Fairlane Fairlane skrev:
Fel, en budgivare har inte den rätten.
Tolkade frågan som att de var köparen
 
  • Gilla
CatharinaX
  • Laddar…
Fairlane
N noone70 skrev:
Tolkade frågan som att de var köparen
Ja isåfall har de den rätten och det borde mäklaren ge de vid kontraktsskrivningen.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
S Surfnturf skrev:
Hej, relaterat till denna tråden - vi har varit med om en udda budgivning på en tomt och skulle vilja se budlistan och vilka som budat. Har vi rätt till att begära budlistan från mäklaren?
Så här säger Fastighetsmäklarinspektionen: Mäklaren SKA föra en anbudsgivarförteckning, anbudsgivare har INTE rätt att ta del av anbudsgivarförteckningen, och anbudsgivarförteckningen SKA överlämnas till BÅDE köpare och säljare, normalt vid tillträdet. Så precis som Fairlane säger är svaret på frågan till 100% beroende på om du är budgivare eller köpare.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Här, i en mindre ort, så brukar mäklaren ge uppdraget till samma firma fast i en annan stad när någon av mäklarna på kontoret i vår stad vill vara med och buda på en fastighet som de säljer. Låter som att det händer jätteofta när jag skriver det, men jag vet i alla fall om att det var så några gånger då jag skulle lösa pantbrev, lagfart och finansiering.

Tycker att de borde lämnat bort uppdraget till Fastighetsbyrån i en grannkommun.
Så får vi inte heller göra längre enligt den nya FML. Ringde nämligen Mäklarsamfundet och frågade hur vi som fastighetsmäklare en ska kunna köpa vårt boende snart, svaret blev att om min kollega på annan ort och jag inte har några gemensamma ekonomiska intressen och är tydliga mot övriga inblandade så ska det gå bra.
 
cliff magnusson cliff magnusson skrev:
Så får vi inte heller göra längre enligt den nya FML. Ringde nämligen Mäklarsamfundet och frågade hur vi som fastighetsmäklare en ska kunna köpa vårt boende snart, svaret blev att om min kollega på annan ort och jag inte har några gemensamma ekonomiska intressen och är tydliga mot övriga inblandade så ska det gå bra.
Det låter som ett seriöst och vettigt tillvägagångssätt, oavsett om det funnits en lag eller inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja isåfall har de den rätten och det borde mäklaren ge de vid kontraktsskrivningen.
Anbudsförteckningen ska lämnas till köpare och säljare vid tillträdet.
 
Fairlane
cliff magnusson cliff magnusson skrev:
Anbudsförteckningen ska lämnas till köpare och säljare vid tillträdet.
Korrekt, mindes fel.
Jag tycker det är för sent, men så är det.
 
  • Gilla
Mh78
  • Laddar…
A Andersjp skrev:
Ja, vi fick se budlistan och huset gick genom mäklarkollegans bud upp 400 000. Vi kunde ha åkt hem igen utan kontrakt men gjorde inte det då vi ville ha huset. Vi hade dock aldrig budat om vi vetat förutsättningarna.

Idag vore detta knappast ett problem eftersom det vore olagligt. Så på det viset är det löst för andra.

Vi har haft annat att tänka på och att göra. Ämnet dök upp igen härom dagen dels genom att jag pratade om det med en person och dels eftersom vi fick ett reklambrev från den budande mäklaren som ironiskt nog ville komma och värdera vårt hus. Så, jag kollade upp vad som gällde och vad tex Mäklarsamfundet anser samt hur Fastighetsbyrån marknadsför sig mm. Jag anser att det ÄR läge att ta belysa fallet trots att det gått så lång tid. Personligen tycker jag inte att det är så lång tid och jag bryr mig föga om att 4,5 månader verkar vara skälig tid för reklamation. Det förändrar inte mäklarens agerande. Som sagt tycker även Fastighetsbyrån centralt att det var tveksamt enligt deras kundombudsman.
Att dra detta mot mäklaren kommer bara ge dej huvudvärk och lämna dej besviken.
Om du är besviken över vad ni fick betala låt den budgivande mäklaren sälja huset nu till en rimlig vinst för er eller lika det ni betalade och flytta någonannanstans.
Annars, glöm och låt vara, bo i huset och släpp det som varit.
 
  • Gilla
Andersjp
  • Laddar…
Nanny Fine
A Andersjp skrev:
Ja, vi fick se budlistan och huset gick genom mäklarkollegans bud upp 400 000. Vi kunde ha åkt hem igen utan kontrakt men gjorde inte det då vi ville ha huset.
Så ni fick budförteckningen så tidigt som vid kontraktet alltså? För det normala är tillträdet. Tyder ju ändå på att mäklaren eftersträvat nån form av transparens ändå.
 
