Fulkemisten
Många nysågade träribbor staplade ovanpå varandra under en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ 100 m ribb sågade idag. Det här var inte direkt det roligaste arbetsmomentet någonsin. Tvärtom kanske...
 
  • Gilla
hus520 och 4 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Distansmaterialet inkapslat med ett tunnt lager epoxyindränkt glafiberväv är känsligt för nötning och genomslag. Penetreras den yttre väggen suger distansmaterialet (trä) vatten och ruttnar.

Kanoter brukar köras på stenar och släpas på stränder. Hanteras en sandwichlaminerad kanot på samma sätt som en enkellaminerad kommer livslängden bli mycket kortare. Det finns ganska många historier om strippbyggen som ruttnat efter 1-2 år pga ovarsam hantering.[/QUOTE
Stämmer inte helt. Du har minst 2 lager båtlack ytterst. Det ger också ett ytskydd.
Skarva går bra med rakskarv över bågarna. Mina håller än…
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
T Thomas Frönmark skrev:
Stämmer inte helt. Du har minst 2 lager båtlack ytterst. Det ger också ett ytskydd.
Skarva går bra med rakskarv över bågarna. Mina håller än…
Du klippte bort sista html haken. Tog mig frihet att korrigera ditt inlägg.

Båtlackens huvuduppgift i fallet med strippkanoter är att ge epoxy resinen UV-skydd. Epoxydetaljer utan uv-skydd brukar se riktigt slitna ut efter några år.
2 komponents polyuretanlack som brukar användas på bla på strippbyggen samt fanérkanoter (typ Struer och VKV) är jämfört med epoxy mjukt och segt. Den klarar kontakt med sand och eventuellt runda stenar, men det jobbet klarar egentligen epoxyn bättre. Vassa stenar har lacken inte en chans mot.
 
Fulkemisten
Uppstaplade sågade träribbor redo för byggprojekt med sågspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetet med att såga ribb fortskrider. Prognosen säger att jag kommer kunna börja passa in formarna och börja fästa ribb under helgen.
 
  • Gilla
baier och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Båtbygge i tidigt skede med formar och två påbörjade bordläggningsribbor på ena sidan, utomhus bredvid en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat och passat in formarna och fått på första två bordläggningsribborna (bara ena sidan på bilden). Det var det för den här helgen.

Någon som vet var man kan köpa epoxi och glasfiber? Duger det med Biltemas lamineringsepoxi för första lagret om leverans dröjer? Det är alltså bara det lager som ska fylla upp glipor och hål.
 
Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
[bild]
Monterat och passat in formarna och fått på första två bordläggningsribborna (bara ena sidan på bilden). Det var det för den här helgen.

Någon som vet var man kan köpa epoxi och glasfiber? Duger det till Biltemas lamineringsepoxi för första lagret om leverans dröjer? Det är alltså bara det lager som ska fylla upp glipor och hål.
Denna köpte jag av. Trevlig och bra service. Lätt att köpa lite extra vid behov.

http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/default.asp?level1=vart-sortiment&level2=kajaksats
 
Biltemas lär duga även för att lägga ytskiktet.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Verkar klurigt att hitta glasfiberväv i 150 eller 200 cm bredd. Antar att det får bli till att skarva längs köllinjen? Eller är det bättre längs vattenlinjen typ? Kanoten blir omkring 150 cm runt "buken" midskepps.
 
Fulkemisten
Delvis färdigställd trästomme till byggprojekt med lagda ribbor nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

16 av typ 68 ribb bordlagda.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Verkar klurigt att hitta glasfiberväv i 150 eller 200 cm bredd. Antar att det får bli till att skarva längs köllinjen? Eller är det bättre längs vattenlinjen typ? Kanoten blir omkring 150 cm runt "buken" midskepps.
Japp, väven är 100cm och den räcker inte runt. Björn Thomasson skarvar längs med, och det gjorde jag med. På utsidan går det an, duken hänger ned över skrovet. Men på insidan vill den ju kasa ned istället och på min (kanske för oslipat skrov) fastnade den ibland och började reva sig. Det blev inte snyggt och svårt att lägga på epoxin med saker som inte är fixerade. Jag tänkte mycket på att lägga och skarva väven på andra hållet, dvs lägga den tvärs över längden och skarva fyra (5 blir det?) gånger. Jag såg en kille som gjorde så och ångrar mig nu. Det såg klart enklare ut och jag tror inte det påverkar hållfastheten.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
B baier skrev:
Japp, väven är 100cm och den räcker inte runt. Björn Thomasson skarvar längs med, och det gjorde jag med. På utsidan går det an, duken hänger ned över skrovet. Men på insidan vill den ju kasa ned istället och på min (kanske för oslipat skrov) fastnade den ibland och började reva sig. Det blev inte snyggt och svårt att lägga på epoxin med saker som inte är fixerade. Jag tänkte mycket på att lägga och skarva väven på andra hållet, dvs lägga den tvärs över längden och skarva fyra (5 blir det?) gånger. Jag såg en kille som gjorde så och ångrar mig nu. Det såg klart enklare ut och jag tror inte det påverkar hållfastheten.
Sett på Youtube att folk gör så också. Mest för att det är så jävla krångligt på insidan som du säger, jänkarna verkar ju annars ha duk på 6 fots bredd.
 
Fulkemisten
Konstruktion av ett båtskrov i trä med monterade ribbor under tak vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har officiellt nått botten. Nu blir det till att såga mer ribb. Behöver 24 till ungefär.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Har du en knöl utåt på borden mellan första och andra mallen från ändorna?
 
Fulkemisten
Nä. Det var bara en list för att hålla rätt avstånd mellan mallarna. Den är borttagen på bilden i sista inlägget.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nä. Det var bara en list för att hålla rätt avstånd mellan mallarna. Den är borttagen på bilden i sista inlägget.
Jag tyckte också det såg ut som en knöl, ÄVEN i bilden i sista inlägget?
Delvis uppbyggd båtskrov med markerad knöl på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.