Har ni fronius växelriktare? Vad använder ni på den?

vore tacksam om ni kunde skriva nedan vilka entiteter ni använder för:

nätförbrukning
Skicka till elnätet
Solpanelsproduktion
 
Jag upplever inte att det redovisas i realtid heller? Det kanske inte är tanken?
 
K kjork skrev:
Har ni fronius växelriktare? Vad använder ni på den?

vore tacksam om ni kunde skriva nedan vilka entiteter ni använder för:

nätförbrukning
Skicka till elnätet
Solpanelsproduktion
Om du har en Tibber Pulse så är det väl bättre att ta "skicka till elnät" därifrån? Växelriktaren lär inte veta det.
Dvs. "last meter production" sensorn.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Om du har en Tibber Pulse så är det väl bättre att ta "skicka till elnät" därifrån? Växelriktaren lär inte veta det.
Dvs. "last meter production" sensorn.
stort tack. Testar det. Men ska det vara i realtid det som redovisas? Upplever att det släpar
 
K kjork skrev:
stort tack. Testar det. Men ska det vara i realtid det som redovisas? Upplever att det släpar
Det beror nog på din elmätare. Jag får data ungefär var femte sekund.
 
J Jaif skrev:
Det beror nog på din elmätare. Jag får data ungefär var femte sekund.
det borde jag också få. Jag har en ny mätare och i tibberappen redovisas det i realtid.

såhär ser det ut och har gjort länge.
 
  • Skärmdump av energidistributionsdiagram i app visar solenergiproduktion och förbrukning i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder den bockade för panelerna.
 
  • Skärmdump av en konfigurationssida för solpaneler i en smart hem-app med olika energi- och konsumtionsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jaif skrev:
Det är energi-förbrukningen du ska använda, inte effekten.
Jag använder sensorn "last meter consumption" och det fungerar bra.
Måste bara kolla med dig @Jaif
Jag använder den sensorn du tipsade om och matar in den i utility metern men får då en graf över daglig elanvändning som ser ut så här. Trodde jag skulle få ett värde per dag? Hur blir det för dig?

utility_meter:
energy_daily:
source: sensor.last_meter_consumption_vagen
cycle: daily
name: Elförbrukning - dag

Graf över daglig elanvändning i kWh med ojämn ökning över tid, markerad med "Aktuell förbrukning 23.35kWh".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lund skrev:
Måste bara kolla med dig @Jaif
Jag använder den sensorn du tipsade om och matar in den i utility metern men får då en graf över daglig elanvändning som ser ut så här. Trodde jag skulle få ett värde per dag? Hur blir det för dig?

utility_meter:
energy_daily:
source: sensor.last_meter_consumption_vagen
cycle: daily
name: Elförbrukning - dag

[bild]
Jag är rädd att jag inte förstår vad du menar. Den grafen ser ut som jag förväntar mig av den configen.
Är det energi-dashboarden du är ute efter? Där kan man se per timme/dag/månad/år.

Stapeldiagram som visar energiförbrukning i kWh för dagarna 14 till 18 februari med varierande värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jaif skrev:
Jag är rädd att jag inte förstår vad du menar. Den grafen ser ut som jag förväntar mig av den configen.
Är det energi-dashboarden du är ute efter? Där kan man se per timme/dag/månad/år.
Sorry, jag vill använda utility metern så att jag får ett värde med förbrukning per dag. Dvs en stapel per dag men den dagens el summerad. Precis som i Energy-dashboarden men i en egen graf.
 
L Lund skrev:
Sorry, jag vill använda utility metern så att jag får ett värde med förbrukning per dag. Dvs en stapel per dag men den dagens el summerad. Precis som i Energy-dashboarden men i en egen graf.
Du kan använda samma grafer som används i energy-dashboarden även i dina egna lovelace-dashboards.
https://www.home-assistant.io/lovelace/energy/

Jag har dock inte testatat det själv.
 
L Lund skrev:
Sorry, jag vill använda utility metern så att jag får ett värde med förbrukning per dag. Dvs en stapel per dag men den dagens el summerad. Precis som i Energy-dashboarden men i en egen graf.
Det finns flera grafer som klarar det i Home assistant, Mini graph card, Apex charts och plotty charts. Grafan fungerar också. Man får gruppera per dag. Utility meter räknar upp från 0 till dagens slut och går sedan till 0 igen, där av hur kurvan ser ut i HA.
Dataskärm med flera energiförbrukningsgrafer inklusive pris, timförbrukning, dagsförbrukning och fasfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalablank och 1 till
  • Laddar…
D
Har ni också problem med att hämta data från Tibber till HA, haft det i några dagar nu?
 
D djac skrev:
Har ni också problem med att hämta data från Tibber till HA, haft det i några dagar nu?
Fungerar för mig. Kan din pulse ligga på annat ipnr än innan? Går ju ta bort och lägga till igen annars
 
  • Skärmavbild av energianvändning med mätare för husförbrukning och aktuell solenergi, plus dagens energidistribution.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D djac skrev:
Har ni också problem med att hämta data från Tibber till HA, haft det i några dagar nu?
Det har varit problem med det i en dryg månad nu och löst häromdagen. Tror det är ryckigt hos Tibber och det kunde inte HA hantera. Nu är integrationen robust skriven. Verkar funka.
 
  • Gilla
pyramidnicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.