Hur funkar det med att dra one connect sladden som ingår i The Frame i väggen om det görs av en elektriker? Jag noterar att Samsung erbjuder en "in wall" one connect sladd som verkar ha fått uselt betyg, https://www.samsung.com/us/televisi...-cable-for-qled-frame-tvs-2019-vg-socr86u-za/

Kan man helt skippa den och ta den vanliga sladden om man gör det samtidigt som man renoverar och byggare/elektriker drar in ny el i hela huset?

Sedan undrar jag också om någon har provat kombinationen av en kompatibel Samsung Tv(ex The Frame) och deras auto rotating wall mount. I detaljerna kan man läsa att man inte skall kombinera det med att man drar kablarna i väggen men det hade jag personligen gärna gjort. Borde väl vara minimal risk om man ser till att kabeln in är för hårt spänd?

Hela poängen med en The Wall är ju att den ska sitta som en tavla. Ska du tilta och vrida omkring tvn så köp en vanlig istället.

Bygg in en kanal i väggen så kan du dra igenom sladden utan att lossa kontakter. Det behöver inte elektriker vara inblandad i

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hela poängen med en The Wall är ju att den ska sitta som en tavla. Ska du tilta och vrida omkring tvn så köp en vanlig istället.

Bygg in en kanal i väggen så kan du dra igenom sladden utan att lossa kontakter. Det behöver inte elektriker vara inblandad i
The Frame monterad i porträttläge gör det än mer likt en tavla, men funkar sämre när du vill använda den som Tv. Så därav blir det utmärkt att ha den som porträttläge när den inte används och sedan skruva den till landscape när man skall kolla på Tv. Dessutom bygger jag en liten nisch för en ljudlimpa som inte är bredare än Tv'n i porträttläge så då syns inte den heller förrän det är dags att kolla på TV och TV'n skall vridas :)

Min fråga här var mer om man får dra sladden i väggen om det är en riktig kanal som görs av en elektriker? Jag fattar inte riktigt varför de säljer en superdyr special-kabel och eftersom den verkar dålig så vill jag ju hellre använda den vanliga one connect sladden men då säkra installation via en elektriker(som ändå kommer dra om all el).

B BobbyMel skrev:
The Frame monterad i porträttläge gör det än mer likt en tavla, men funkar sämre när du vill använda den som Tv. Så därav blir det utmärkt att ha den som porträttläge när den inte används och sedan skruva den till landscape när man skall kolla på Tv. Dessutom bygger jag en liten nisch för en ljudlimpa som inte är bredare än Tv'n i porträttläge så då syns inte den heller förrän det är dags att kolla på TV och TV'n skall vridas :)

Min fråga här var mer om man får dra sladden i väggen om det är en riktig kanal som görs av en elektriker? Jag fattar inte riktigt varför de säljer en superdyr special-kabel och eftersom den verkar dålig så vill jag ju hellre använda den vanliga one connect sladden men då säkra installation via en elektriker(som ändå kommer dra om all el).
Du får titta på vertikalt filmade klipp.

B BobbyMel skrev:

I USA drar de ju kablar löst i väggarna, de behöver då kablar som är godkända för det för att vara "up to code". 5 meter borde väl också vara längre än den som följer med TVn?

Du behöver inte anlita elektrikern för det här. Det är lika okej om du gör det själv. Men det kan ju vara smidigt om de ändå är där.

Ni som har The Frame!!
Funkar det bra med Connect boxen (placerings mässigt) eller suger det att få undan den schysst.

putte22 putte22 skrev:
Ni som har The Frame!!
Funkar det bra med Connect boxen (placerings mässigt) eller suger det att få undan den schysst.
Det beror ju helt på om du har ett bra ställe för den eller inte. Kabeln som följer med är bara 5m så ganska begränsande, men har du hylla eller möbel under eller vid sidan, eller kanske en garderob bakom som du kan borra igenom till är det inga problem. Att tänka på dock är att kabelm är känslig och inte tål att böjas särskillt skarpt.

H hapazard skrev:
Det beror ju helt på om du har ett bra ställe för den eller inte. Kabeln som följer med är bara 5m så ganska begränsande, men har du hylla eller möbel under eller vid sidan, eller kanske en garderob bakom som du kan borra igenom till är det inga problem. Att tänka på dock är att kabelm är känslig och inte tål att böjas särskillt skarpt.
tack för input.
Står i valet o kvalet:surprised:. Kommer sitta på en betongvägg så lite för mkt meck att dra kabel genom den. Och hade tankar på att skippa möbeln under nu när jag är inne på att byta tv. Men får nog tänka om ang en möbel under om jag ska ha en Frame.

Då var det dax igen... ny frame beställd. Vår tidigare 55a från 2020 har vi ju i Sovrummet - och där gick det att gå rakt igenom väggen in i en garderob i hallen där vi då fint kunde placera boxen... Nu till vardagsrummet är utmaningen lite större - vilket även skärmen blev... ;-)

Har letat mig trött efter rör att lägga in i väggen med dimension nog för Samsungs specialkabel. Verkar som att storleken på kontakterna har vuxit till 2023 års modell och nu är de båda strax under 60mm (!!!).

Hittade tillbaka till denna tråden och ser tipset om Biltemas ventilationskanaler:
https://www.biltema.se/en-se/constr...ventilation-duct-110-x-55-mm-083-m-2000028236
och
https://www.biltema.se/en-se/constr...astic/vertical-bend-90-110-x-55-mm-2000060749

Eftersom väggen som idag är gipsbeklädd även skall öppnas upp och förstärkas med fler reglar, och sedan kläs med vitlackad panel så finns ju förhoppning om att det ska kunna bli rätt bra det här.
Eller vad tror ni?

Om du ändå ska öppna upp väggen montera in en Versa strongbox. Dom har plats för Samsung Connect boxen. Dit kan du även dra nätverk och ström för en helt osynlig installation.

/Jocke

• Versa strongbox för osynlig installation av Samsung Connect box och kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, SamsungConnectboxen vill jag ha mer åtkomlig än så - samt även dess kontakter och anslutningar för att kunna alternera andra anslutningar till den etc. Men annars en bra idé

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.