Etapp 7:
Malmö-Helsingborg, 6 mil. Passade på att ladda på Ionity 35-80% så har jag hyfsat med batteri när jag ska hem på fredag. 26 minuter. 3 av 6 platser lediga.

Såg en e-tron som laddade bredvid och blev lite avundsjuk, de har ju grym laddkurva, håller nästan 150 kW ända till 80%. Min ligger på runt 80 kW merparten av tiden även om jag kommer upp i ca 115 kW i början.

Laddningsdisplay visar 35% batterinivå med en effekt på 115 kW under en elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddstationsskärm visar 80% laddning med laddtiden 26 min och effekten 33.5 kW under regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bilens display som visar batteriprocent på 80%, räckvidd på 296 km, och säkerhetsbältespåminnelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rkarlsson skrev:
Då klarar min sig iallafall =) Har i40 med euro 5.
Ja, ett litet tag till.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, ett litet tag till.
Fördelen med cph jämfört med sverige är ändå att de har metro som alltid går i tid.
Tar man tåget från Hässleholm till cph central så åker man med enorma risker på om man ska sitta fast på tåget eller om man kommer fram i tid.

När jag gick till sjukvården i cph så fick jag till sist köra själv ner till Hyllie, parkera i parkeringshuset och hålla andan när man hoppa på tåget för att åka till flygplatsen.
Sista gången jag var nere för något år sen så hade jag sån sjuk tur. Tåget som gick efter mitt havererade mitt i sommarvärmen.
Folk bände upp dörrarna på tåget och börja gå in mot hyllie i malmö :D

Så ska man till cph så kör man till malmö och parkerar och sen åker över =)
 
J jocke31 skrev:
Etapp 7:
Malmö-Helsingborg, 6 mil. Passade på att ladda på Ionity 35-80% så har jag hyfsat med batteri när jag ska hem på fredag. 26 minuter. 3 av 6 platser lediga.

Såg en e-tron som laddade bredvid och blev lite avundsjuk, de har ju grym laddkurva, håller nästan 150 kW ända till 80%. Min ligger på runt 80 kW merparten av tiden även om jag kommer upp i ca 115 kW i början.

[bild]
[bild]
Etron har ju hög förbrukning, så om det är till någon tröst laddar den inte lika många km/minut som laddeffekten kan ge sken av.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
W witten skrev:
Etron har ju hög förbrukning, så om det är till någon tröst laddar den inte lika många km/minut som laddeffekten kan ge sken av.
Det är sant. Den drar ju uppåt 2,4 kWh/mil, min ligger oftast under 2 kWh/mil.
 
Status ändrad på min bil =)
Nu är den i Sverige.
Igår kväll kollade jag upp regnr jag fått och den är upplagd på transportstyrelsen.
Har inte ringt säljaren.
Men hur lång tid ska man räkna nu =) Där är ju inga direkt "externa" tillbehör på bilen som krok eller ljus eller annat.
Just nu är den faktiskt riktigt efterlängtad efter de höjde priset igen, de kostar 25,14 per liter och 8 mil dagligen kan ju kännas lite. Jag hade ändå hoppats på att priset gått ner istället så man kunnat fylla dieselbilen och bara ha det för långturerna vi brukar ta med mina föräldrar =)
 
R Rkarlsson skrev:
Status ändrad på min bil =)
Nu är den i Sverige.
Igår kväll kollade jag upp regnr jag fått och den är upplagd på transportstyrelsen.
Har inte ringt säljaren.
Men hur lång tid ska man räkna nu =) Där är ju inga direkt "externa" tillbehör på bilen som krok eller ljus eller annat.
Just nu är den faktiskt riktigt efterlängtad efter de höjde priset igen, de kostar 25,14 per liter och 8 mil dagligen kan ju kännas lite. Jag hade ändå hoppats på att priset gått ner istället så man kunnat fylla dieselbilen och bara ha det för långturerna vi brukar ta med mina föräldrar =)
Typ 1-2v. Den skall leveransförberedas på distans central transporteras till handlaren som gör leveransgenomgång innan den levereras till dig. Gäller även att de bokat tid för leverans med dig.

