Frun fick sin idag. Tog ca 4v från beställning.

Ny bil täckt med ett fodral med Mercedes-Benz-loggan i en bilhall, klar för leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
djac och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Grattis! Visst är det kul att åka billigt. :) Med nuvarande leveranstider på bilar (eller sug efter beggade) ska man vara glad att få tag på en...

Jag är också glad jag fick tag på en beg Zoe istf min via jobbet leasade passat GTE, även om jag fått en bättre bil om jag leasat en ny så har jag iallafall en bil och vet kostnaden. Just nu är det ju jättestökigt med förmånsvärden och leveranstider. En nackdel med privatleasing är (om jag förstår rätt) att man måste tajma sin beställning av ny bil med tillbakalämnande av den gamla. För förmånsbilar så var det iallafall för oss att det gick att behålla bilen till den nya kom. Men de som beställer ny bil på jobbet idag måste i princip beställa nästa bil mindre än 6 månader efter de hämtat ut den då leveranstiden är mer än ett år och vi normalt bytte efter 18-24 mån. Eftersom de roar sig med att ändra förmånsvärden och räntor mm med så kort varsel så känns det osäkert vad bilen då kostar...

Jag har Tibber, den har integration. Om det är lönsamt eller ej vet jag inte, jag är tveksam i vintras. På sommaren verkar jag tjäna ca 10% mot vanligt el abb enl [länk].
Jag är rätt nöjd. Beställde ju en opel i början av mars. Men de betedde sig illa mot säljaren och mig så jag åkte in till vw och hade en jävla tur. Det var ju nu exakt en månad sedan och de hade 2 cupra born (fullsmetade) och denna id3 lediga pga avhopp. Born var en fin bil, men de ville ha 5700 kr i månaden vilket är saftigt för den lilla bil det är.
Om jag hade hållt kvar på opeln så hade det varit tidigast i november "kanske".

En kollega med tjänstebil ska lämna in sin bil i augusti och han fick preliminärt leverans av den nya i augusti, men han tror inte på det, men han får ju behålla den nuvarande till det är dags. Dock kan han inte köra el på sina stora avstånd och allt han har i bilen, snabba puckar hit och dit.

Opel hade lånat ut bil till mig om jag hade behövt, men det hade blivit en bensinare, det var inte alls intressant och hade blivit dyrt.
Med dagens siffror och sista elräkningens snittpris så "sparar" jag lite mer än 1500 kr på jobbpendling. Det går ju såklart till avgiften på bilen.

Har laddboxen från tibber, men jag är inte sugen just nu på att byta leverantör utan har allt på eon just nu. Men får trycka in månad för månad efter elräkningens snittpris.

Det man nu får hålla tummarna på är väl att kunna tima in ett halvvettigt elavtal bara =)

Sen det tråkiga är väl att man måste ju få en egen uppfattning om elbilen på max ett år innan man måste beställa ny bil igen. Om det blir så då ska jag välja en större med dragkrok. För det finns ju inte med denna och jag kör cykeln ett par ggr i veckan för att komma till spåren =)
 
R Robert-san01 skrev:
Frun fick sin idag. Tog ca 4v från beställning.

[bild]
Kanske priset på en sån där gör att folk inte står i kö... Men kul för er som har råd. :) Gissar att det är de billigare elbilarna som blivit poppis bland de som tycker det är för dyrt att köra fossilt...
 
Fyra veckor är grymt bra av Mercedes att hålla. Ok att de är dyrare än vissa andra elbilar, men inte extremt mycket väl, eller kostar allt extra?

Vet inte om någon lyssnar på podden Bilar med sladd, men jag tyckte att de hade rätt övertygande argument för att elbilsbristen kan komma att bestå ett bra tag pga. oförmåga att få fram tillräckligt med batterier när väl halvledarbristen är löst. Och då är programledarna ändå entusiaster.

Så ja, man får nog vara ute i god tid hos många nu, men när det inte är produktionstid utan insatsvaror som brister så hjälper det ju bara i viss mån.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kanske priset på en sån där gör att folk inte står i kö... Men kul för er som har råd. :) Gissar att det är de billigare elbilarna som blivit poppis bland de som tycker det är för dyrt att köra fossilt...
Denna är inte så orimligt dyr. Ungefär som en välutrustad V90 eller 5-serie hybrid och den får miljöbonus denna månad ut.

