Jag skulle försöka rikta in det på bullervärdena från transformatorstationen. Jag googlade lite på "Transformatorstation riktvärden" / "transformator riktvärde" och fick upp följande utredningar som är gjorda för andra byggen. En stor station och en liten station. Där kan man se vissa förväntade bullervärden, nivåer etc. Jag skulle efterfråga liknande beräkning från EON, då kommer det troligen påvisa att du få för höra värden. Då har du ett case att driva vidare.

Eller så kanske du kan erbjuda dem att köpa din "mark" till marknadsvärde och bygga stationen på den.

https://www.google.com/url?sa=t&rct...rstation.pdf&usg=AOvVaw2kGi9AFcxRcvx3VKd1oggb

Och
https://www.google.com/url?sa=t&rct...tredning.pdf&usg=AOvVaw2BL4cdcRB9RIRyR5YOPKlA
 
Nissens
Smelly Smelly skrev:
Jag tänker att skillnaden mellan ett enskilt läge utan grannar och ett läge med en transformatorstation som närmaste granne riskerar att påverka värdet på huset negativt. Jag tror eventuella köpare är mer intresserade av att höra fågelkvitter från skogen än transformatorbrummande. Men jag kan absolut ha fel där.
Jag inser att jag läste kartan fel. Jag förstår att ni är oroliga…
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Tyst vill jag inte hålla med om att en transformatorstation alltid är.
50Hz brum och en del corona-sprakande kommer att ligga som ett konstant lågt bakgrundsljud.
Sen är det olika hur man reagerar eller bryr sig om sådant.
Skulle just skriva detta, upplever att de stationerna jag varit nära, särskilt vid nederbörd eller kyliga temperaturer kan surra en hel del.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Ja jag har bett eon att lösa in fastigheten men eftersom de inte behöver min mark så kan de inte göra det säger de. Jag vet inte vad kommunen skulle ha med det att göra, annat än att de kan ha synpunkter när de behandlar
bygglovet?
Jag jag är ingen hejare på Plan och bygglagen, men vid vissa kommunala beslut kan kommunen bli skyldig att lösa in fastigheter som påverkas negativt. Men det är kanske mer en livlina än en möjlighet...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta...är det så farligt?
Tittar ut över gärdet bakom huset här och funderar på hur det skulle se ut här och tja, ingen större katastrof.
Det är tyst, det rör inte på sig, det drar inte till sig något annat elände, det sprider inget omkring sig.
Det är mycket, mycket, bättre än tex vindkraft.
Vi har ett i närheten av vår stuga och det knastrar ofta samt blixtrar och smäller ibland men inte är det så enormt störande. Dock fult.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
Visst är det väl så att Ni är elöverkänsliga? El är ju inte så bra,sett ur hälsosynpunkt, nära bebyggelse o absolut inte den stora anläggningen ni får bredvid er...
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
C carra skrev:
Visst är det väl så att Ni är elöverkänsliga? El är ju inte så bra,sett ur hälsosynpunkt, nära bebyggelse o absolut inte den stora anläggningen ni får bredvid er...
Och vad grundar du det på?
 
  • Gilla
pebe292 och 1 till
  • Laddar…
J
En aspekt som inte lyfts i tråden ännu, åtminstone inte vad jag kan se, är att du kommer bli granne med samhällsviktig infrastruktur. Med tanke på säkerhetsläget i Europa är det kanske inte det första man väljer att köpa hus bredvid i dagens läge.

Min lekmannabedömning är att din fastighets värde kommer att närma sig noll, åtminstone från ett perspektiv att använda fastigheten som bostad.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
C carra skrev:
Visst är det väl så att Ni är elöverkänsliga? El är ju inte så bra,sett ur hälsosynpunkt, nära bebyggelse o absolut inte den stora anläggningen ni får bredvid er...
Elöverkänslighet är bara psykosomatiskt.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Magnetfält…

De får inte bygga så nära pga magnetfälten. Överklaga, överklaga,,,

skaffa dig en bra jurist.

sen tröttnar de o löser in din fastighet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Elöverkänslighet är bara psykosomatiskt.
Kraftiga växlande magnetfält från högspänningsledningar finns det hälsorisker med, därför det finns gränsvärden. Ang 230VAC så är psykiska sjukdomar är också sjukdomar…
 
  • Gilla
David L och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Tyst vill jag inte hålla med om att en transformatorstation alltid är.
50Hz brum och en del corona-sprakande kommer att ligga som ett konstant lågt bakgrundsljud.
Sen är det olika hur man reagerar eller bryr sig om sådant.
Hur är det med magnetfält?
 
  • Gilla
Sweaspen och 1 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
Hej!
Kolla också eventuella magnetiska fält runt din fastighet före å efter!
Där finns ganska strikta lagar att ta hänsyn till avseende elektromagnetiska fält vid ett boende!
// På Åsen
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
N
Detta är en bra bit från mitt arbetsområde men onekligen intressant. Juridiskt tror jag det finns två möjligheter möjligen:

Det ena är om du kan begära inlösen av fastigheten, antingen av kommunen eller Eon. Jag kollade runt lite och hittade 14 kap i PBL - känns inte helt klockrent men väl värt att investera lite tid här. Gå till ett bibliotek och hyr en ”kommentar till PBL” eller motsvarande. Googla även lite så hittar du säkert något examensarbete. De är bra källor och publiceras aldrig utan kvalitetsgranskning av senior akademiker på högskola/universitet.

Det andra alternativet är om du kan hitta stöd för att tvinga kommunen eller Eon att expropriera din fastighet. Det känns inte omöjligt att du kan tvinga i vart fall kommunen till detta - även här borde det finnas i PBL reglerat (om det finns dvs) och sannolikt med hänvisning till Expropriationslag (1972:719).

Självklart är en slamkrypare att ge dig in och bråka i bygglovsprocessen. Läs på isf och kanske är det här du ska komma med begäran enligt alternativen ovan?

Att juristerna snöat in sig på bygglovsprocessen är för att de är mest bekväma/vana vid att arbeta med dessa typer av frågor. Att begära inlösen/expropriation är nog rätt ovanligt att jobba med i praktiken som jurist, så det är nog förklaringen. En jurist som är van vid dessa frågor skulle isf också säga ”du har ingen chans här, gå på bygglovsspåret”.

Vad jag kan komma på just nu…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Nej visst, du kanske har rätt. Vi kan ju hoppas det i allfall. Och jag fattar också att det är något av ett N.I.M.B.Y inlägg. Men det sätter oss ändå i en jobbig situation och jag undrar om det finns någon som vet hur man kan gå tillväga för att överklaga, eller för att få E-on att gå med på att ersätta oss med en peng så vi kan komma vidare med bygget.
De följer expropieringslagen. "Ingen ska tjäna på att vi behöver infrastruktur", i detta fall en transformation.
 
  • Gilla
Bananskalare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.