K Kalle_84 skrev:
Hej!
Har nyss köpt tomt. Mellan visning och precis innan påskrift av avtal valde säljaren att fälla i princip alla träd på tomten för ekonomisk vinning. (Ca 10stora/fina tallar och björkar.)
Det upptäcktes när jag hade vägarna förbi tomten innan avtalsskrivningen.
Jag hade föredragit att ha träden kvar men valde ändå att skriva på då jag i övrigt tycker om tomtens läge.

För några dagar sedan hade jag vägarna förbi igen och ser att det nu ligger stora högar med mindre träd/större grenar på tomten. Jag uppskattar att det kommer ta mig minst en veckas heltidsjobb att forsla bort det. Dessa högar såg jag inte innan avtalsskrivningen. Misstänker att det kommer försvåra uppmätningen av nybyggnadskartan samt även geo-undersökningen.

Jag har bett säljaren att avlägsna högarna innan tillträdesdagen men får inget svar.
Säljaren tycks ha haft en stor skogsmaskin på tomten eftersom den är ganska uppkörd med breda hjulspår. Kan tycka det är ganska sniket att då inte plocka med sig grenarna/de mindre träden.
Min första fråga:
Vad hade ni gjort i detta fallet som köpare?

Min andra fråga:
Finns det något som reglerar vad en säljare kan avlägsna från en fastighet mellan visningsdagen och avtalsskrivning?

Jordabalken, tex kap4 paragraf 10 samt kap5 paragraf 2, gäller som jag tolkar det endast från avtalsskrivning till tillträde. Som köpare bör man därmed alltid titta till fastigheten precis innan avtalsskrivning?
Det finns tokiga giriga skallar som avverkar gamla vackra fina friska tallar och andra träd helt utan överenskommelse med tomtägare.
Det hände i mitt fall . Hur kan de ta sig sådana friheter utan vidare? Detta bör straffas!!!

med tomtägare

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men ingår inte de fastighetstillbehör som fanns på visningen vid en fastighetsförsäljning? Verkar helt barockt om man kan plocka bort godtyckliga fastighetstillbehör hur som helst efter visningen.
Det regleras i avtalet. Normalt är prospektet en bilaga i avtalet, så det som anges där ska finnas vid övertagandet.

• Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
För att få fart på säljaren bör du kontakta mäklaren och meddela att det inte kommer bli tillträde förrän säljaren städat upp efter avverkningen. Du har godkänt att han tar hela träden, inte bara de delar han anser sig kunna tjäna pengar på.

Och om detta orsakar dig merkostnader i form av försenad hurleverans,försenad uppmätning eller annat så kan det komma att avräknas från köpeskillingen...

• Gilla
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
Jag hade blivit galen om någon gjort så på en fastighet jag köpt. Jag tycker att man ska kunna förutsätta att såväl hus som tomt ska i allt väsentligt vara som på visningen/enligt prospekt.

Tänk om det gällt en fastighet med några hektar skog som skördats och körts bort, men med högar av ris kvarlämnat. Även om det ekonomiska värdet kanske inte var så stort i aktuellt fall kan känslan på tomten ha förändrats markant vilket jag inte hade accepterat. Alls.

Jag hade dragit av lämplig summa från köpeskillingen tills tomten var helt återställd (alltså inte träden, men ris och hjulspår ska bort), sedan hade jag fört över en resten, men behållit minst 5000 kr per träd, eller nåt.

Att elda i tunnor tar nog minst lika lång tid som att köra bort riset.

• Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
Som jag förstod det var detta skog som avstyckats till tomter.

Så de flesta träden hade behövts fällas ändå.
Är det en stor tomt kanske några hade kunnat sparats men friställda träd kan vara farliga.

Som diskussionen går om vuxna träd i en del andra trådar är jag förvånad att inte fler skriver att TS borde vara tacksam för hjälpen med att ta bort träden.

/ATW

Claes Sörmland
A ArneTW skrev:

Är det en stor tomt kanske några hade kunnat sparats men friställda träd kan vara farliga.

Som diskussionen går om vuxna träd i en del andra trådar är jag förvånad att inte fler skriver att TS borde vara tacksam för hjälpen med att ta bort träden.

