skoj. Borde satt en liten smiley till mitt inlägg.
Mm, det borde vara enkelt eftersom det är så många platser högerregeln gäller, men ändå inte tydligen.
Det blir faktiskt svårare än att alla bilar ska räknas med, högerregeln gäller även mot övriga fordon och jag tror det dröjer länge innan vi får så smarta cyklar exempelvis.
Sedan ska ju bilen självklart kunna identifiera något som en cyklist när den kör själv men ändå..
Hur som helst, en liten utsvävning.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
KristinaRT
Jag har inte kört så många mil med Teslan, men jag tycker dess ”omvärldsuppfattning” är imponerande. Den ser skillnad på och kan identifiera det mesta man stöter på i trafiken. Tom koner isf stolpar på mitträcke osv.
Kanske normalt för avancerade nya bilar, men jag är iaf imponerad :)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Såg för några veckor sedan i Helsingborg hur en app i mobilen samlar in vägdata i sopbilarna för att kunna identifiera behov av vägunderhåll. Extremt imponerande. Den identifierar potthåll, sprickor i vägbanan, grenar som hänger ut över trottoarer, felplacerade skyltar m m. Sedan bearbetas datan med ai och presenteras i översiktliga grafer.

Om någon är nyfiken kan ni läsa mer här:
https://univrses.com/

Vi hoppas kunna dra igång en pilot i kommunen jag jobbar i höst med liknande upplägg som Helsingborg har.

Jag tror att det svåraste blir att hantera folk som bryter mot trafikreglerna, gubbar i hatt osv.
Men att läsa stoppskyltar och trafikljus är inget större problem.

Om alla fordon var självkörande skulle det inte vara något större problem, men så länge vi har en blandad trafikmiljö så är det svårare.
 
J jocke31 skrev:
Om alla fordon var självkörande skulle det inte vara något större problem, men så länge vi har en blandad trafikmiljö så är det svårare.
Även gångtrafikanter och djur skulle behöva styras av samma AI och regelverk, tyvärr (eller tack och lov) verkar ingen planera det... Skynet anyone?
 
  • Haha
jocke31
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag har inte kört så många mil med Teslan, men jag tycker dess ”omvärldsuppfattning” är imponerande. Den ser skillnad på och kan identifiera det mesta man stöter på i trafiken. Tom koner isf stolpar på mitträcke osv.
Kanske normalt för avancerade nya bilar, men jag är iaf imponerad :)
Har kört en M3 någon månad nu och ser fram emot onsdag när jag slipper den. Visst är vissa funktioner riktigt bra men det positivt över väger inte det negativa för mig. Visst ser den stolpar och bilar men den har ex otroligt svårt att skilja på 110 och 120 och den kan inte avläsa vilka tider skyltarna gäller.
 
martin43 martin43 skrev:
Problemet med (avsaknad av) ljudet uppstod när alla gick över till turbo.
Vibrationer har jag dock aldrig sett någon som vare sig efterlyst eller försökt lägga till artificiellt. Har man kört Volvodiesel vill man bli av vibratiomerna eller tror att alla fossilbilar skakar. Har man kört BMW-sexa (eller någon japansk komfort-V6 etc) har man aldrig upplevt några vibrationer och förvånas av den enorma uselheten hos vissa dieselfyror som ger utslag på richterskalan.
Jag vet inte om vi missförstår varandra på något sätt. Jag har full förståelse för att ljudet kan vara viktigt när det gäller motorsport. Men här pratar vi om vardagsbilar. Där har jag aldrig önskat mig mer ljud eller vibrationer. Och när det kommer till artificiellt motorljud uppspelat i högtalare tycker jag att det är 100% trams. Det försökte jag raljera runt med det i mitt tycke precis lika tramsiga förslaget att ha artificiella vibrationer i bilen också. Det är ingenting jag vill ha eller tror att någon annan vill ha. Men man vet aldrig. Och det skulle också vara harmlöst trams.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag vet inte om vi missförstår varandra på något sätt. Jag har full förståelse för att ljudet kan vara viktigt när det gäller motorsport. Men här pratar vi om vardagsbilar. Där har jag aldrig önskat mig mer ljud eller vibrationer. Och när det kommer till artificiellt motorljud uppspelat i högtalare tycker jag att det är 100% trams. Det försökte jag raljera runt med det i mitt tycke precis lika tramsiga förslaget att ha artificiella vibrationer i bilen också. Det är ingenting jag vill ha eller tror att någon annan vill ha. Men man vet aldrig. Och det skulle också vara harmlöst trams.
Ljud som varnar omgivningen har en funktion och jag ogillar de rymdliknande ljud många elbilar har... Kan för mig hellre vara likt nån traditionell bil...

Om ljud används som feedback till föraren skulle de kunna ha en funktion också. Jag tror dock emulerade motorljud riktat till föraren kommer försvinna när man vant sig vid elbilar...
 
Inte vill jag extra ljud, blir ju som när man som liten kille satte pappersflärp i framhjulet på cykeln för att få ett motorljud.;)
 
Varför vill man som förare ha motorljud, med lite radio/Spotify så hör man ingen motor i fossilen.
 
Det blir alltid vägljud från däcken, mera eller mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.