Jag tolkar det som att mäklarkollegan var intresserad av att köpa huset för egen räkning eftersom handel med fastigheter för mäklare är förbjudet enligt FML - även i den gamla lagen. Om det var lagligt - varför tycker du att han/hon inte ska få möjligheten att köpa huset?
 
  • Gilla
Andersjp
  • Laddar…
U ubaggstr skrev:
Jag tolkar det som att mäklarkollegan var intresserad av att köpa huset för egen räkning eftersom handel med fastigheter för mäklare är förbjudet enligt FML - även i den gamla lagen. Om det var lagligt - varför tycker du att han/hon inte ska få möjligheten att köpa huset?
TS oroar sig för att kollegan kan ha fungerat som bulvan-anbudsgivare naturligtvis. Det är väl inte så svårt att förstå den oron - särskilt eftersom kollegan var den enda andra budgivaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andersjp
  • Laddar…
A Andersjp skrev:
Ja, vi fick se budlistan och huset gick genom mäklarkollegans bud upp 400 000. Vi kunde ha åkt hem igen utan kontrakt men gjorde inte det då vi ville ha huset. Vi hade dock aldrig budat om vi vetat förutsättningarna.

Idag vore detta knappast ett problem eftersom det vore olagligt. Så på det viset är det löst för andra.

Vi har haft annat att tänka på och att göra. Ämnet dök upp igen härom dagen dels genom att jag pratade om det med en person och dels eftersom vi fick ett reklambrev från den budande mäklaren som ironiskt nog ville komma och värdera vårt hus. Så, jag kollade upp vad som gällde och vad tex Mäklarsamfundet anser samt hur Fastighetsbyrån marknadsför sig mm. Jag anser att det ÄR läge att ta belysa fallet trots att det gått så lång tid. Personligen tycker jag inte att det är så lång tid och jag bryr mig föga om att 4,5 månader verkar vara skälig tid för reklamation. Det förändrar inte mäklarens agerande. Som sagt tycker även Fastighetsbyrån centralt att det var tveksamt enligt deras kundombudsman.
Om mäklarkollegan ville köpa huset eller ej är omöjligt att veta, det är alla överens om.

Du påstår att om du hade fått veta att det var en anställd som budade så hade du aldrig budat. Någon annan resonerade likadant.

Betänk då hur oetiskt det skulle kunna anses att säga detta tidigt i budgivningsprocessen och då skrämma bort så många att mäklarkollegan faktiskt får köpa den 400.000kr billigare än vad marknaden annars hade betalt.

Jag jobbar som mäklare och hade ett liknande fall där säljaren skulle sälja ett fritidshus, och säljarens kollega var intresserad som varit där många gånger och fattat tycke för huset. Jag visste dock inte om att de var kollegor förrän efteråt och kollegan vann inte budgivningen men däremot fick köparen veta det efteråt, det blev ett jäkla halabalo efteråt men fick ingen anmälan på mig. Nu i efterhand hade det varit bättre om kollegan köpte, då hade det ju inte blivit några frågetecken.

hade en villa som jag skulle sälja åt ett äldre par. De ville gå ut på budgivning och få Max betalt trots att deras barnbarn hade sagt att de ville köpa privat. De ville dock inte betala så mycket så gamlingarna sa att barnbarnen nästan aldrig besökt dom och de ville att det skulle gå rätt till så ska de ha den så får de i så fall buda normalt. De följer med i budgivningen ganska långt men hamnar 200.000kr under högsta budet. Då ringer barnbarnets pappa till mor och far och säger att nu har ni chansen att låta detta hus gå i en generation till, ska ni snika bort det för 200.000kr? Så de fick köpa tillslut. Men det var inte skoj att ringa de 2-3 budgivare över det budet och berätta att ingen av dom kommer bli valda utan det blir istället det mycket billigare budet då dom är släkt. De tyckte också det var för jävligt att de inte fick veta detta tidigare att de budat mot en släkting som ju ”såklart” skulle få fördel, nu när de trodde att de vunnit och börjat fantisera om vilka rum Barnen skulle bo i osv.. de hade velat veta tidigare. Men om jag hade sagt det, så hade inte budgivningen blivit så… och då hade det kanske inte gamlingarna valt barnbarnen… osv. Det enda jag var glad för då var att de trots allt köpte, för det hade sett illa ut om en med samma (ovanliga) efternamn budat upp men inte köpt.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
A Andersjp skrev:
När vi nyligen köpte hus visade det sig att den vi budat ca 400 000 kronor mot var anställd på samma firma som mäklaren som skötte affären. Är det riktigt ruttet eller är det jag som lever med fel förväntningar?

