Vi har 400m slang på vår tomt samt angränsande marksnutt mot landsvägen, totalt är ytorna 2400kvm, men jag tror inte slangen ligger på mer än på max 1000.
(Borde det inte bli i runda slängar 400kvm? :thinking:)

Svägerskan jordvärme på 1700kvm, som inte tar upp hela trädgården.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M MagHam skrev:
Bergvärmen har mycket högre konduktivitet mot omgivande vatten och berg än vad ytjordvärmen har. Annars är båda två egentligen inlagrad solvärme.
Och det motsäger ingenting av det jag skrev, eller hur?
 
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har 400m slang på vår tomt samt angränsande marksnutt mot landsvägen, totalt är ytorna 2400kvm, men jag tror inte slangen ligger på mer än på max 1000.
(Borde det inte bli i runda slängar 400kvm? :thinking:)

Svägerskan jordvärme på 1700kvm, som inte tar upp hela trädgården.
Smidigare med bergvärme som bara går på djupet.
 
Nissens
roland53 roland53 skrev:
Ja, hoppas du har rätt. Att det finns värme i jorden runt en nylagd slang kanske de första 3-4 åren är ju inget konstigt. Men sedan kan det bli knepigt om inte jordtemperaturen återhämtar sig pga djupet. Det medför långa driftstider på värmepumpen med medföljande dålig driftsekonomi
Skicka gärna en referens på det påståendet. Jag tror att du har fel.
 
harry73 harry73 skrev:
Vill man lägga ner 600m slang i en trädgård räcker 1000kvm inte och även 2500 kvm är för litet.

Läs gärna denna tråden

[länk]
Tyvärr har du fel och anger överdrivna siffror vad gäller areabehov.
1m2 per löpmeter slang räknas som ett minimikrav. Även om man dubblar det räcker en stor villatomt för ett normalt hus.
Nerkyld mark med frysmönster kan bero på för kort slinga, för ytligt lagd eller som man hade förr; direktförångning mot kort slinga.
 
Nissens Nissens skrev:
Skicka gärna en referens på det påståendet. Jag tror att du har
harry73 harry73 skrev:
I en villaträdgård kan man oftast inte ha jordvärme. Den är oftast inte så stor att den rymmer tillräckligt mycket slang och den kyler ner marken så mycket att allting växer sämre, men kan man ha den på en äng är det en annan sak.
Jag vet inte i vilken världsdel du bor och vilken typ av jord du har. Jag har en villatomt på 650 kvm, lätt sandjord dvs det sämsta för jordvärme. Enligt kalkylerna skulle jag behövt 410 m slang men fick inte ner mer än 220 m av olika skäl (hänsyn t gamla träd etc) MEN jag valde också en FLM100 (från Nibe) som återför ventilations värmen från huset ner till slangen.
Detta har fungerat nu i 13 år utan att brinet i slangen har varit på minussidan utom en kort tid 1 år. Total elförbrukning 12.000 kWh/år inkl hushållsel, datorer och annan skit.Ingen stödvärme elpatron el liknande. Plats: Skåne.
SÅ, jo man kan ha jordvärme på förhållandevis liten tomt om man bor på rätt plats
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Smidigare med bergvärme som bara går på djupet.
Beror ju på hur långt ner det är till berg...
Jag hade föredragit bergvärme, men här ska det vara långt till berg, och dessutom var det installerat 12år innan vi flyttade in.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ni som har markvärme; vilken temperatur har ni på ingående KB som lägst? Naturligtvis stora variationer men vore ändå intressant att få input på.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
Ett av problemen med jordvärmen är att där måste det vara orört vintertid ,ingen skotertrafik eller annan, då det ger köldbryggor och stora förluster i brineslingan
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ni som har markvärme; vilken temperatur har ni på ingående KB som lägst? Naturligtvis stora variationer men vore ändå intressant att få input på.
Jag har 2x350 m slinga i grannens åker, ca 90 cm djupt, med mer än 2 m mellan slangarna. På det en 17kW pump, 3,5 år gammal. Den förra var en 21 kW pump som gick i 19 år.
Den förra pumpen fick aldrig slingorna under 0 grader, den nya vet jag inte exakt, men tror inte det. Ligger nog på 0-2 grader även en kall vinter.
Bor i södraste Skåne.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ni som har markvärme; vilken temperatur har ni på ingående KB som lägst? Naturligtvis stora variationer men vore ändå intressant att få input på.
Det varierar kraftigt. I augusti september kan det vara +12 14 grader. I mars någon enstaka minusgrad. har sett -2 som lägst tror jag. Markvärmen är alltså som sämst på senvintern men tar igen det på hösten.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Idén med ytjordvärme är att solen värmer upp jorden under sommaren och det blir som ett värmemagasin som du skattar på vintern. Om slangen ligger för djupt så blir inte jorden tillräckligt uppvärmd.
Vad får dig att rekommendera 1,5 m?. Enligt min mening är det 1 m som gäller. Måste du gå djupare än så pga kallt klimat på din ort så är kanske inte ytjordvärme det lämpligaste?
Det kommer värme underifrån också. Den är inte försumbar.
 
A Angehelgum skrev:
Ett av problemen med jordvärmen är att där måste det vara orört vintertid ,ingen skotertrafik eller annan, då det ger köldbryggor och stora förluster i brineslingan
Ingen risk här, definitivt inte för skoter :cool:. Senast det åkte något liknande över den åkern var novemberstormen -95 när försvaret körde ut vattenfalls personal med bandvagn.
 
  • Haha
  • Gilla
Angehelgum och 1 till
  • Laddar…
A Angehelgum skrev:
Ett av problemen med jordvärmen är att där måste det vara orört vintertid ,ingen skotertrafik eller annan, då det ger köldbryggor och stora förluster i brineslingan
1979 när jag anlade min första jordvärme anläggning var det lite i början och mycket snack om slanglängder som sedan med tiden visade sig vara kraftigt tilltagna, men företagen ville väl vara på den säkra sidan.
Likaså så skulle man absolut inte lägga slangen på snöröjda ytor typ garageuppfarten odyl. Sådant har med tiden försvunnit i diskussionen efterhand som erfarenheterna växt.Mina nyare anläggningar har både mindre längd och även förlagda på garageuppfarter men fungerar ändå. Något som däremot har blivit bättre är väl husens isolering och det betyder ju mindre värmebehov
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja, i Skåne spelar det knappast någon roll om man åker snöskoter där man har markslingor, men i den del av landet där jag bor kryper tjälen ner till ca 2 m där det är snöröjt och eftersom det spelar roll om jorden är minus 5 eller 0 grader ska man undvika jordvärmeslingor under snöröjda ytor. Några skoterspår spelar inte lika stor roll men det påverkar.
 
  • Gilla
roland53 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.