Skulle nog klara mig med en e-up, har 49km till jobbet och en chef som vill se mig på plats.. men lång räckvidd blir ju lite lyxigt också
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju helt klart så att den normala användningen av bilen kommer avgöra vilken batterikapacitet man väljer att köpa
För många ja, men särskilt för första elbilen tror jag att många med väl tilltagen plånbok kommer att förköpa sig på batteristorlek. Att veta att man kan ta sig de där 50 milen man anser sig skickad att köra även i vinterväglag utan paus är i alla fall argument för stora batterier i min bekantskapskrets. Även bland folk som aldrig kör mer än femton mil i streck annat än på sommarsemestern.

Att slippa förlita sig på ködrabbade publika laddare när man är ute och kör på storhelger är ett annat vägande argument. För övrigt ett jag själv planerar runt.

Så en försvarlig del av den ”early majority” vi ser komma som nybilsköpare nu tror jag köper bilar med större batterier än vad som kommer vara normalt om tio–15 år. Men det är som sagt inte helt orimligt, laddinfrastrukturen lämnar ju ännu en del att önska.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Beställde min BMW iX med det lilla batteriet som har ett WLTP på runt 426km (OK, leveranstiden på 2 månader istället för 18månader spelade stor roll;)). Tror det kommer räcka gott och väl för mitt körmönster, kör ofta men ganska korta sträckor. ID.4an har ett WLTP på 500km känns som ganska mycket nu i efterhand, har knappt laddat mer än 80% :crysmile: Kör ca 3000 mil om året. Det som gör större skillnad är ju laddkurvan när man väl DC-surfar ute på vägarna. I sämsta fall kanske man åker på en extra snabbladdning eller en kortare top-up när jag är ute och åker lite längre någon gång om året med ett "mindre" batteri. ID.4 har riktigt bra batteristorlek för priset men är inget vidare på DC laddning och rätt kass vintertid och åker lätt på cold-gate sjukan.

WLTP över 600km+ skulle vara nice att ha, men det är inte riktigt säkert att det är sådär jätte-användbart efter räckviddsångesten har släppt. Men det beror ju såklart hur ens körmönster ser ut och om några år gissar jag att 100kWh pack är ganska standard på lite större elbilar ändå och de lite dyrare tillvalsbatterierna kanske är runt 130kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bra återkoppling!

Och det belyser ju vikten av att man villkunna förboka en nattparkering med laddplats.

50mil motorväg säger du. Nu hamnade mach-e högre upp på min lista
Det kan f ö vara intressant att notera att just Mach-e troligen har bilvärldens mest pessimistiska räckviddsmätare. Det är därför jag föredrar att kolla på batteriprocenten. Ungefär som tankmätaren på en ICE-bil.

Jag vet att vissa lyckats köra ytterligare 10 mil med noll i räckvidd kvar.

Men absolut - visst vore det kul med 98 kWh batteri som Long Rangen har.

Annars (om inte plånboken är begränsad) så är ju även MB EQS och fr a Lucid Air lämpliga för de som har räckviddsångest. :cool:
Även LongRange-Teslor kommer rejält långt utan laddning.
 
Tesla model 3 super long range med 100kWh batteri
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För många ja, men särskilt för första elbilen tror jag att många med väl tilltagen plånbok kommer att förköpa sig på batteristorlek. Att veta att man kan ta sig de där 50 milen man anser sig skickad att köra även i vinterväglag utan paus är i alla fall argument för stora batterier i min bekantskapskrets. Även bland folk som aldrig kör mer än femton mil i streck annat än på sommarsemestern.

Att slippa förlita sig på ködrabbade publika laddare när man är ute och kör på storhelger är ett annat vägande argument. För övrigt ett jag själv planerar runt.

Så en försvarlig del av den ”early majority” vi ser komma som nybilsköpare nu tror jag köper bilar med större batterier än vad som kommer vara normalt om tio–15 år. Men det är som sagt inte helt orimligt, laddinfrastrukturen lämnar ju ännu en del att önska.
I mitt fall så fick plånboken styra valet i relation till det verkliga behovet. 44 mil WLTP räcker fint för min del då hag 95% av tiden åker fram och tillbaka till jobbet (typ 9 mil t o r), möjligen då och då hälsar på någon som bor 10 mil bort. Och sedan några få långresor per år.
Och på långresorna vill jag ändå stanna och pausa efter max 2-3 timmar, så ett laddstopp är inget problem.

