M Martin72 skrev:
Jag vet inget om plöjning av slang, men vill påminna om den stora vinsten i bergvärme i möjligheten med frikyla. Så otroligt skönt att heta dagar kunna hämta upp hur mycket kylmedium som helst för kostnaden för att driva cirkulationspump och kylpaket och få 18-20 grader i sovrum.
Du blir inte lika bra alls med jordvärme.
För denna installationen är inte frikyla aktuellt, men annars är det riktigt att bergvärmen är mer fördelaktig men ofta räcker det att ta någon storlek större fläktkonvektor för att kompensera den högre inkommande temperaturen.

• Gilla
Martin72
  • Laddar…
R Robban1234 skrev:
Gissar du eller?
Ja. Men du kanske vet varför TS rörmokare avråder från jordvärme? Berätta varför så vi andra också får veta.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AndersSt skrev:
Om man hat rätt förutsättningar kan man lägga slangen djupare i slingor, sök på "Ringgrabenkollektor". Fördel är litet platsbehov och mindre grävning. Här är ett beräkningsverktyg för dimensionering:
[länk]
Kompaktkollektor eller sån där slinky-slang funkar bäst på lite sydligare breddgrader där det inte blir tjäle och energiuttget är lägre. Det är därför man hittar dom lösningarna på tyska och brittiska sidor.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?

Hej . Jag fixade jordvärme hemma . Fick tag i en kille som plöjde ner slangen . Det är 5 år sedan vi gjorde det . Han tog 17.000:- för det , och då ingick 500 meter slang . Sedan köpte min rörmokare värmepumpen , och med installation så kostade detta 73.000:- .

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
låter väl lite märkligt, men, vi har bergvärme till vårt hus, en granne har jordvärme / markvärme.
vi får ut betydligt mer värme ur borrhålet än grannen får ur marken på vintern här i Dalarna. men vårt system kosta desto mer också. de klarar sig absolut på markvärmen. men deras elpatron behöver gå betydligt mycket mer än våran, vår Elpatron har 3 lägen som den kan värme i / med. vår går mer eller mindre bara på första nivån när den går, och det är förmodligen för underhållsvärme när elementen inte är så varma. som tex vår sommar å tidig höst.

Vi har återvinning av värmen från elementen till varmvattnet som jag å min sambo har. vilket gör att elpatron ej behöver gå så mycket. jag vet inte om grannen inte har återvinning från elementen så går elpatron mer och där med mer ström.

Jag misstänker att "din rörpulare" inte har kickback från leverantören för mark / jordvärme helt enkelt eller att han inte har installerat någon markvärme system tidigare, och känner sig lite osäker på installationen och vill inte ta något ansvar.

Det kan vara rätt fina ersättningar för dem om de säljer in en produkt från en leverantörspartner. Så det kan vara därför det lobbas för bergvärme.

Försök hitta någon annan om det är markvärme som gäller för er, oavsett anledning (ekonomi / förutsättningar / behov.)

B
Nissens Nissens skrev:
Man vet aldrig vad som händer. Min familj hade också en släktgård som gått i några generationer. Den är numera uppstyckad och det mesta sålt.

Man vet hur det är nu, men framöver kan allt hända…
gör man egen avstyckning måste ju servitut med…

• Gilla
Nissens
  • Laddar…

*

Frågan går egentligen inte att svara på i lägen som idag då energi är i influx..
Hur som helst så drivs pumpen av el och även om elen inte är dyr (jo, det är den) jämfört med elnäts kostnaden (varför kostar den som fan, trots att man inte egentligen vill ha smartmeter)..
Så, ju fler elbilar = ökad elbrist..
Samtidigt ökar dieseln i pris..
Ååå samma med jobbig pellets när skogarna dör från skogsägarna..

Men, om kostnaden blir lägre, avsevärt,, går inte att frångå..
Dock är det en fast installation, så 10 års garanti + ytterligare för fabrikationsfel kommer installatören inte ifrån..
Inom 3 år lär det iallafall börjat gå + och resten fram är vinst.., ännu snabbare om man har kontakter.. (elektriker, grävare) så just vvs killen har ett ganska soft jobb..

