B Byggahus48 skrev:
:heart: ”Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to replik.” :heart:
Jag förstår inte ens om du menar dig själv, mig eller att vi är lika goda kålsupare, men konstaterar att tråden varit betydligt kortare om de som är övertygade om att TS trollar bara avstod från att skriva något.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M
Snigla Snigla skrev:
Får man gå på visning och vet om att det är friskrivningsklausul från början är det väl eg inga problem? Då har man med sig nödvändig kunskap på visningen? (dvs folk som tittar på de delar man inte klarar själv - finns sällan begränsningar för vem som följer med på en visning.,)

Jag själv går på visningen för att besiktiga och få en känsla för huset. Känslan tar Max tio minuter att få fram .. är känslan inte där går jag hem - annars spenderas resterande tid på plats åt besiktning av rör under skåp, koll på tak/källare, badrum, sniffande, petande på fönster osv.

(y):)
Jag har inget emot friskrivningsklausulen, men att man klart och tydligt inte får besiktiga huset och att allmänna arvsfonden inte gör en överlåtelsebesiktning innan försäljning trots att de kommer ärva en stor summa gratis penga tycker jag väl är en dålig regel. Det är ju inte heller så att de säljer till rabatt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M MoveMe skrev:
Jag har inget emot friskrivningsklausulen, men att man klart och tydligt inte får besiktiga huset och att allmänna arvsfonden inte gör en överlåtelsebesiktning innan försäljning trots att de kommer ärva en stor summa gratis penga tycker jag väl är en dålig regel. Det är ju inte heller så att de säljer till rabatt.
Jag antar att de säljer till högstbjudande?
Isåfall borde det bli billigare än ett likadant hus där man får besiktiga, men det är klart, det dyker väl upp någon som struntar i allt sådant och sen skapar en tråd på bygghus om hur lurade de blivit... ;)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
(y):)[/QUOTE]
Fairlane Fairlane skrev:
Jag antar att de säljer till högstbjudande?
Isåfall borde det bli billigare än ett likadant hus där man får besiktiga, men det är klart, det dyker väl upp någon som struntar i allt sådant och sen skapar en tråd på bygghus om hur lurade de blivit... ;)
Mja, tänkte väl att du verkade ju tycka att säljare som väljer köpare som inte vill besiktiga ett hus är oärliga så då delade jag bara med mig av erfarenhet där allmänna arvsfonden verkligen uppgav en hel del information och krav efter budgivningen var över. Men om du tycker att myndigheter kan bete sig sämre än en privat säljare så har jag inte så mycket mer att tillägga.
 
Fairlane
M MoveMe skrev:
(y):)


Mja, tänkte väl att du verkade ju tycka att säljare som väljer köpare som inte vill besiktiga ett hus är oärliga så då delade jag bara med mig av erfarenhet där allmänna arvsfonden verkligen uppgav en hel del information och krav efter budgivningen var över. Men om du tycker att myndigheter kan bete sig sämre än en privat säljare så har jag inte så mycket mer att tillägga.
Nejdå,
Säljare får absolut välja att sälja utan att tillåta köparen att besiktiga. Det har jag inget problem med. Det jag har något emot är att man inte är tydlig med det från början. Det kändes lite sådär att lagt ner tid och energi på att titta på ett hus och bjuda på det för att sen upptäcka att säljaren inte ville tillåta mig att besiktiga. Hade jag vetat det från början hade jag kanske inte åkt dit och framförallt hade jag inte lagt samma bud. Säljaren var såklart mycket intresserad av att mina bud höjde priset med flera hundratusen.

Om säljaren ska ha rätten att komma med sådan information när budgivningen är klar, varför ska köpare behöva fråga mäklare innan de lägger bud. Varför kan inte köpare komma med det rimliga kravet vid kontraktsskrivning?
 
  • Gilla
Lil0 och 3 till
  • Laddar…
Men alltså, även bortsett ifrån alla helt osannolika svängningar mellan självmord via försäljning till att vara både betald och färdig och lyckligt bo kvar - Hur är det ens möjligt att närma sig 600 inlägg utan lyckas besvara frågan om huruvida man låtit besiktiga huset eller ej?

Har TS anlitat en besiktningsman eller inte? Free ride-ar han bara på säljarens protokoll? Hur svårt kan det vara att besvara, om man inte ens börjat sniffa lim förrän efter flera hundra inlägg?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Men alltså, även bortsett ifrån alla helt osannolika svängningar mellan självmord via försäljning till att vara både betald och färdig och lyckligt bo kvar - Hur är det ens möjligt att närma sig 600 inlägg utan lyckas besvara frågan om huruvida man låtit besiktiga huset eller ej?

Har TS anlitat en besiktningsman eller inte? Free ride-ar han bara på säljarens protokoll? Hur svårt kan det vara att besvara, om man inte ens börjat sniffa lim förrän efter flera hundra inlägg?
Tystnaden är väl svar nog..
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Och här har vi en anledning till att jag inte enbart går på högsta budet utan på person som köper de gånger jag sålt. Mardröm att sälja till en sån stolle som TS. Dödshot?

Du har köpt ett hus med den MEST kända riskkonstruktionen, något jag är rätt säker på att anticimex skriver i sina papper, som alla andra besiktningsbolag, även om du väljer att inte lägga upp foton på just de sidorna.

Det du borde gjort, istället för att väderkvarnsvifta på alla andra "elaka", var att:
Steg 1: Bryt ihop. (första steget i alla lägen som husägare, men spara lite, du kommer hitta mer saker att bryta ihop för),
Steg 2: Sansa sig lite, ta en bärs, se det som en bra anledning att utöka verktygsparken utan frågor från frugan
Steg 3: Kavla upp armarna och riv ut allt trä/papp/gips etc. på golv och väggar. Tar någon dag eller tre för en med normal fysik, kostar en kofot och tigersåg och många turer till återvinningen eller ett påskbål.
Steg 4:Lämna källaren åt sitt öde till ni bott in er.
Ev. lukt kan tas med fläkt eller ozon.

Sen när man har mer ork eller pengar så putsar man upp skiten och lägger klinker. Klart.
Precis, en lyckad sanering är att riva ut det organiska materialet, låta det torka (med fläkt), spraya ex Odox sannolikt i omgångar, ozon kan användas som sista utväg för att bli av med lukten när grundproblemet är löst.

Sannolikt behöver huset även dräneras.

Sen är väl ett annat problem att plattan i källaren lär fortsätta suga upp fukt hur som helst så man får tänka till kring val av golvkonstruktion.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
One flew out the……
 
Mäklaren sa precis att huset kommer värderas till 7 mille efter renoveringen
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Mäklaren sa precis att huset kommer värderas till 7 mille efter renoveringen
Inte mer, jag tänkte mer åtta?
 
J Jayward skrev:
Mäklaren sa precis att huset kommer värderas till 7 mille efter renoveringen
Det är nog under förutsättning att där inte ligger en självmördad limpundare.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Det är nog under förutsättning att där inte ligger en självmördad limpundare.
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
M MsTake skrev:
Inte mer, jag tänkte mer åtta?
Det är rätt bra ändå tycker jag kommer ligga på cirka 400000kr efter renoveringen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Det är rätt bra ändå tycker jag kommer ligga på cirka 400000kr efter renoveringen
Fast du har väl ökat boytan med 30-40%?
 
  • Gilla
Gavialen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.