Vad tycker ni?!

Idag är just det olagligt eftersom kollegor räknas som närstående inom det som kallas Närståendeförmedling. Dock var det alltså lagligt för ett år sedan. Vi fick information om budgivaren precis innan vi skulle skriva kontrakt, när alla parter redan satt på mäklarens kontor. Vi hade då ägnat veckan åt att lösa upp eventuella knutar kring att flytta till en grannstad samt ägna oss åt budgivning i allmänhet med vad det nu kan innebära. Hur skulle dagis och skola fungera? Hur skulle pendling för min sambo bli? Mm mm.

Mäklarsamfundet avrådde redan tidigare mäklare från det aktuella förfarandet. Mäklarföretaget är Fastighetsbyrån. Deras VD är ledamot i Mäklarsamfundet och skriver på deras hemsida att han är engagerad kring förtroendeproblematiken i mäklarbranchen. Fastighetsbyrån hävdar på sin sida att de varit professionella i 50 år. Här brister det enligt mig. Hur kan de vara professionella när deras mäklare bjuder på varandras objekt och de sedan bara konstaterar att det var tråkigt att det blev så?

Pratade med Mäklarsamfundet. De orkade inte snappa upp frågan utan hänvisade till en telefontid en annan dag. De känns uddlösa i frågan.

Fastighetsmäklarinspektionen ville inte ta i frågan eftersom det var lagligt när det skedde.

Pratade idag med Fastighetsbyråns centrala kundombudsman. Hon tyckte det lät tråkigt och så vidare men verkade inte snappa upp frågan ytterligare, men tråkigt var det ju. Hon hängde mycket upp sig på hur synd det var att det gått så lång tid som ett år sedan tillträdet. För mig är den tiden endast viktig för Fastighetsbyrån samt deras vilja att göra rätt för sig och vårda sitt varumärke.

Vi kunde absolut ha tagit upp frågan tidigare men har haft fullt i och med att vi mellan kontrakt och tillträde fick en tidigt född son samt har två andra barn att ta hand om. Om frågan är gammal eller ej kan bara Fastighetsbyrån avgöra som jag ser det.
Har själv erfarenhet av just detta förfarande av fastighetsbyrån. Fick iaf info av mäklaren att en av hennes kollega på ett annat kontor budat över oss men ingen av de övriga intressenterna hade gått över vårat bud. - Kändes som "insider job" då de i branschen naturligtvis bättre vet marknadsvärdet i ett område än andra novisa köpare.
Pratade dock med deras vd som menade att dom inte ansåg det som tjänstefel då kollegan ju jobbade på ett annat kontor och kunde fått info om försäljningen via deras annonser
Kändes dock inte med helt ok så vi hoppade av budgivningen.
- vet inte sedan vad som hände och om han verkligen köpte objektet för eget bruk!
 
  • Gilla
Andersjp
  • Laddar…
Det låter rätt vidrigt tycker jag. Uppenbart fel gjort. Egentligen inte så konstigt att detta uppdagas 1 år efter tillträde, det hade ju kunnat vara så att ni vid en närmare granskning av övriga budgivare inser att detta gått till på ett idiotiskt sätt. Lagligt är en sak, vad som är etiskt försvarbart för ett varumärke en helt annan. Jag hade nog tagit en kontakt med lokala tidningen till att börja med för att se ifall dom kan snappa upp det, skapa lite bad Will för mäklarfirman. Dom kommer säkert inte gå med på att betala tillbaka en enda krona, men kanske känns bra att låta dom stå för vad dom gjort.
 
  • Gilla
Andersjp
  • Laddar…
A Aton Berg skrev:
Det låter rätt vidrigt tycker jag. Uppenbart fel gjort. Egentligen inte så konstigt att detta uppdagas 1 år efter tillträde, det hade ju kunnat vara så att ni vid en närmare granskning av övriga budgivare inser att detta gått till på ett idiotiskt sätt. Lagligt är en sak, vad som är etiskt försvarbart för ett varumärke en helt annan. Jag hade nog tagit en kontakt med lokala tidningen till att börja med för att se ifall dom kan snappa upp det, skapa lite bad Will för mäklarfirman. Dom kommer säkert inte gå med på att betala tillbaka en enda krona, men kanske känns bra att låta dom stå för vad dom gjort.
Läs Mecklarens inlägg ovan. Från det andra perspektivet är frågan inte helt enkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.