Gällande snabbladdare så föredrar jag Ionity då jag kan använda Plug&Charge och slipper appar, kort eller taggar.
Dessutom så är de rejält snabba, och det är oftast inte kö då de brukar ha åtminstone 6 laddare på samma ställe.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju helt klart så att den normala användningen av bilen kommer avgöra vilken batterikapacitet man väljer att köpa, åtminstone idag och lång tid framöver, så länge som batteriet är en så stor andel av bilens kostnad.
En del få kommer ju ha behov av långa körsträckor dagligen, och kan inte hålla på och ladda någon extra gång både på väg till och från där man har sitt ärende, kanske resande säljare, servicetekniker med långa avstånd osv.
Medan andra klarar sina vardagsbehov galant med ett mediumstort batteri och kanske står ut med att två resdagar per år få stanna några extra stopp för att fylla på och ta detta med jämnmod för att de får köra en så trevlig och problemfri bil billigt alla andra dagar om året.
Mycket handlar nog om att vara open minded och acceptera att justera sina vanor något, en bekant kör företagstaxi och bytte till Tesla för ett par år sedan, mest att göra på morgonen och sen eftermiddag/kväll. Nu laddar han mitt på dagen i närheten av hemmet, promenerar hem och äter, promenerar tillbaks och jobbar andra delen av dagen, han har tom gått ner i vikt och detta har inspirerat till bättre vanor över lag. På natten laddar han hemma, stora ekonomiska vinster för honom, utöver miljö, hans egen hälsa och välbefinnande.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Såg att första eldrivna betongbilen sålts nu, Scania hade även fått stororder på lastbilar 100% el. Notera även tankbilen som enbart kör i Norrland på 100% el, känns som då kan nog även personbilar fungera där.
https://www.vibilagare.se/nyheter/scania-far-stororder-pa-ellastbilar-fran-konkurrent
https://www.molndalsposten.se/nyhet...köpts-in-till-thomas-betong-i-åbro-1.55937220
https://www.mestmotor.se/recharge/a...el-scania-rullar-mellan-pitea-och-skelleftea/

Igår klättrade bensinpriset över 23:- (25:- då egentligen sen när sänkningen tas bort) så det blir lättare att räkna hem elbil. Och för att spå lite så beslutade Köpenhamn att förbjuda alla äldre dieselbilar i staden, mer städer lär följa.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Intressant att följa en körning för att se förutsättningar och sedan kunna jämföra med egna krav.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Etapp 4:
Igår Gränna-Jönköping ca 3 mil. Hade stor tur och hittade en destionationsladdare (Bee) precis utanför Stora hotellet. Fyllde på från kvarvarande 71 till 100% över natten - och slapp betala parkering.
Elbil laddas vid en Bee destinationsladdare utanför ett hotell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etapp 5: Jönköping-Helsingborg. Avfärd med 396 km i tanken - bilen räknar ju om utifrån tidigare körning, och eftersom det jag kör en del motorväg och jag legat i 115-120 långa sträckor så minskar den beräknade kapaciteten.
Stopp vid Ionity Helsingborg, 3 av 6 platser lediga. 27% kvar i batteriet. Mycket 120-väg på E4:an, men även vissa lånngsammare sträckor pga vägarbete. (Ska bli skönt när det blir 120 hela vägen).
Fyllt till 80% på snabbladdaren, 29 min.

Bildskärm i elbil som visar fulladdat batteri med räckvidd på 396 km och säkerhetsbältesvarning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en elbils instrumentpanel som visar 85 km räckvidd, 51 km till nästa laddstation och 26% batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens infotainmentskärm visar resedata inklusive sträckan körda, energiförbrukning och körmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmdump av elfordons display som visar energiförbrukningsdata och restid för en resa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Etapp 6:
Helsingborg-Lund-Malmö. 9,6 mil. 57% laddning kvar. Förbrukning 1,6 kWh/mil.
Ingen laddning i Malmö.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Såg att första eldrivna betongbilen sålts nu, Scania hade även fått stororder på lastbilar 100% el. Notera även tankbilen som enbart kör i Norrland på 100% el, känns som då kan nog även personbilar fungera där.
[länk]
[länk]
[länk]

Igår klättrade bensinpriset över 23:- (25:- då egentligen sen när sänkningen tas bort) så det blir lättare att räkna hem elbil. Och för att spå lite så beslutade Köpenhamn att förbjuda alla äldre dieselbilar i staden, mer städer lär följa.
Vilka motorer förbjöd cph? Hade varit intressant att veta =)
 
Idag kom ny info på min id3 =) Den är färdigbyggd och på väg till sverige =)

Vågar man sikta på midsommarveckan ? :) Den ska nog till Halmstad sa säljaren.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Det är nog på håret i så fall. Jag minns det som att det tog några veckor från att min bil ankom till Södertälje till att jag kunde hämta den hos bilhandlaren. Det kommer ju några hundra bilar med samma båt, och alla ska väl gå igenom samma moment innan de släpper någon. I mitt fall var det förvisso kring jul, så kanske är midsommar rimligt.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog på håret i så fall. Jag minns det som att det tog några veckor från att min bil ankom till Södertälje till att jag kunde hämta den hos bilhandlaren. Det kommer ju några hundra bilar med samma båt, och alla ska väl gå igenom samma moment innan de släpper någon. I mitt fall var det förvisso kring jul, så kanske är midsommar rimligt.
Det är tajt, det är jag medveten om =) Men vecka 27 är ju mitt hopp att den ska ha levererats. Går på semester vecka 28.
Hade ändå vart toppen kanske vecka 26 så man testat på den en vecka till jobbet.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.