Kör på å välkommen i klubben

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag fick lära mig av en numera avliden person på Nibe, att det bara finns två sätt att göra en värmepump anläggning. Det är rätt sett eller ett fel sett. Dimensionera efter dina förutsättningen och lägg slangen efter vad du får för pris? Så kommer du bli nöjd

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Niclas Horn Niclas Horn skrev:
vår Elpatron har 3 lägen som den kan värme i / med. vår går mer eller mindre bara på första nivån när den går, och det är förmodligen för underhållsvärme när elementen inte är så varma. som tex vår sommar å tidig höst.
Stänger ni av värmepumpen vår sommar och höst? Varför låter ni inte den billigaste uppvärmningen vara igång hela tiden?

Niclas Horn Niclas Horn skrev:
Vi har återvinning av värmen från elementen till varmvattnet som jag å min sambo har. vilket gör att elpatron ej behöver gå så mycket. jag vet inte om grannen inte har återvinning från elementen så går elpatron mer och där med mer ström.
Hur funkar det systemet? Är det någon form av hetgasväxling du kallar för återvinning?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…

Jag et inte i sverige men I frankrike vi gräver inte en slang men några element som är på kanske 3mx2m djup i jorden. Det ta mindre plats och du gräva mindre.

Hej,
Vi har jordvärme ca 500m. Vi använde kedjegrävare kopplad på en traktor när vi lade våran slang. Hur smidigt som helst och det tog inte mer än ett par timmar att gräva ner. Djupet är ca 1,2m och det var på en åker utan sten. Jag gick efter traktorn och lade ner kollektorn. Kollektorn på en slangvinda på marken.
Kedjegrävaren var en liknande denna,
fast en äldre modell. Klart smidigare än att gräva där det blir mycket mer jordmassor som ska upp och sedan fyllas i.

Bor i södra dalarna och har nu haft vår jordvärme igång i 9 år. Behöver aldrig koppla in el-patronen på våran Nibe 1245 alls under året. Värmer 140kvm hus samt 80kvm garage.

Total kostnad för grävning och kollektorslang blev ca: 16.000kr

Så att inte rekommendera jordvärme när man har tillgång till en hel åker att gräva på verkar konstigt. Hade det varit en fin gräsmatta på tomten var det en annan sak, då kanske tjälskjutning kunnat ställa till det estetiskt. Dock har vår gräsmatta, har fin gräsmatta ca 30m där slangen går, inte skjutit sig något alls.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
B Bålstare skrev:
Jag et inte i sverige men I frankrike vi gräver inte en slang men några element som är på kanske 3mx2m djup i jorden. Det ta mindre plats och du gräva mindre.
Se inlägg #63.

Fast det är inte sant, jag har pratat med flera idag som gör detta mer eller mindre varje dag och det är mycket sällsynt med de skador du beskriver. Naturligtvis finns det olika förutsättningar på olika platser som man behöver ta hänsyn till om det är en lämplig metod eller inte. Jag vet också att det plöjts ner slang inte särskilt långt bort från där detta är aktuellt.
Det är bara min erfarenhet efter mer än 20 år i branschen och installationer i Skåne, Blekinge och Småland. Precis som du säger så är allt beroende av hur det ser ut på aktuell plats. Det ska ju gå att lufta ur också.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P Proton skrev:
Hej,
Vi har jordvärme ca 500m. Vi använde kedjegrävare kopplad på en traktor när vi lade våran slang. Hur smidigt som helst och det tog inte mer än ett par timmar att gräva ner. Djupet är ca 1,2m och det var på en åker utan sten. Jag gick efter traktorn och lade ner kollektorn. Kollektorn på en slangvinda på marken.
Kedjegrävaren var en liknande denna, [media] fast en äldre modell. Klart smidigare än att gräva där det blir mycket mer jordmassor som ska upp och sedan fyllas i.

Bor i södra dalarna och har nu haft vår jordvärme igång i 9 år. Behöver aldrig koppla in el-patronen på våran Nibe 1245 alls under året. Värmer 140kvm hus samt 80kvm garage.

Total kostnad för grävning och kollektorslang blev ca: 16.000kr

Så att inte rekommendera jordvärme när man har tillgång till en hel åker att gräva på verkar konstigt. Hade det varit en fin gräsmatta på tomten var det en annan sak, då kanske tjälskjutning kunnat ställa till det estetiskt. Dock har vår gräsmatta, har fin gräsmatta ca 30m där slangen går, inte skjutit sig något alls.
Intressant, frågan är hur mycket sten som är "för mycket" för att lägga ner med plog eller kedjegrävare.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
När ni lägger kollektorslangen i marken, har ni de tryckfyllda och i sådana fall med luft eller vätska, och med vilket tryck?

• Gilla
Proton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.