/ATW
Tio träd gör ingen skog.

A ArneTW skrev:

/ATW
Varifrån har du fått den informationen?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tio träd gör ingen skog.
Ser du inte skogen för alla träd?

Läs igen. Det stod 10 fina träd inget om fula träd eller andra träd.

Vad menar du att det är för slags mark innan avstyckningen?

/ATW

• Gilla
Drönaren och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Varifrån har du fått den informationen?
Första inlägget.

Vad får du informationen att det inte är ett avstyckat skogsområde?

/ATW

A ArneTW skrev:
Första inlägget.

Vad får du informationen att det inte är ett avstyckat skogsområde?

/ATW
Där står inte att de flesta träden hade behövt fällas ändå.

S saltis99 skrev:
Det regleras i avtalet. Normalt är prospektet en bilaga i avtalet, så det som anges där ska finnas vid övertagandet.
Jag har svårt att tro att ett normalt avtal om fastighetsöverlåtelse preciserar vilka träd, buskar och övriga planteringar (fastighetstillbehör) som ingår i överlåtelsen. Presumtionen måste vara att de fastighetstillbehör som finns vid visning ingår och eventuella undantag preciseras i avtalet.

• Gilla
kortis och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Ser du inte skogen för alla träd?

Läs igen. Det stod 10 fina träd inget om fula träd eller andra träd.

Vad menar du att det är för slags mark innan avstyckningen?

/ATW
Det är väl bättre att TS svarar på, men han har skrivit om det mycket torrt gräs på fastigheten och 10 tallar och björkar. Det låter som gräsmark som har börjat slya igen efter att betet har upphört.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kalle_84 skrev:
Hej!
Har nyss köpt tomt. Mellan visning och precis innan påskrift av avtal valde säljaren att fälla i princip alla träd på tomten för ekonomisk vinning. (Ca 10stora/fina tallar och björkar.)
Det upptäcktes när jag hade vägarna förbi tomten innan avtalsskrivningen.
Jag hade föredragit att ha träden kvar men valde ändå att skriva på då jag i övrigt tycker om tomtens läge.

För några dagar sedan hade jag vägarna förbi igen och ser att det nu ligger stora högar med mindre träd/större grenar på tomten. Jag uppskattar att det kommer ta mig minst en veckas heltidsjobb att forsla bort det. Dessa högar såg jag inte innan avtalsskrivningen. Misstänker att det kommer försvåra uppmätningen av nybyggnadskartan samt även geo-undersökningen.

Jag har bett säljaren att avlägsna högarna innan tillträdesdagen men får inget svar.
Säljaren tycks ha haft en stor skogsmaskin på tomten eftersom den är ganska uppkörd med breda hjulspår. Kan tycka det är ganska sniket att då inte plocka med sig grenarna/de mindre träden.
Min första fråga:
Vad hade ni gjort i detta fallet som köpare?

Min andra fråga:
Finns det något som reglerar vad en säljare kan avlägsna från en fastighet mellan visningsdagen och avtalsskrivning?

Jordabalken, tex kap4 paragraf 10 samt kap5 paragraf 2, gäller som jag tolkar det endast från avtalsskrivning till tillträde. Som köpare bör man därmed alltid titta till fastigheten precis innan avtalsskrivning?
Jag hade inte skrivit på utan att säljaren fått sänka priset eftersom han visat en produkt som han sen försämrat. Det är ju som om du blir visad en bil till ett visst pris och sedan när du kommer för att köpa den så är extrabelysning takräcke hundgaller och stereo borttagna. Jag hade inte accepterat det.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Tall och gran är bara skräpträd, gott att bli av med skiten. Säg till säljaren att städa upp efte sig och gå vidare sen. Plantera några nya träd, äpple, körsbär eller något trevligt istället.

• Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Tall och gran är bara skräpträd, gott att bli av med skiten. Säg till säljaren att städa upp efte sig och gå vidare sen. Plantera några nya träd, äpple, körsbär eller något trevligt istället.
Gröna året runt och nyttiga speciellt att andas, du som inte tycker om skogen stanna i stället i tät bebyggda staden !

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.