Hade 25 m resp 30 m foderrör, skulle bara ångrat mig vid jordvärme, nöjd jag körde på bergvärme. Nästa projekt blir frikyrka.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Hade 25 m resp 30 m foderrör, skulle bara ångrat mig vid jordvärme, nöjd jag körde på bergvärme. Nästa projekt blir frikyrka.
Varför skulle du ångra dig över något som i rätt sammanhang och rätt utfört är bättre?

Jag skulle tro att TS fall också är något som faller in i vad tex MagHam och roland53 beskriver. Det är svårt med trådar där många bara rapar upp något (bergvärme) likt en följa John princip.

Vad rörmokare säger bör nog noga bedömas efter vederbörandes fason.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
För egen del kändes värdet av att spara ett par tio tusen vid installation på en anläggning som håller en livstid inte värt det med tanke att hela trädgården hade blivit upplåst av slangen. Tror inte jag hade tänkt annorlunda även om jag haft en åker att tillgå, på hundra års sikt skulle man nog störa sig på att den är i vägen ändå
 
A ajn82 skrev:
För egen del kändes värdet av att spara ett par tio tusen vid installation på en anläggning som håller en livstid inte värt det med tanke att hela trädgården hade blivit upplåst av slangen. Tror inte jag hade tänkt annorlunda även om jag haft en åker att tillgå, på hundra års sikt skulle man nog störa sig på att den är i vägen ändå
Fast det är inte det tråden handlar om.

På en "bonnagård" finns det gott om plats att rymma kilometervis med slang utan att det krävs något finlir vid återställningen.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jag hade värderar att inte låsa upp marken närmast tomten högre än besparingen på installationen ändå. Men man ser olika på saker, jag värderar framtida flexibilitet högt
 
A ajn82 skrev:
Jag hade värderar att inte låsa upp marken närmast tomten högre än besparingen på installationen ändå. Men man ser olika på saker, jag värderar framtida flexibilitet högt
Du kanske på längre sikt skulle värdera driftekonomin också men det är kanske att gå för långt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Fast det är inte det tråden handlar om.

På en "bonnagård" finns det gott om plats att rymma kilometervis med slang utan att det krävs något finlir vid återställningen.
Finns det inte någon lite blötare sankmark i närheten att isf kunna utnyttja även om det skulle kräva en liten sträcka matarledning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Både ja och nej. Vi har ett alternativ med en annan sträckning som i alla fall delvis kan gå i kanten av en mosse men det är rätt lång sträcka dit som är stenig så där är nog grävning hela sträckan antagligen. Det kommer en grävfirma och kollar för att lämna pris på det så har vi lite att jämföra med. Men maskinisten menade på att det går fort ändå om de tar en av sina stora maskiner.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ändå förstå några argumenten som ajn82 för fram.
- Visst är det i en villaträdgård så att områden blir upplåsta och inte utan vidare kan bebyggas.
- Och ja, trädgården såg ut som vildsvin härjat i den.
Fast jag tycker det blir tokigt när det blir en kategorisk ståndpunkt om vad som "är bäst". Då missar man ju möjligheten att göra ett övervägt beslut. T ex i detta fallet när det finns massa mark att tillgå.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Både ja och nej. Vi har ett alternativ med en annan sträckning som i alla fall delvis kan gå i kanten av en mosse men det är rätt lång sträcka dit som är stenig så där är nog grävning hela sträckan antagligen. Det kommer en grävfirma och kollar för att lämna pris på det så har vi lite att jämföra med. Men maskinisten menade på att det går fort ändå om de tar en av sina stora maskiner.
Med rätt person vid spakarna är det säkert så.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
harry73
M MagHam skrev:
Jag kan ändå förstå några argumenten som ajn82 för fram.
- Visst är det i en villaträdgård så att områden blir upplåsta och inte utan vidare kan bebyggas.
- Och ja, trädgården såg ut som vildsvin härjat i den.
Fast jag tycker det blir tokigt när det blir en kategorisk ståndpunkt om vad som "är bäst". Då missar man ju möjligheten att göra ett övervägt beslut. T ex i detta fallet när det finns massa mark att tillgå.
I en villaträdgård kan man oftast inte ha jordvärme. Den är oftast inte så stor att den rymmer tillräckligt mycket slang och den kyler ner marken så mycket att allting växer sämre, men kan man ha den på en äng är det en annan sak.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Med rätt person vid spakarna är det säkert så.
Jo, den maskinisten är imponerande att se i arbete. Maskinen är som hans förlängda arm :D.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Bergvärme är en annan metod som inte ska jämnföras med ytjordvärme. För att det ska bli lönsamt så måste man ha berg att borra i, och inte på alltför stort djup- foderrör kostar. Vi som bor på "slätten" använder ytjordvärme. det fungerar alldeles utmärkt om det är rätt uträknat på slanglängd kontra värmebehov och att slangen förläggs på "rätt" djup.
Inga konstigheter. Har använt ytjordvärme i olika anläggningar sedan 1979 och fungerar toppen. En annan metod är att man pumpar upp grundvatten. Den håller en jämn temp på 8-12 gr och ger en bra värmeekonomi, men tyvärr så brukar man behöva rengöra återföringsborrorna med jämna mellanrum. Ett merarbete, men ett arbete som betalar sig bra.
Min jordvärme har som sagt fungerat i 9år och värmepumpen har aldrig behövt slå till el-patronen under den tiden. Kan tillägga att vi bor på en ås med sandjord där kollektorn är nedlagd.
Bergvärme hade varit dyrt här, många 10tals meter ner till berg.
Hade vi bott med villatomt och inte haft huset på en åker hade vi också valt bergvärme.
Fördelen med jordvärme för oss var att vi kunde göra allt jobb själva, förutom att låna in en Huddik med kedjegrävare. Hittades till bra pris här på landet

Så vilket som är bäst beror helt på förutsättningarna man har. De jag känner som valt jordvärme har haft problemfritt användande, det so gett upp är möjligen värmepumpen, inte "jordvärmen"
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
I en villaträdgård kan man oftast inte ha jordvärme. Den är oftast inte så stor att den rymmer tillräckligt mycket slang och den kyler ner marken så mycket att allting växer sämre, men kan man ha den på en äng är det en annan sak.
Man ska tänka på att "villaträdgårdar" kan vara väldigt olika stora. Idag är det vanligt att det är en plätt med bara några 100-tals kvadratmeter. Mina tomter är en bit över 1000 m2 vardera utan intressant växtlighet som jag bryr mig om. Svärfar och svåger har tomter på ca 2500 m2.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.