19 452 läst · 127 svar
19k läst
127 svar
Varför äger inte så många personer torkskåp?
Med de elpriser som är idag är det förståeligt att man inte installerar torkskåp. Där sådana fortfarande finns används de oftast för att hänga lakan slätt, med öppen dörr, pga ovan. Undantaget korta år då barnen är små.
Skulle nog hellre se ett fast monterat torkställ med vattenburna slingor. Ungefär som en handdukstork, fast gjort i lite större skala för att torka tvätt med husets vattenburna värmesystem.
Sätter man ett vanligt element under hatthyllan, så tycker jag lätt blöta ytterkläder torkat ganska snabbt.
Sätter man ett vanligt element under hatthyllan, så tycker jag lätt blöta ytterkläder torkat ganska snabbt.
Tack för din inputB BSOD skrev:
Värme, luftflöde och torrare luft hjälper ju alla till att få det att torka snabbare. Kombinerar man alla så går det maximalt snabbt. Men inget av dessa behövs om man har tid, inom rimliga gränser förstås. Ett tjockt plagg riskerar tex att mögla, om det tar för lång tid.D Dilato skrev:
Tack för ditt svar!L Lilllen skrev:
Gamla tiders torkskåp är hysteriskt ineffektiva ur energisynpunkt. Det finns moderna torkskåp som jobbar med avfuktning istället för värme+luftflöde att köpa men det är mest en produkt för förskolor/skolor.
Själv har jag en groventre som också dubblar som torkrum. Dörr på bägge sidor om ett litet utrymme, massor av krokar, en avfuktare och en värmefläkt. Synnerligen effektivt och enkelt eftersom man bara hänger upp sina kläder.
Din idé är intressant men jag har svårt att se att den ska fungera i en vanlig hall där den kommer bli lite klumpig samt sprida "blötakläderlukt" i huset. I en groventre skulle den kunna fungera men då finns det bättre lösningar. Ge inte upp dock, fortsätt skissa! Och välkommen till forumet!
Själv har jag en groventre som också dubblar som torkrum. Dörr på bägge sidor om ett litet utrymme, massor av krokar, en avfuktare och en värmefläkt. Synnerligen effektivt och enkelt eftersom man bara hänger upp sina kläder.
Din idé är intressant men jag har svårt att se att den ska fungera i en vanlig hall där den kommer bli lite klumpig samt sprida "blötakläderlukt" i huset. I en groventre skulle den kunna fungera men då finns det bättre lösningar. Ge inte upp dock, fortsätt skissa! Och välkommen till forumet!
Barnens blöta ytterkläder (overall, byxor, jacka) hänger vi främst i tvättstugan, om de behöver ”snabbtorkas” ställer vi avfuktaren snett under och låter luften blåsa på kläderna.
Vantar/handskar, mössor hänger vi på elementen.
Vantar/handskar, mössor hänger vi på elementen.
Ett torkskåp fungerar nog bättre än hallgolvet iallafall..Dan_Johansson skrev:I mitt fall har hallgolvet samma funktion som torkskåpet. Nu är barnen iofs större, men när de var små och kom in blöta så lade man bara ut kläderna på golvet så torkade de snabbt...
Föv är väl torkskåp en ganska oeffektiv lösning på torkproblemet? Något som skulle vara smidigt vore ett skåp med inbyggd avfuktare...
Edit: att 3 av 10 har ett torkskåp som de använder regelbundet låter som i överkant...
jag byggde hus för typ 20 år sedan, då ingick ett torkskåp som standard. Det har ett utsug i toppen, och fungerar väldigt bra. Sannolikt mindre energikrävande än en torktumlare…
Torktumlaren (om den är en kondenstumlare eller ändå bättre en värmepumpstumlare ) behåller värmen inne i huset och fukten åker i avloppet.Nissens skrev:
Torkskåpet skickar ut fukten OCH värmen utanför huset. Effektivt, absolut, energieffektivt, absolut inte.
Med detta årets energitillgång och därmed följande energipriser i Europa är det allt mer aktuellt att torka sin tvätt utomhus, vem vill och kan bränna en massa dyrköpt el på något som är gratis utomhus?