T
X xxx.maws skrev:
Tänkte faktiskt samma, mina mutterknackare luft/ batteri tar betydligt längre tid på sig. Inte för att det tar "lång" tid, men ser nästan ut att vara 1,5x speed!
Ingen uppökad hastighet :).
Här är från ett annat däck. Någon mutterknackare behöver jag inte :)

 
Redigerat:
C
T Ejmelie skrev:
En slagskruvdragare klarar utan problem ett hjulskifte.
Testa 12-voltaren så får du se :rofl:
 
F
TD001? Den ger väl 220Nm så det vore väl fan om det inte lossnade om det är skapligt korrekt draget vid montering.
 
  • Gilla
Tovin och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
TD001? Den ger väl 220Nm så det vore väl fan om det inte lossnade om det är skapligt korrekt draget vid montering.
Jag har haft bilar där 1200 Nm inte lossar :)
Men med ett 2 meters rör gick det.
 
F
K Karl Olssvan skrev:
Jag har haft bilar där 1200 Nm inte lossar :)
Men med ett 2 meters rör gick det.
Ja, det har nog alla haft men det kan inte vara korrekt draget. Du avslöjar samtidigt att du väger in på ca 60kg….

Förra året när vinterostarna skulle av så satt fälgen så jävligt att det behövdes två fullvarv medsols i rondellen innan bakhjulet släppte.
 
C
F fsn skrev:
det behövdes två fullvarv medsols i rondellen innan bakhjulet släppte.
He he, ser framför mig hur man försöker förklara det för polisen.
- Jaha, hur var det här då?
- Jo, förstår konstapeln, jag håller bara på att byta till sommardäck.
:crysmile:
 
F
C cpalm skrev:
He he, ser framför mig hur man försöker förklara det för polisen.
- Jaha, hur var det här då?
- Jo, förstår konstapeln, jag håller bara på att byta till sommardäck.
:crysmile:
Inte då illa som det låter, man har full koll på vad som är inkommande i den rondellen på väldigt långt håll. Jag började först med ca 5 varv åt rätt håll innan jag körde medsols och jag hade innan det ”kastat” bilskrället fram och tillbaka på vanlig väg. Lätt utskruvade och tejpade muttrar.
 
Cheesen
F fsn skrev:
Ja, det har nog alla haft men det kan inte vara korrekt draget. Du avslöjar samtidigt att du väger in på ca 60kg….

Förra året när vinterostarna skulle av så satt fälgen så jävligt att det behövdes två fullvarv medsols i rondellen innan bakhjulet släppte.
Mitt tips till dig.
Åk till närmsta tillbehörsaffär, köp kopparpasta på spray. Spraya insidan av fälgarna innan montering.
Hade kärvande hjul på lillbiln. Gjorde detta för ca 7 år sedan. Problemfritt sedan dess.
 
F fsn skrev:
Ja, det har nog alla haft men det kan inte vara korrekt draget. Du avslöjar samtidigt att du väger in på ca 60kg…
Nä, bara att det krävdes mer än 1200 Nm. Så matchvikt på minst 60 kg.:cool:
 
Cheesen Cheesen skrev:
Mitt tips till dig.
Åk till närmsta tillbehörsaffär, köp kopparpasta på spray. Spraya insidan av fälgarna innan montering.
Hade kärvande hjul på lillbiln. Gjorde detta för ca 7 år sedan. Problemfritt sedan dess.
Smörja is da shit. Tänk bara på att kopparpasta inte är optimalt till lättmetallfälgar, bättre med aluminiumpasta där.

Många säger att man aldrig ska smörja bult och nav för det ska alltid ”dras torrt”, men jag har smörjt i 20år och dragit med moment och aldrig haft en fälg/bult som sitter fast. Inga hjul som lossnat heller.

Ang. rubriken så har jag inte provat skruvdragare då jag har en utmärk mutterknack för ändamålet.
 
  • Gilla
LantbrukarN
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Dom är inte lossade innan. Hade kraftigaste assistansläget för mutterdragning inställd på skruvdragaren.
Mina bultar brukar sitta bra mycket hårdare än sådär efter en säsong, min 1/2" knackare brukar inte få lös alla, trots rengjorda gängor och molycoat på bultarna vid montage.

Nej jag drar inte hårdare än 120Nm
 
F
Cheesen Cheesen skrev:
Mitt tips till dig.
Åk till närmsta tillbehörsaffär, köp kopparpasta på spray. Spraya insidan av fälgarna innan montering.
Hade kärvande hjul på lillbiln. Gjorde detta för ca 7 år sedan. Problemfritt sedan dess.
Kör med alupasta på spray eller burk.Detta var monterat av verkstad vid köp av nya däck. Plåtfälg.
 
F fsn skrev:
Kör med alupasta på spray eller burk.Detta var monterat av verkstad vid köp av nya däck. Plåtfälg.
F fsn skrev:
Ja, det har nog alla haft men det kan inte vara korrekt draget. Du avslöjar samtidigt att du väger in på ca 60kg….

Förra året när vinterostarna skulle av så satt fälgen så jävligt att det behövdes två fullvarv medsols i rondellen innan bakhjulet släppte.
Eller bara högtemp silikonfett utan metall i så slipper du vara (mer) orolig över galvaniska spänningar pga metallerna.
 
F
L Lovan83 skrev:
Eller bara högtemp silikonfett utan metall i så slipper du vara (mer) orolig över galvaniska spänningar pga metallerna.
Det är ett litet problem, typ obefintligt. Jag har den där vita smörjan med men alupasta funkar väldigt bra. I princip alls fälgar är aluminium med.
 
Eller så tar man fram sin mässingborste, borstar rent samt blåser bort skiten. Monterar tillbaka hjulen tort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.