L Limosin skrev:
Ring till Bjarne Rutgersson Jordvärme VAREKIL 070-855 65 04, han har långvarig kunskap om jordvärme mm
Jag har använt Bjarne och plöjt ner slang två gånger. Ena gången grävde han 10 m ut till en åker och plöjde sedan ner 800 m. Tror han gjode det på en dag.
En toppenkille. Hjälpsam. Gjorde ett snyggt jobb till ett bra pris.
Reommenderas!
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Har jordvärme. Cirka 500m nergrävt ca 1m. Fungerar nu bra men hade problem med att få ut all luft ur rören. Min installatör har varit på plats flera ggr för att lufta systemet. Tog flera månader innan all luft var borta.
Kanske en av orsakerna till att din rörmokare avråde.
Hade själv övervägt att borra om jag skulle göra om valet idag
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
L lodin92 skrev:
Trots att vi äger åker just utanför huset och har egen grävare skulle jag aldrig installera markvärme i boningshuset pga avsaknad av frikylan som kan fås med bergvärmen.
M Martin72 skrev:
Jag vet inget om plöjning av slang, men vill påminna om den stora vinsten i bergvärme i möjligheten med frikyla.
Frikyla är fantastiskt. Jag tycker det är värt en prisskillnad på många tusen.
Man kanske kan få aningens kyla med jordvärme men det kan nog aldrig bli lika bra.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
R
M MagHam skrev:
Vill inte märka ord, men trycksättningen är i huvudsak till för att få slangen mer formstabil mot deformation och veck under förläggningen. Kanske var så du menade.
Vet inte, men han hade manometer på slangen under hela tiden och fick sedan ett undertecknat protokoll på tätheten.
 
R K R Andersson skrev:
Vet inte, men han hade manometer på slangen under hela tiden och fick sedan ett undertecknat protokoll på tätheten.
Det protokollet kan du slänga ;)
Man gör i så fall täthetsprov med vätska inte luft. En KB.slang 40 mm innehåller ungefär 1 liter per meter. Blir som en jättestor kompressorbehållare som det tar l å n g tid att upptäcka ett litet läckage från. Dessutom kan trycket sjunka i alla fall när slangen kommer i den kalla marken.
 
B Björn Dahlroth skrev:
Finns det i framriden en sannolikhet dvs möjlighet eller risk att bostadsden med närmaste tommark avstyckas från jordbrucket och kanske att åkermarken avstyckas till tomter. Då kan det bara knepigt att har ytjordvärmeslangar i åkermarken. Glöm inte heller att borrhåls värme om et par 10-tal år eller mer möjligen bör förses med återmatning av värme i någon form från solfångare eller luftkylanläggning. Det behövs alltid framtidstänkande då både klimat och energiprisförutsättningar kommer att ändras och variera. Björn Dahlroth
Återmata energi till ett borrhål är i normalfallet inte lönsamt så länge anläggningen är korrekt dimensionerad. Solinstrålningen är drygt 1 kW/kvm vilket gör att en återmatning försvinnande liten i förhållande till solen. Kort sagt spelar det ingen roll.

Undantaget är ett för grunt borrhål som riskerar att frysa, där kan några extra kWh vara avgörande.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
M MagHam skrev:
Det protokollet kan du slänga ;)
Man gör i så fall täthetsprov med vätska inte luft. En KB.slang 40 mm innehåller ungefär 1 liter per meter. Blir som en jättestor kompressorbehållare som det tar l å n g tid att upptäcka ett litet läckage från. Dessutom kan trycket sjunka i alla fall när slangen kommer i den kalla marken.
Ärligt talat bryr jag mig inte. Haft slangen i 16 år, ännu inte fyllt en droppe i systemet.
Ville bara säga att det är så det görs.
M MagHam skrev:
Vill inte märka ord, men trycksättningen är i huvudsak till för att få slangen mer formstabil mot deformation och veck under förläggningen. Kanske var så du menade.
 
