Cheesen
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag gjorde på samma sätt fast 45x220 :)
Jag har gjort det en gång med... Blir riktigt snyggt... Men nu var jag ute efter illusionen av överhäng.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Och slitaget var ojämt, det var mest under de 2/3 av bädden som används mest. Så jag laminerade fast en tunn bit med mässing under för att kompensera. Skavade också mässingen för oljefickor. Nu är det mycket bättre.
Hur funkar det under den mindre slitna tredjedelen? Den kärvar inte där nu?
 
Lamineringen tar slut ungefär där det skulle börjat kärva, så jag har bara laminerat där det var som värst.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Lamineringen tar slut ungefär där det skulle börjat kärva, så jag har bara laminerat där det var som värst.
Aha, jag missuppfattade din första beskrivning.
 
PNO PNO skrev:
Jag brukar inte vara så noga. Kör mest på fri hand.

Kolla ritningar på "vanliga" holkar om du behöver lite ledning i måtten.

Taket bör luta, ja.

Så här ser de ut när de är färdiga.
[bild]

[bild]

[bild]
Det var fina holkar det! 5 blåmesar av 5 möjliga!

Vad har du för förväntade hyresgäster?

Alfredo Alfredo skrev:
Har tänkt göra liknade holkar i säkert tio år men aldrig kommit till skott. Sparade till och med en del ämnen för länge sedan men de blev till ved innan de helt förstörts. :surprised::cry:

Men till frågan. Ser att du använder björk. Är det trädslaget mest lämpat eller går det lika bra med exempelvis gran och tall?
Om du inte har eller kan skaffa fler lämpliga ämnen, så kan ett alternativ kanske vara en mer konventionell fyrkantig design, även om risken är att någon hyresgäst pissar i hörnen!

Det är min tro att kamouflaget som nävern ger, minskar risken för att ev predatorer ska invadera holken, då den inte sticker ut lika mycket från ”värdträet” som en omålad holk gör. Den sortens fågel man hoppas på torde dock hitta dit ändå.

Denna modell är för kattuggla. Ohyvlad och obehandlad gran och nävern är häftad med klammerpistol. 60cm hög i bakkant ca. Ca 30cm djup och 25cm bred. Blir rätt tunga pjäser.

Handgjord fågelholk klädd med birkenäver, mossklätt tak, 60x30x25 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord fågelholk för kattuggla med ohyvlad gran och näver, täckt med mossa, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord fågelholk klädd med näver och mossa, ohyvlad gran, för kattuggla, 60x30x25 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus och 7 till
  • Laddar…
Var växer det fyrkantiga träd?
 
  • Haha
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Var växer det fyrkantiga träd?
Ni må vara bra i hockey men modern skogsnäring verkar ni inte riktigt hänga med i. :crysmile:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Var växer det fyrkantiga träd?
I min Metabo KGS 216M
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ni må vara bra i hockey men modern skogsnäring verkar ni inte riktigt hänga med i. :crysmile:
Nä du vet sånadära onaturligheter befattar jag mig inte med, vad näst för kätteri, fyrkantiga vattenmeloner?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
vad näst för kätteri, fyrkantiga vattenmeloner?
Finns sedan länge. :p

Kubformade vattenmeloner med etiketter på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Japan utsätts ju för mycket jordbävningar och tsunamis, jag undrar om det finns en länk?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Japan utsätts ju för mycket jordbävningar och tsunamis, jag undrar om det finns en länk?
Praktiskt, dom rullar ju inte iväg fast marken skakar :p
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Målaren har påbörjat jobbet uppe idag, han flåsar mig i nacken om att få trappen klar :rofl:
 
  • Renoveringsarbete med oslipad spacklad gipsskiva och en delvis byggd trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trappa i byggfas med oslipad gipsskiva och skyddsplast på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
T Taren43 skrev:
Målaren har påbörjat jobbet uppe idag, han flåsar mig i nacken om att få trappen klar :rofl:
Tänk på att sätta plyfa där du ska ha ledstången.... underlättar oerhört
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.