Som jag förstår är det många, mig inkluderat, som har nappat på internetanslutning via turbo3g. Har en fastighet där jag inte har telefon vilket gör att turbo3g passar bra. Har haft detta usb-anslutna turbo3g modemet via Tre i 1½ månad och tycker det är riktigt segt. När jag använder det i Malmö city kunde det från början komma upp i 150-200 kb/sec vilket är helt ok. Nu har jag problem att komma över 10kb/sec.

Jag vet att Tre säger sig själva ha problem med näten, men tycker att det borde finnas flera på detta forumet som har samma problem? Alternativt flera här som använder telenor / dylika turbo3g operatörer som kan rapportera hur dessa operatörer är.

Turbo3g torde ha samma problem som andra trådlösa nätverk. Bandbredden är begänsad.

Kolla också hur bra signalstyrka du har (om det går). Svärfarsan hade problem med sitt Telia 3G abonnemang på vissa platser och skaffade på min inrådan en "extern" antenn och fick betydligt bättre fart! Har hört samma sak från andra också.

antennen är mycket viktig för 3g överhuvudtaget och med turbo varianten pressas marginalerna ännu mera så kontrollera signalstyrka och riktning ordentligt

Det är också så att det finns mycket begränsad kapacitet från varje basstation och ut mot Internet. Ju fler användare som kopplar upp sig, desto segare blir det. Turbo3G är dessutom inte inbyggt i alla basstationer inne i städerna, utan det finns rätt stora "gluggar" som gör att trafiken styrs mot några få stationer, med dålig täckning och klent med bandbredd som resultat.

Jag vet inte hur de andra operatörerna är, men generellt så upplever jag 3G vara klart överskattat i hastighet. Säkert för många kunder på varje basstation. Jag har själv Telias och tycker aldrig att jag kommer upp i hastighet. Oavsett vart jag befinner mig. Visserligen ingen extraantenn...

Ett alternativ som jag finner intressant är NMTs nya tjänst. Någon som har testat den? Nordisk Mobiltelefon Sverige AB

Jag har kört med NMTs bredband sen i julas och är mycket nöjd eftersom jag bor så till att jag inte kan få ADSL eller 3G eller något annat, jag har en hastighet på 500-700 kb/s det får räcka eftersom jag inte har mer bråttom än så.
MVH Pontiac

Håller på att undersöka diverse rykten kring att näten skulle vara extremt överbelastade just nu och att utbyggnad sker under tiden. Tänkte undersöka den biten innan jag helt enkelt returnerar Tre's variant och provar någon annan.

Det visade sig att Telia har kopparkabel nergrävd till min fastighet. Ligger 4-5km nordost om Kävlinge, ute på landet. Osäker på om adsl funkar där men det känns som att en fysisk lina mot Internet är att föredra efter denna turbo3gflopp..:)

Näten är mycket överbelastade, eftersom man säljer tjänsten i stor mängd, till ett lågt pris, med närmast obegränsat utnyttjande. Utbyggnaden kommer att ta flera år innan man är ikapp. Man räknar med att sälja 500.000 trådlöst internet i år, och en miljon nästa år. Trådlöst Internet kommer vara en av årets heta julklappar.

Kolla med Telia om de kan få fram ADSL till dig, 2Mbit borde du kunna få om inte telestationen står någon annanstans än i Kävlinge.

Grovt så gäller upp till 8Mbit ut till 5.5 KM men sen beror det ju på hur trådarna är dragna

Swetrot skrev:
Näten är mycket överbelastade, eftersom man säljer tjänsten i stor mängd, till ett lågt pris, med närmast obegränsat utnyttjande. Utbyggnaden kommer att ta flera år innan man är ikapp.
Det som är problemet med den sk överbelastningen beror inte på att det saknas fiber o dyl, utan att det saknas kylning till de olika stationerna, detta är ett problem som kommer att finnas i all evighet känns det som just nu. Telia har gigantiska problem med att ordna kylning för tillfället. Det handlar inte om pengar som saknas eller att de inte vill investera utan det beror på två orsaker.

*Telestationen är full och det ryms inte fler kylaggregat!
*De som jobbar med kyla är fullbokade ungefär ett år frammåt

Att personer surfar som "galningar" påverkar med andra ord inte. :)

Nu pratar ju jag master, basstationer, för 3G. Där har man i sedvanlig ordning byggt ut precis så det fungerar, men tar sedan in många fler kunder än vad det är dimensionerat för.

Att telestationerna är fulla, på ett eller annat sätt, är ett välkänt faktum, men eftersom ingen tror att trådkommunikation existerar om ett decennium är det ingen som vill investera vad som behövs. Och det gör de nog alldeles rätt i.

Nja problemet är ju att det är just ett antal av de stationerna som används för att ansluta det trådlösa masterna till det fasta fiberstomnätet. För att klara mer trafik från och till baserna krävs det mer kapacitet i dessa stationer och det är i vissa fall problem. I synnerhet om vi pratar bergsförlagda stationer så bygger man inte ut hur som helst heller

Det tyvärr många inte känner till är att ALL mobil trafik går genom det fasta telenätet. Dvs skrotas det fasta nätet får man göra en helt annan lösning till hur mobiltelefoni fungerar i dagsläget.

Jodå, jag har koll på att det fasta telenätet används. Det som nu har hänt är att vi först byggt ut alla fasta förbindelser mellan telestationerna och hemmen som är möjligt. Fast telefoni, gärna flera abonnemang, och så ADSL på det. Samtidigt börjar man inse att det är bättre att göra teletrafik och Internettrafik trådlös, och d behöver det också byggas ut.

Om 10-15 år kommer behovet av att ha stora telestationer inte finnas. Den fasta telefonin mellan telestationerna och hemmen är borta, i vart fall i den omfattning vi ser idag. Och då förstår jag Telia/Skanova att de inte vill investera miljarder på telestationer som de inte kommer att hinna med att få betalt för innan de är övergivna.

Jag påstår dock att telestationerna ofta bara är något tacksamt att skylla på för telebolagen. De använder sin vanliga taktik och tar in fler abonnenter än det finns rimlig kapacitet för, och sedan bygger de ut. Så har de gjort ända sedan modempoolernas tid, och lär nog tyvärr fortsätta.

NMT
Jag har kört NMT sedan ungefär månadsskifter maj/juni, då det var tillräckligt utbyggt för mig.

Har startat om modemet (det stora) en gång, osäkert om det var det som var problemet, men en omstart av "allt" i nätverket gjorde att det kom igång igen.

WLAN funkar inte för mig, men enligt NMT är det inget känt fel och de ska lotsa igång mig om jag bara ringer när jag är vid modemet.

Jag kör tråd mellan modemet och en 3com WLAN-brygga som får stå för WLANet hemma.
Har satt fast ipadress på allt i nätverket och kör modemet som gateway i allas nätverkinställningar.

1Mbit/s enligt TPTEST

Kör mot Nacka

Tobias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.