Nissens Nissens skrev:
Minst en meter ner skall det, gärna 1,5 så att det ligger frostfritt (tjälskjutning) och om det är åkermark vill man ju dessutom inte att några redskap skall komma åt det hela…
Idén med ytjordvärme är att solen värmer upp jorden under sommaren och det blir som ett värmemagasin som du skattar på vintern. Om slangen ligger för djupt så blir inte jorden tillräckligt uppvärmd.
Vad får dig att rekommendera 1,5 m?. Enligt min mening är det 1 m som gäller. Måste du gå djupare än så pga kallt klimat på din ort så är kanske inte ytjordvärme det lämpligaste?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nissens
roland53 roland53 skrev:
Idén med ytjordvärme är att solen värmer upp jorden under sommaren och det blir som ett värmemagasin som du skattar på vintern. Om slangen ligger för djupt så blir inte jorden tillräckligt uppvärmd.
Vad får dig att rekommendera 1,5 m?. Enligt min mening är det 1 m som gäller. Måste du gå djupare än så pga kallt klimat på din ort så är kanske inte ytjordvärme det lämpligaste?
Det blir tillräckligt varmt…
Ja, 1,5 m är lite norrut, men också för att klara sig vid framtida ev. markarbeten på åkern.
 
Nissens Nissens skrev:
Det blir tillräckligt varmt…
Ja, 1,5 m är lite norrut, men också för att klara sig vid framtida ev. markarbeten på åkern.
Ja, hoppas du har rätt. Att det finns värme i jorden runt en nylagd slang kanske de första 3-4 åren är ju inget konstigt. Men sedan kan det bli knepigt om inte jordtemperaturen återhämtar sig pga djupet. Det medför långa driftstider på värmepumpen med medföljande dålig driftsekonomi
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nissens
roland53 roland53 skrev:
Ja, hoppas du har rätt. Att det finns värme i jorden runt en nylagd slang kanske de första 3-4 åren är ju inget konstigt. Men sedan kan det bli knepigt om inte jordtemperaturen återhämtar sig pga djupet. Det medför långa driftstider på värmepumpen med medföljande dålig driftsekonomi
Det är därför man har betydligt längre slangar vid markvärme än med bergvärme.
Du kan ju ringa en installatör om du känner dig osäker.
Jag personligen skulle aldrig fundera på markvärme.
 
Du skrev Jönköping tidigare i tråden. Hillerstorps schakt plöjer mycket jordvärme i och runt Jönköpings län.

Här hemma grävde jag eftersom jag lånade en 23tonnare på dåvarande jobbet. Hos morsan plöjde vi 2x300m i tämligen stenig smålandsåker.
Är det bara möjligt att få ner plogen i backen så funkar det med att plöja jordvärme.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är därför man har betydligt längre slangar vid markvärme än med bergvärme.
Du kan ju ringa en installatör om du känner dig osäker.
Jag personligen skulle aldrig fundera på markvärme.
Bergvärme är en annan metod som inte ska jämnföras med ytjordvärme. För att det ska bli lönsamt så måste man ha berg att borra i, och inte på alltför stort djup- foderrör kostar. Vi som bor på "slätten" använder ytjordvärme. det fungerar alldeles utmärkt om det är rätt uträknat på slanglängd kontra värmebehov och att slangen förläggs på "rätt" djup.
Inga konstigheter. Har använt ytjordvärme i olika anläggningar sedan 1979 och fungerar toppen. En annan metod är att man pumpar upp grundvatten. Den håller en jämn temp på 8-12 gr och ger en bra värmeekonomi, men tyvärr så brukar man behöva rengöra återföringsborrorna med jämna mellanrum. Ett merarbete, men ett arbete som betalar sig bra.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är därför man har betydligt längre slangar vid markvärme än med bergvärme.....
Bergvärmen har mycket högre konduktivitet mot omgivande vatten och berg än vad ytjordvärmen har. Annars är båda två egentligen inlagrad solvärme.
 
Hillerstorps Shakt, som busholle nämner i #102, är jättestora inom plöjning och borrning här i trakten.
Dom plöjde min slang i Vaggeryd för snart 17 år sedan.
Som kuriosa (med anledning av tidigare inlägg) kan nämnas att dom trycksatte PN 6,3 slangen till strax under maxtryck ca 6 Bar. Trycksättningen är i första hand för att undvika veck i svängarna och har inte så mycket med täthet att göra. Det är bara ett stort hål som avslöjas i så fall.
Det var på deras inrådan det blev ytjord. Vi har ca 20 meter ner till berg och det blir en massa foderrör och ett hål som inte är "aktivt" första biten.
Så när man väljer ska sakliga faktorer avgöra, inte tyckande.
Verkningsgraden COP för borrhål ligger mer konstant hela tiden än ytjord som är bäst på hösten och sämst på senvintern. Men det jämnar ut sig över säsongen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.