H
Hos oss har dom inte lagt ut sökband.
Men när de skulle söka in fibern så gick dom in i skåpet och koppla på något som skicka ut en signal som dom pinga in.
Vet dock inte hur det fungerar.
Men de hitta fibern.
 
B Boan skrev:
du skulle begärt utsättning på Ledningskollen. Kartor går ALDRIG lita på. Det kostar dessutom inget
Jag begärde utsättning på ledningskollen. Det var markerat, plus att jag fick kartor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Hos oss har dom inte lagt ut sökband.
Men när de skulle söka in fibern så gick dom in i skåpet och koppla på något som skicka ut en signal som dom pinga in.
Vet dock inte hur det fungerar.
Men de hitta fibern.
Någon typ av isolerad metalltråd måste dom ha lagt tillsammans med fibern för att det ska kunna bli sökbart.

En fiber kan bara skicka ljus i olika våglängder.
En knäckt fiber kan läcka ut ljus där fibern är knäckt, men när fibern ligger i en ”slang” nere i marken så är det omöjligt att kunna detektera eventuellt ljus som kommer ut genom fibern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Demmpa Demmpa skrev:
Någon typ av isolerad metalltråd måste dom ha lagt tillsammans med fibern för att det ska kunna bli sökbart.

En fiber kan bara skicka ljus i olika våglängder.
En knäckt fiber kan läcka ut ljus där fibern är knäckt, men när fibern ligger i en ”slang” nere i marken så är det omöjligt att kunna detektera eventuellt ljus som kommer ut genom fibern.
det är om det är en tråd med i dutcten då.
För jag la fibern själv så jag vet att det inte är söktråd över.
Men de pinga in ljud när han sökte
 
hsd
En knäckt fiber skapar en reflex och därigenom kan man bestämma hur långt bort avbrottet ligger
I plastbandet som ska läggas ovanför fiberdukten ska det vara en ledare och till den ansluter man sökutrustningens sändare varvid man kan följa förläggningen med en sökare ovan mark
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
D DIY_Master skrev:
Jag begärde utsättning på ledningskollen. Det var markerat, plus att jag fick kartor.
men om de märkt ut är det ju deras fel
 
B
Skanova när de byggde, de slarvade och körde inte sökband på många villatomter, riktigt dumt…
 
Den här känns relevant. I den här tråden också…
Skylt med texten "Om du inte har tid att göra det ordentligt, vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En aktörs prislista. Det ger kanske en indikation även för andra:
[länk]
Tack. Blir aningen tokig av alla olika tillägg. Vet inte om jag ska känna att jag förstår mer eller mindre nu :D
 
Stryk borde de ha de däringa installatörerna.
Gjorde arbete i min trädgård nu till våren och insåg att inte bara hade de inte lagt fibret på den plats och det djup de sagt att de gjort, de har också förstört en del av husets dränering när de grävde, något de bara har dolt genom att fylla igen. och sånt där tjafs som skydd av kablen med markering eller rör har de över huvud taget inte sysslat med.

Jag är gammal och sur, jag tänker bråka! Det borde du också! Det är ju inte så att arbetet var billigt!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D DIY_Master skrev:
Det har jag också gjort.
jag begärde också utsättning via ledningsbollen några år sedan. Jag tog bilder där de hade markerat vart alla grejer gick och sen började vi gräva för dagvatten. Tog inte lång tid innan huvudmatningen (kraft) grävdes av och huset blev svart. Den kabeln visade sig ligga 8m fel enligt deras egna markeringar.
Efter några samtal kom jourgubbarna ut och lagade kabeln. Det tändes i huset och de åkte. Vi fortsatte gräva men märkte sen på kvällen att allt inte fungerade i huset. Då visade det sig att vissa av kablarna hade även ryckts loss i elskåpet vilket de aldrig kollade, jag fattade inte att kolla detta heller. Bara att ringa dom igen och vid midnatt var allt klart.

Dagen efter ringer deras chef och börjar samtalet mer eller mindre med ”-ja detta blev ingen billig historia”

När jag visade deras markeringar kontra vart kabeln låg i verkligheten så hörde han av sig via mail och meddelade att ingreppet kostade mig 0,0kr.