Vår EQE kom till Sverige för typ 1v sedan och vi har leverans bokad till tisdag.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Typ 1-2v. Den skall leveransförberedas på distans central transporteras till handlaren som gör leveransgenomgång innan den levereras till dig. Gäller även att de bokat tid för leverans med dig.

Vår EQE kom till Sverige för typ 1v sedan och vi har leverans bokad till tisdag.
Men då bör jag nog verkligen få den innan midsommar. Jävlans vad snabbt detta gick, var inne den 7 maj och norpade åt mig bilen för den var avbokad av en kund.
Den bör stå i Halmstad, drygt en timme från bilsäljaren. Men visst sen vet man ju inte hur många bilar säljaren får samtidigt =)

Jobbade själv ett år på Toyota med leveransrekond av nybilar, tog väl en halv dag eller något att göra de redo för leverans.
Då blir det bara tanka 500 lappar till den kommer hehe.
 
Etapp 8: Hemåt igen. Helsingborg-Värnamo och laddstopp vid Ionity. 16,5 mil, 1 tim 41 min. Startade med 77% och stannade med 23% kvar i batteriet. Förbrukning ca 2,2 kWh/mil. Men mycket 120-sträckor på vägen.

Fick faktiskt vänta 3 minuter innan jag kunde ladda. Men nu är det 3 platser lediga.

Bilens display visar navigering med 850 meter kvar till Hälsövägen och batteriprocent på 77%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilens display visar 23% batterinivå med räckvidd på 67 km och en laddningsskärm vid 12 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Etapp 9:
Värnamo-Norrköping. 23 mil, 2:36. Seg bilkö på E4:an vid vägarbetet mellan köpingarna. Men en fördel med en elbil är att den knappt drar något alls när man sitter i bilkö. Och den släpper inte heller ut några avgaser.
Låg förbrukning, 1,9 kWh/mil. Men bilen tycker fortfarande jag kör lite fort.

Laddar 17-80% i Norrköping, sista snabbladdningen. 33 min. Ingen kö, 2 lediga platser av 6. Däremot var en av laddarna trasig. Första gången jag ser det på denna resa.

Elbilens instrumentpanel visar varningar om lågt batteri med 17% kvar och 181 km räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på elbilens display som visar resinformation och energiförbrukning med förbrukningsstatistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hemåt. Sista etappen N-kping-Nacka. Färdigladdat på vägen för denna gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Intressant rapport! De gånger vi kört den sträckan m ICE-bil brukar vi också stanna (för mat/bensträckare/kisspaus på precis de ställena :rofl:

Fråga från elbilsnovis: kan man på något sätt se på förhand (dvs innan man svänger av motorvägen) om det finns lediga snabbladdare?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ja.
Skärmbild av ChargeFinder-appen som visar information om elbilsladdstationer vid MAX Ytterbyvägen i Täby, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Intressant rapport! De gånger vi kört den sträckan m ICE-bil brukar vi också stanna (för mat/bensträckare/kisspaus på precis de ställena :rofl:

Fråga från elbilsnovis: kan man på något sätt se på förhand (dvs innan man svänger av motorvägen) om det finns lediga snabbladdare?
Jadå, i vissa appar, som t.ex. Chargefinder, kan man se status live. Stödjer väl inte riktigt alla nätverk, men de flesta jag stött på i alla fall.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Intressant rapport! De gånger vi kört den sträckan m ICE-bil brukar vi också stanna (för mat/bensträckare/kisspaus på precis de ställena :rofl:

Fråga från elbilsnovis: kan man på något sätt se på förhand (dvs innan man svänger av motorvägen) om det finns lediga snabbladdare?
Ja, i ChargeFinder ser man hur många som är lediga.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Jadå, i vissa appar, som t.ex. Chargefinder, kan man se status live. Stödjer väl inte riktigt alla nätverk, men de flesta jag stött på i alla fall.
Precis. Funkar bra på Ionity också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.