296 976 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Farthållaren som kör för fort | Teknikens Värld (expressen.se)
Läser man kommentarerna så verkar VAG ha generalproblem med sin mjukvara...
Men dom kanske inte är ensamma?
Läser man kommentarerna så verkar VAG ha generalproblem med sin mjukvara...
Men dom kanske inte är ensamma?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 633 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 633 inlägg
Som nämnts tidigare, varenda jävla brasa. En kommentar var också att Tesla-bilparken generellt är betydligt yngre än genomsnittsbilen och har pga det mindre miljö- och mekanisk påverkan på elsystem. Men trots det, det brinner en Tesla på 10 "vanliga" bilar.trähandtag skrev:
Branden dom tog upp med en Tesla var en dödsolycka där två dog. En satt i baksätet och en i passagerarsätet. Ingen satt i förarsätet och bilen körde själv, Teslas interna notering var att det var på en väg som saknade sidomarkeringar och i en bil utan full "självkör-funktion" så dom såg sig som oskyldiga i sammanhanget.
Antar att du menar den här nyheten. Ny statistik: "Vanliga bilar" brinner tio gånger oftare än Tesla (msn.com)F fsn skrev:Som nämnts tidigare, varenda jävla brasa. En kommentar var också att Tesla-bilparken generellt är betydligt yngre än genomsnittsbilen och har pga det mindre miljö- och mekanisk påverkan på elsystem. Men trots det, det brinner en Tesla på 10 "vanliga" bilar.
Branden dom tog upp med en Tesla var en dödsolycka där två dog. En satt i baksätet och en i passagerarsätet. Ingen satt i förarsätet och bilen körde själv, Teslas interna notering var att det var på en väg som saknade sidomarkeringar och i en bil utan full "självkör-funktion" så dom såg sig som oskyldiga i sammanhanget.
Det övergår mitt förstånd hur man så lättvindigt kan anta att det beror på att elbilar är nyare än bensinbilar. Då måste man dra resonemanget vidare och slutsatsen att äldre Teslor kommer att brinna 10 gånger oftare än nya Teslor. Vilket jag inte tror på (och det finns redan 10 år gamla Teslor).
Vidare så undrar jag á la Ockahams rakkniv varför artikelförfattaren inte bara kan anta att Teslor/elbilar brinner mer sällan eftersom de inte innehåller brandfarlig bensin eller diesel?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 633 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 633 inlägg
Kanske av den anledningen att det nästan aldrig är diesel eller bensin som är den primära orsaken till att en bil brinner utan just elektrisk kortslutning. Jag tror absolut att man kan lyfta frågan att underlaget av fossilbilar är betydligt äldre och kan ha en statistisk betydelse för slutresultatet. Det är fö data från Tesla, sammanställt av Tesla. Om det var Tesla eller artikelförfattaren som drog slutsasten angående bilarnas ålder vet jag inte.W witten skrev:Antar att du menar den här nyheten. Ny statistik: "Vanliga bilar" brinner tio gånger oftare än Tesla (msn.com)
Det övergår mitt förstånd hur man så lättvindigt kan anta att det beror på att elbilar är nyare än bensinbilar. Då måste man dra resonemanget vidare och slutsatsen att äldre Teslor kommer att brinna 10 gånger oftare än nya Teslor. Vilket jag inte tror på (och det finns redan 10 år gamla Teslor).
Vidare så undrar jag á la Ockahams rakkniv varför artikelförfattaren inte bara kan anta att Teslor/elbilar brinner mer sällan eftersom de inte innehåller brandfarlig bensin eller diesel?
Men rent generellt så tycker jag det är intressant, den allmäna bilden bland betongrövar är att elbilar brinner ALLTID. Det är ju uppenbarligen inte sant utan sanningen verkar vara att dom brinner sällan men när dom brinner så gör dom det ordentligt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 633 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 633 inlägg
Har inget med det att göra, jag hade varit fullt belåten om skrotet höll sig på sin sida på ett trafiksäkert sätt. Men jag hoppas det är allmänt känt att vi fri sikt och klar landsväg ligger man mot mitten och det gör man av säkerhetsskäl?A AndersS skrev:
Men sätter inte kortslutningen fyr på bensinen. Eller vad menar du det är som brinner? Jag frågar för jag inte vet.F fsn skrev:Kanske av den anledningen att det nästan aldrig är diesel eller bensin som är den primära orsaken till att en bil brinner utan just elektrisk kortslutning. Jag tror absolut att man kan lyfta frågan att underlaget av fossilbilar är betydligt äldre och kan ha en statistisk betydelse för slutresultatet. Det är fö data från Tesla, sammanställt av Tesla. Om det var Tesla eller artikelförfattaren som drog slutsasten angående bilarnas ålder vet jag inte.
Men rent generellt så tycker jag det är intressant, den allmäna bilden bland betongrövar är att elbilar brinner ALLTID. Det är ju uppenbarligen inte sant utan sanningen verkar vara att dom brinner sällan men när dom brinner så gör dom det ordentligt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 633 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 633 inlägg
Det som brinner är brännbara material i anslutning till kortslutningen. Det beror på var det kortsluter, är det i ett område där kortslutningen genererar värme som tar sig till en brand och det kommer i kontakt med bensinångor så är det väl så. Samma sak gäller ett kortslutet elbilsbatteri, det brinner fan så mycket bättre än diesel och bensin.W witten skrev:
Så här står det i artikeln, alltså inte en slutsats av författaren utan baserat på undersökningar "
Det finns flera förklaringar till resultatet. Huvudanleningen är troligen skillnaden i ålder. Dansk och svensk statistik visar att det inte är skillnad i brandrisk mellan laddhybrider och rena elbilar."
Hade problemet som du säger varit bensinen så skulle inte hybrider utmärka sig. Jag tror ålder har en viss påverkan men en sak som troligtvis har stor betydelese är att spänningar och effekter som hanteras i en el- eller hybridbil är betydligt farligare och att de därför kanske är byggda med lite mer eftertanke och bättre material/routing än ICE-bilar. Ge det 15 år då allt är prispressat och allt är elbilar så kanske de brinner lika ofta som vanliga bilar.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 633 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 633 inlägg
De bensinångor den kommer åt, den är inte svårare än så. Vanligtvis en konsekvens av att nåt annat brännbart brinner som i sin tur smälter nåt annat som gör att bränsle läcker.useless skrev:
Jag har råkat ut för två bilbränder. Den ena var inte elektrisk utan berodde på en oljekylare som gick sönder och skickade 5 liter motorolja rakt på en turbo, det brann men var nästan självsläckande. Den andra branden berodde på en förlorad jordning av motorn som gjorde att elen letade sig igenom en stålomspunnen slang som dessvärre var bakre bromsslangarna, det resulterade i en brand som smälte en bränsleslang men det gick också över förväntan men krävdes brandsläckare. Det resulterade senare i en omkonstruktion.
Japp, låter som det är halvdant system Porschen fått.F fsn skrev:
Finns inget system som tillämpar vad som "är allmänt känt", inte jag heller när jag rattar själv.