Jag kan inte det juridiska och det finstilta men borde vara solklart att de ska åtgärda din kabel utan avgift också.
Har du några bildbevis som visar differensen mellan markering och verklig placering?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D DIY_Master skrev:
Hej,

Jag anlitade Open Infra för ett par år sedan för att installera fiber till min villa. Hela installationen gick smärtfritt och de gjorde ett bra jobb vid installationstillfället (trodde jag).



Nu under våren har jag planerat att bygga en ny stödmur vid min tomtgräns. Jag kontaktade då Open Infra för att få ut kartor på var fibern ligger nedgrävd. De skickade också en kart som skulle visa hur kabeln låg. Under förra veckan utförde jag jobbet. Jag handgrävde hela ytan där fibern kunde ligga, ca: 2 meter brett för att vara säker på att jag inte missade den. När jag inte hittade kabel så antog jag att den låg djupare än mitt grävdjup som endast var ca: 30 cm. Sedan började jag gräva med maskin. Ca: 5 meter från där fibern skulle ligga enligt kartan gräver jag av kabel.

Jag la direkt en felanmälan, och personen som tog emot min anmälan sa då att det troligtvis skulle gå snabb att åtgärda eftersom de givit mig felaktig information. Nu fem dagar senare får jag beskedet att de inte tänker stå för kostnaden eftersom kabel ligger på min tomt så friskriver de sig från ansvar, trots att de både gjort installationen och upprättat dokumentationen över hur kabel är dragen. De nämnde inte heller att deras kartor inte går att lita på när jag kontaktade dem. Jag anser att det är en helt orimlig hållning då de både utfört installationen och gjort dokumentationen över var kabel ligger.

Vad kan jag göra?

Dessvärre är det ett av de störta skämtbolagen. Jag gjorde ARN anmälan för dem knappt grävde ner fibern. Den ligger tom synligt på vissa ställen me ändå så tycker dom jag skall stå för det om den skadas. Pinsamt. Jag bad även om en skiss på hur den ligger fast jag som tyr är fotade före. Dom visar att den går in i en annan fastighet på tomten så dom har verkligen noll koll på vad dom gjort. Chansar helt klart och ritar mot vad dom tror. så deras projektering är ett skämt med folk som inte har kunskap eller förståelse va dprojektering har för mening mm

så tror desssvärre det blir svårt att lyckas men gör ARN anmälan det är nog det man kan iaf
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Kanske inte svar på din fråga men jag tycker mig ha läst att enda sättet att vara säker på att man gjort vad man ska för att inte själv räknas som ansvarig är att begära kabelutsättning via Ledningskollen, www.ledningskollen.se
Ledningskollen sätter bara ut där dom tror att ledningen finns. Är uppgifterna fel blir utsättningen fel. Men om jag som entreprenör har fått utsättning av ledningskollen och ändå gräver av kabeln går jag fri. Det är ledningsägarens ansvar att sätta ut ledningar. Oftast har ledningskollen inte koll på ledningar inne på fastigheter.

Vill man veta exakt var en fiberkabel ligger så måste man leta med ledningssökare. Själva kabeln är normalt osynlig, men det brukar ligga med en ståltråd som man kan koppla en sändare på, kolla där fibern kommer in i huset. Tror man kan hyra sån sändare och sökare hos typ Cramo. Lättare än att gräva.
 
Emma242 skrev:
Jag har använt ledningskollen för att markera ut el och vatten. Det har varit exakt och inga frågetecken kring giltighet inom fastigheten. Det verkar som vanligt att fiberbolagen kör sitt eget race. Vad ska annars meningen med ledningskollen vara?
Och jag har också använt ledningskollen och fått reda på att elledningen till fastigheten ligger på ett helt annat ställe än där de ska ligga enligt ledningskollen. Med det sagt så tror jag tyvärr att kvalitén på placering skiftar på olika ställen. =)
 
Gräver du av vattnet eller el ledningen på din tomt så kommer väl inte kommunen eller elbolaget och lagar det gratis åt dig, så varför skulle den som lagt fibern göra de? Har du grävt av den så går väl du fixa den.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.