818 133 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Vad finns det för bevis för att det mesta av medicinsk forskning är "mer utsatt för felaktigheter och fusk pga stora pengar"?A arn bygg skrev:Nej all forskning är inte fusk, men den medicinska forskningen är nu bevisligen mer utsatt för felaktigheter och fusk pga stora pengar, det har länge vart ett stort problem med hur stora farmaceutiska bolag som tjänar stora pengar vill påverka oss och det resulterar inte sällan i onödigt mänskligt lidande. Detta är nu inte ett par fall vi snackar om och det är stora pengar, det har de även tjänats pengar på onödig vaccination.
Vad betyder "tysta" i det här sammanhanget? Ibland får jag intrycket att folk som inte klarar av att argumentera för sin tes skyller sitt misslyckande på andra och hävdar att de är "tystade", men så kan det väl inte vara?Nissens skrev:
Det finns massor av inlägg i den här tråden som argumenterar för att man inte ska vaccinera sig, men till syvende och sist är det ju forumägaren som avgör vad som får skrivas här. Den som har tillräckligt radikala åsikter som inte forumägaren inte vill ska synas här får finna sig i det och argumentera på annan plats.M mickef skrev:
Att beskriva ett vetenskapligt rön är knappast speciellt kontroversiellt, så det vore inte ett dugg märkligt om vaccinförespråkare inte har fått inlägg raderade.M mickef skrev:
Det är ingen stor splittring. Bara två fraktioner varav den ena är ganska liten. 85 % av befolkningen över 12 år är vaccinerad med minst två doser. Alla som inte har vaccinerat sig är dessutom inte säkra vaccinmotståndare. En del kan helt enkelt vara lite lata eller har nedprioriterat vaccination av olika anledningar.A arn bygg skrev:
Men hur kan man vara negativ till vaccineringen och positiv till resultatet av vaccineringen? Det går inte riktigt ihop.M mickef skrev:Det är väl vaccineringen man är negativ till. Ingen har ifrågasatt nyttan av att skydda gamla och riskgrupper för allvarlig sjukdom men att massvaccinera på gränsen till tvångsvaccinering har varit ingrepp i människors valfrihet och polariserat frågan och gött missuppfattningar, vilket inte minst märks i den här tråden och din frågeställning.
Det har inte förekommit tvångsvaccinering i Sverige. Inte ens på gränsen till. Den som hävdar något annat är jag lockad till att sortera in i facket konspirationsteoretiker. Det är, och har varit, helt frivilligt att vaccinera sig mot covid-19 i Sverige. För min del är jag tacksam för att jag har erbjudits den möjligheten.
Varför inte det?M mickef skrev:
Nej, man behöver förvisso inte idiotförklara den som har räknat fel, men man gör den en tjänst genom att påpeka hur och varför den har fel.
Jag tycker att man ska vara återhållsam med att etikettera folk som korkade. Den som inte förstår ett resonemang om sannolikheter behöver inte vara korkad utan kan helt enkelt bara ha för lite utbildning. I det senare fallet får man ett bättre utfall genom att förklara mer grundligt istället för att ge upp och betrakta den som inte förstår som korkad.Fairlane skrev:JRisken för allvarliga biverkningar av vaccineringen är mycket mindre än risken för allvarliga problem av sjukdomen. Säger man det till någon som är rädd för biverkningarna och dessutom visar på siffror, så kan jag fortfarande respektera att de är rädda, samtidigt som jag faktiskt tycker de är lite korkade.