C Chentin skrev:
Förstår helt plötsligt varför en del väljer att bli skrotsamlare...
Jag känner mig inte alls träffad. Inte alls. ;)
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
För att aktivera tråden med relevant innehåll;)...

Denna mall är såpass anpassningsbar att den nästan kvalificerar sig som jigg.
Grundmallen är en vinkel med tillräcklig längd för att kunna spännas fast på arbetsstycket utan att tvingarna är i vägen för handöverfräsen. Hålet i mallen är centrerat och ligger jäms med kanten.
Anpassningsbar snickerimall med insatser för låsstolpe och beslag monterad på arbetsstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därmed kan jag enkelt göra insatsmallar. Här för en låsstolpe.
Anpassningsbar trämall för låsstolpe monterad på arbetsstycke med centrerat hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan att flytta någonting kan jag byta insatsmallen mot en för låskistan.
Trämall med centrerat hål och mätkors för precision vid fräsning av låsstolpe i arbetsstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som extrafunktion gjorde jag mall för beslagshål. Det innerdörrsavstånd på dessa. De sitter där de sitter men behövs det för att det är ett obskyrt låshus så går det ändå att använda genom att flytta mallen.
Anpassningsbar trämall med uthuggna hål för precisionsarbeten inom snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett exempel på multifunktionalliteten är att jag använt samma grundmall med andra insatser för slutblecket. Med samma längd på mall blir det enklare att mäta in.
Anpassningsbar trämall med insatsmallar för låsstolpar och beslagshål ligger på en vit ribbad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora fördelen med detta sätt att göra mallar är förstås att inte behöva leta efter stora spillbitar för att göra den. En kloss som passar i urtaget i grundmallen är allt som behövs.
Det är också lättare att göra tilläggsmall för fräsning i flera nivåer.
Mallarna tar mindre plats att lagra.

Bonustips :geek:
Om det bara skall vara hål för trycke. Då kan man sätta ena tvingen ivägen för hålet som inte skall fräsas ur. Bra gardering mot plötslig spädbarnssenilitet :oops:. Fråga inte varför den sortens markeringar kan behövas...
Trämall för verktygsstyrning med urskurna hål och tvingar fastsatta på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
JFrisk och 15 till
  • Laddar…
Vad har du för monsterstål för att fräsa ur för låskistan?
 
Framför mig ser jag @findus42 städa ut sin jiggvägg och ersätta flertalet jiggar med insatser. Alla 100+ insatser får plats i en flyttlåda :rofl:

Skämt åsido det var ett bra inlägg och en bra jigg av dig.
 
B badtastex skrev:
Vad har du för monsterstål för att fräsa ur för låskistan?
Det är en Cobolt 16mm låskistfräs på vilken jag satt 4 kullager för att den skall få bra stöd i mallarna.
Lime113 Lime113 skrev:
städa ut sin jiggvägg
Har en 2,7 meter hög låda för att slippa ställa dörrar och annat på golvet. På utsidan hängde jag mallar. När det blev fullt byggde jag ut med luckor på gångjärn på sidorna.
Träsnickeriverkstad med 2,7 meter hög låda full av mallar, kullager och låskistfräs, och extra utrymme för insatsmallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes finns det plats över.
Hög trähylla med olika snickerimallar och mätverktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En upprätt stående lång och hög träpanel med fastsatta verktygsmallar för snickeri och kullager. Snickeriverkstad med olika trämallar och verktyg upphängda på vägg, inklusive en Cobolt 16mm låskistfräs med kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygstavla med upphängda trämallar och fräshållare för snickeri mot en bakgrund av träverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trämallar hängda på vägg, använda för att stödja byggprojekt med synliga hål och urtag, med ytterligare utrymme för expanderad förvaring.
Den platsen kommer räcka längre med insatsmallar.

Mvh Findus

PS. En mall på en tavla går att hitta. En mall under en bänk eller i en låda är borta i rymden. (Alldeles nytt snickaraxiom...)DS

PPS. Kullager är standardvaror. Jag köper lager här.
https://www.mecmove.se/
Låskistfräsen går att sätta lite längre ut i hållaren. Fullt intryckt i en DW621 når den ca 65mm ner. Utdragen 12mm klarar den ett normalt låshus. Stålet måste dock vara bra balanserat. Är det det minsta ojämnt så kan det vibrera loss. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Hoppas man kan smita in med en fråga från en nybörjare (blivande hobbysnickrare) här.

