8 368 läst · 47 svar
8k läst
47 svar
Arbetsgivare kräver mejl från mig - om att jag tackar nej till mer jobb
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Den genomsnittliga a-kassemottagaren har (genom avgifterna) betalat för ungefär 9 dagars arbetslöshetsersättning.C crappyusrname skrev:
Faktum är en ganska stor del av budgeten som brukar debatteras som kostnaden för Arbetsförmedlingen består av transfereringar till a-kassorna..
D Daniel 109 skrev:
Ok. Faktum är att det oavsett är en försäkring.Dan_Johansson skrev:
Det är väl bara att förklara att du inte längre kan godkänna klausulen om att inte vilja ha fast anställning, då kan arbetsgivaren antingen välja att ge dig fast anställning eller sluta erbjuda dig visstidsavtal så antingen har du ett fast jobb eller så erbjuds du inte mer arbete.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Varför finns det arbetsgivare som inte följer reglerna på arbetsmarknaden?
Och arbetstagaren begår bedrägeri genom att följa reglerna?
Och arbetstagaren begår bedrägeri genom att följa reglerna?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Utan att skriva en roman så skulle jag säga att det beror på att arbetstagarnas ställning på arbetsmarknaden har försvagats rejält över tid, speciellt på områden där man har lägre krav på utbildning... Dessutom skulle jag säga att kunskapen om arbetsrätt generellt är väldigt låg hos många arbetsgivare, och jag har löpande kontakter i arbetsrättsliga frågor med ett stort antal arbetsgivare... Vi har också en tudelad arbetsmarknad där det är stor brist på arbetskraft inom områden med krav på högre utbildning (yrkeshögskola och uppåt) medan de senaste årens invandring har gjort att det finns ett stort antal personer med lägre utbildning som konkurrerar, men också ganska många driftiga personer som startar företag.. De har oftast ärliga intentioner, men noll kunskap om hur man bör bete sig som arbetsgivare i Sverige.blackarrow skrev:
Att TS blivit erbjuden staplade visstidsanställningar under 4 år, under halvtaskiga förhållanden, och dessutom accepterat detta, antyder att han jobbar med något där det inte är brist på arbetskraft...
Edit: att a-kassan agerar som de gör beror på att deras regelverk inte förändrats överdrivet mycket sedan det var brist på arbetskraft (dvs 80-tal) och de som tackade nej till jobb inte ville jobba...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Jag tror inte man ska döma TS för hårt på den punkten, det finns många kassa arbetsgivare, och kassa arbetsförhållanden som jag inte skulle önska någon..T Trafikverket1 skrev:
Kan rekommendera alla att läsa "Yarden" av Kristian Lundberg, en insyn i hur det kan vara att befinna sig i det lägre skiktet på arbetsmarknaden...
Det kan vara fullt rimligt att lämna. Men att mörka förhållanden är inte rätt oavsett.
Det är sant och Yarden är en fantastisk bok. Men låst av mina egna erfarenheter har jag väl fortfarande lite svårt att relatera till att man man försöker komma runt regelverken, hur fyrkantiga och kassa de än må vara.Dan_Johansson skrev:Jag tror inte man ska döma TS för hårt på den punkten, det finns många kassa arbetsgivare, och kassa arbetsförhållanden som jag inte skulle önska någon..
Kan rekommendera alla att läsa "Yarden" av Kristian Lundberg, en insyn i hur det kan vara att befinna sig i det lägre skiktet på arbetsmarknaden...
Även efter att man gjort allt i sin makt att ändra regelverken?T Trafikverket1 skrev:
Prova vänd på det också.
TS har gnetat och knegat i 4 år hos en arbetsgivare som är såpass dålig att man inte vill fortsätta vara där. Istället för att bara gått på akassa och bidrag under denna tiden. Är inte det rätt starkt, och visar att det finns vilja att arbeta och göra rätt för sig?
Absolut är det starkt att ha knegat på i 4 år. Men bara för den skull tycket jag ändå inte det är rätt att försöka kringå regelverket, även fast jag egentligen inte bryr mig så mycket. Systemet är ju inte tänkt att man kan plocka ut ersättning när man tycker sig förtjäna det. Typ "nu är jag värd X månader med a-kassa för jag har betalat in avgiften och jobbat på duktigt i ett par år", en attityd jag stött på många gånger. Utan för att ta del av ersättningen ska man uppfylla villkoren.Mikael_L skrev:Även efter att man gjort allt i sin makt att ändra regelverken?
Prova vänd på det också.
TS har gnetat och knegat i 4 år hos en arbetsgivare som är såpass dålig att man inte vill fortsätta vara där. Istället för att bara gått på akassa och bidrag under denna tiden. Är inte det rätt starkt, och visar att det finns vilja att arbeta och göra rätt för sig?
Är arbetsmiljön så pass dålig att man lider skada av det kan man söka vård och få läkarintyg som styrker att det inte är lämpligt att återgå på grund av hälsoskäl och därmed får man inte den långa karenstiden. Är arbetet allmänt sopigt med taskig lön och arbetsvillkor men inte hälsoskadligt kan man säga upp sig och ta den långa karensen eller söka annat (vilket jag är väl medveten om inte är så lätt och enkelt).
Om det varit en tillsvidareanställning hade jag tyckt det var fel att "avsluta" för att gå på a-kassa.
Har man i en projektanställning en månads uppsägning, eller är man fast under avtalstiden? Har man en månad så skulle jag själv be att få betyg och intyg på tidigare arbete, vara tydlig hos arbetsgivaren att jag börjar leta annat jobb och kommer sluta så fort jag får ett annat jobb, om man ändå som alternativ tänkt säga upp sig.
Har man i en projektanställning en månads uppsägning, eller är man fast under avtalstiden? Har man en månad så skulle jag själv be att få betyg och intyg på tidigare arbete, vara tydlig hos arbetsgivaren att jag börjar leta annat jobb och kommer sluta så fort jag får ett annat jobb, om man ändå som alternativ tänkt säga upp sig.
Nej, det var inte vad jag skrev. Men att bluffa för att undvika en karens som man ska ha är inte okej. Det bästa är ju om man lyckas hitta ett bättre jobb medan man är kvar och slippa arbetslösheten.
Jag är fullt medveten om att det finns de som utnyttjar systemet ännu mer. Men det gör det inte okej. Systemets legitimt urholkas om det överutnyttjas. Det skulle vara illa om det försvinner för att det inte finns stöd för det.
Jag är fullt medveten om att det finns de som utnyttjar systemet ännu mer. Men det gör det inte okej. Systemets legitimt urholkas om det överutnyttjas. Det skulle vara illa om det försvinner för att det inte finns stöd för det.