Räknade på leasing och en ex Born, ID3 osv. De kostar ungefär 1000kr mindre per månad än värdeminskning, service och försäkring för denna. Tänker att 1000kr/m kan frun få kosta för säkerhet och bekvämlighet.

Ledtider för Mercedes har också dragit iväg. De flera av deras elbilar är helt slutsålda för 2022.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fyra veckor är grymt bra av Mercedes att hålla. Ok att de är dyrare än vissa andra elbilar, men inte extremt mycket väl, eller kostar allt extra?

Vet inte om någon lyssnar på podden Bilar med sladd, men jag tyckte att de hade rätt övertygande argument för att elbilsbristen kan komma att bestå ett bra tag pga. oförmåga att få fram tillräckligt med batterier när väl halvledarbristen är löst. Och då är programledarna ändå entusiaster.

Så ja, man får nog vara ute i god tid hos många nu, men när det inte är produktionstid utan insatsvaror som brister så hjälper det ju bara i viss mån.
De är rätt ok utrustade från fabrik nu mer. Denna har tillval för typ 90k. Då är det drag 11k, ljud 13, metallic 10, advantage plus med LED, utökad Mbux osv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Inte speciellt dyrare. Med ett frånpris på 1.245.000kr så är den bara dubbelt så dyr som många andra elbilar.
Men så klart allt är relativt
 
GoC GoC skrev:
Inte speciellt dyrare. Med ett frånpris på 1.245.000kr så är den bara dubbelt så dyr som många andra elbilar.
Men så klart allt är relativt
Denna kostar från 798. Detta är fruns EQE.
 
R Robert-san01 skrev:
Denna kostar från 798. Detta är fruns EQE.
Det är en hybrid alltså? Inte en elbil.
 
useless useless skrev:
Det är en hybrid alltså? Inte en elbil.
Nej, EQE är bara el. E-klass som heter något med -e är hybrider. Alla EQ är bara el.

Edit: Just nu är Mercedes elbilar ungefär lika dyra som motsvarande hybrider och i vissa fall även ICE bilar. Ex så kostar en EQS med mycket utrustning mindre än motsvarande S-klass hybrid och samma med EQE och E-klass hybrid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, EQE är bara el. E-klass som heter något med -e är hybrider. Alla EQ är bara el.

Edit: Just nu är Mercedes elbilar ungefär lika dyra som motsvarande hybrider och i vissa fall även ICE bilar. Ex så kostar en EQS med mycket utrustning mindre än motsvarande S-klass hybrid och samma med EQE och E-klass hybrid.
Spontant känns det som om MB har ett väldigt bra och genomtänkt utbud av elbilar jämfört med de flesta andra tillverkare. EQA, EQB, EQC, EQS och EQV. Har tyvärr inte hunnit provköra dem, men provsatt flera fina mercor på elbilsmässan. Gillade verkligen lilla suven EQA t ex. Känns stadig, bekväm och välplanerad och har hög detaljkvalitet.
Dessutom slipper man den smått klaustrofobiska känslan man får i t ex Polestar och EV6.
 
R Robert-san01 skrev:
Denna kostar från 798. Detta är fruns EQE.
I inlägg 10446 skrev du EQS, därför jag antog priset på den.
Och som sagt, en EQE med hyfsad utrustning landar på minst 900kkr. Långt ifrån billigt.
 
Samtidigt går det väl nästan inte att kalla någon ny bil för billig?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
dof dof skrev:
Samtidigt går det väl nästan inte att kalla någon ny bil för billig?
Nä, speciellt inte elbilar. Men TCO:n blir ofta rätt bra.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
I inlägg 10446 skrev du EQS, därför jag antog priset på den.
Och som sagt, en EQE med hyfsad utrustning landar på minst 900kkr. Långt ifrån billigt.
Denna landade på 862 efter rabatter före bonus. Blir 792 på slutraden.

Billig att försäkra, låg skatt och låg driftskostnad. Så TOC kommer att bli bra.
 
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.