Hade tänkt jag skulle klara mina första snitt med det parallellanslag som kom med min bordssåg men det var faktiskt sämre än jag räknat med till och med med mina lågt ställda krav.

Så behöver göra en släde långt tidigare än jag planerat.

För mig som gör detta som en ren hobby och allt är en ren kostnad som jag inte kan hämta hem i tidsvinst eller annat så är det material, björkplywood, som de flesta verkar använda (åtminstone om man får tro jänkarna och deras videos på tuben) lite väl dyrt för att göra mina första saker i. Dessutom inte helt lätt att få tag på.

Finns det billigare, och enklare att hitta, alternativ som "duger" om man vill göra en släde till sin bordssåg?
 
Furuplywood eller MDF fungerar alldeles kanon, tycker jag (som är amatör).
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Furuplywood eller MDF fungerar alldeles kanon, tycker jag (som är amatör).
För mig som inte ännu satt mig in i olika material. När du skriver Furuplywood, vad menar du då?

För mig finns det två kända sorters plywood. konstruktionsplywood från byggmarknaden och björkplywood som jag aldrig sett personligen utan egentligen bara känner till som "baltic birch plywood".

Menar du konstruktionsplywood eller någon av de sorter jag inte känner till?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Furuplywood är snickeriplywood, alltså inte till konstruktioner. Den är lite finare än konstruktionsplywood.
Finns på bland annat Bauhaus: [länk]
Tackar!
MDF tycker jag blir lite för tungt för en släde så föredrar något som inte väger så mycket.

Bauhaus har bara upp till 12mm furuplywood. Känns som gränsfall att det är tjockt nog men kanske räcker.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tog mig friheten att göra en film om mallmetoden @findus42 lärde oss i denna tråden. Kollade såklart med honom först att det var ok, gillar själv inte alls youtubestilen där folk snor idéer hejvilt o låtsas som de kommit på dom själv.

 
  • Gilla
Testarn och 16 till
  • Laddar…
Tack Ola för att du tar dig tiden att filma och redigera för att sprida bra metoder. Har inte sett hela då det är meningen att jag skall göra nytta just nu🙄.
Det jag sett är väldigt tydligt och lätt att följa. Det är en mycket enkel metod.

Några reflektioner från min proffessionella synvinkel. Vilka, för all del, kan vara onödigt petiga för hobbyanvändare.

Brukar fortfarande göra mina mallar av tät plyfa typ björk. Ogärna MDF. Anledningen är att jag tycker MDF är för mjukt och att slitaget påverkar resultatet tidigare än jag önskar. Jag tenderar å andra sidan använda mallar i evighet. Samt... använder sällan mallring, som minskar slitaget till nära noll. Använder stål med kullager på axeln så att jag slipper räkna om när jag gör mallen utan helt enkelt kan ta ut exakt efter det jag tänker ha mallen till.
Som Ola säger i filmen. Vilket material som helst duger när evigheten bara är några tillfällen eller tills mallen är borta... Leder till en sidodiskurs om förvaring av mallar vilken kanske är OT i Olas giggtråd.

Angående tjocklek på mallämnen.
Med kullager på axeln bör mallen vara tillräckligt hög för att lagret skall få bra stöd utan att man måste avverka för mycket. De stål jag använder mest har ca 16mm höga skär. Lagret hamnar ytterligare någon mm över det. Gör därför ogärna mallar av tunnare material än 18mm.

Angående fastspänning av mallar.
Små mallar vill man fästa utan att tvingarna är i vägen. Hål i kanten som Ola visar fungerar bra. Har personligen slutat göra så. Jag kör ju med DeWalt 621 som man i princip alltid håller med två händer. Då är det nästan aldrig ett problem med att ha den skårade sidan av mallen uppåt. Inte heller ett problem med 10mm breda 9mm djupa spår som medger användning av Festool-tvingar väldigt nära urtaget.
All spårning kommer då på samma sida. Inbillar mig att det gör mallarna starkare.

En annan anledning att vilja ha den ospårade sidan av mallen mot arbetsstycket är att det då inte finns någonstans där skräp kan påverka när mallen flyttas. Flisor sätter sig gärna i sågspåren.

Det är bara småsaker. Kanske de redan berörs senare i filmen 😳 och jag har gnetat i onödan.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Lime113 och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Tack Ola för att du tar dig tiden att filma och redigera för att sprida bra metoder. Har inte sett hela då det är meningen att jag skall göra nytta just nu🙄.
Det jag sett är väldigt tydligt och lätt att följa. Det är en mycket enkel metod.

Några reflektioner från min proffessionella synvinkel. Vilka, för all del, kan vara onödigt petiga för hobbyanvändare.

Brukar fortfarande göra mina mallar av tät plyfa typ björk. Ogärna MDF. Anledningen är att jag tycker MDF är för mjukt och att slitaget påverkar resultatet tidigare än jag önskar. Jag tenderar å andra sidan använda mallar i evighet. Samt... använder sällan mallring, som minskar slitaget till nära noll. Använder stål med kullager på axeln så att jag slipper räkna om när jag gör mallen utan helt enkelt kan ta ut exakt efter det jag tänker ha mallen till.
Som Ola säger i filmen. Vilket material som helst duger när evigheten bara är några tillfällen eller tills mallen är borta... Leder till en sidodiskurs om förvaring av mallar vilken kanske är OT i Olas giggtråd.

Angående tjocklek på mallämnen.
Med kullager på axeln bör mallen vara tillräckligt hög för att lagret skall få bra stöd utan att man måste avverka för mycket. De stål jag använder mest har ca 16mm höga skär. Lagret hamnar ytterligare någon mm över det. Gör därför ogärna mallar av tunnare material än 18mm.

Angående fastspänning av mallar.
Små mallar vill man fästa utan att tvingarna är i vägen. Hål i kanten som Ola visar fungerar bra. Har personligen slutat göra så. Jag kör ju med DeWalt 621 som man i princip alltid håller med två händer. Då är det nästan aldrig ett problem med att ha den skårade sidan av mallen uppåt. Inte heller ett problem med 10mm breda 9mm djupa spår som medger användning av Festool-tvingar väldigt nära urtaget.
All spårning kommer då på samma sida. Inbillar mig att det gör mallarna starkare.

En annan anledning att vilja ha den ospårade sidan av mallen mot arbetsstycket är att det då inte finns någonstans där skräp kan påverka när mallen flyttas. Flisor sätter sig gärna i sågspåren.

Det är bara småsaker. Kanske de redan berörs senare i filmen 😳 och jag har gnetat i onödan.

Mvh Findus
Tack, bra synpunkter. Filmen är medvetet tweakad aningen mot hobbysegmentet ska erkännas, jag gör ju aldrig pilar (eller fjärilsformer) i vanliga fall men tyckte det va ett enkelt exempel för att visa metoden. Tänkte att de som yrkessnickrar fattar metoden första minuten av filmen o är erfarna nog att göra egna anpassningar så prylarna överlever konstant användande.

Jag har kört med nerfrästa spår för tvingar vid några tillfällen men hål från sidan är lite mindre jobb att få till.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Väldigt bra tips och video. Stort tack till er båda. Extra plus för den befriande äkta och väldigt svenska produktionen. Hellyhansentröja i garaget, snusdosa i fickan och lite kaffe kvar i koppen som fick illustrera frässtål med kullager. Mycket lättare att känna ”det där kan jag nog göra själv” när jag ser Ola i skrubben, än när man ser en tipsvideo filmad i en hangar med gigantiska maskiner och stylade assistenter i bakgrunden.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Väldigt bra tips och video. Stort tack till er båda. Extra plus för den befriande äkta och väldigt svenska produktionen. Hellyhansentröja i garaget, snusdosa i fickan och lite kaffe kvar i koppen som fick illustrera frässtål med kullager. Mycket lättare att känna ”det där kan jag nog göra själv” när jag ser Ola i skrubben, än när man ser en tipsvideo filmad i en hangar med gigantiska maskiner och stylade assistenter i bakgrunden.
Inte ens i ett garage : s (mer typ en källare..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.