101 181 läst · 479 svar
101k läst
479 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Alla har inte bil idag. Dessa har säkert inte bil då heller. Sen har jag garderat mig... där jag lämnat framtiden oskriven. Just nu har det ingen större betydelse. Men 10år? Omöjligt att svara på. Det beror hur det ser med bilar på drift.Mikael_L skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Bortsett ifrån bygga massa laddsolpat så måste de bygga ut elnätet. regeringen allmtså
Det måste byggas ut ändå, det beror inte på elbilar.Bananskalare skrev:
Uppsala slog i elnätets kapacitetstak för snart 15 år sedan, sedan dess har man bara trollat med knäna.
För 15 år sedan fanns det inte många elbilar.
Det är alla nya bostäder och köpcentrum och kontor som gör att elnätet måste byggas ut, elbilarna står för mindre än 1% av all den nya effekten som krävs. Om 10-15 år då det kommer vara en majoritet av elbilar i bilparken kommer kanske dessa stå för typ 5% av effektbehovet.
Uppsala behöver en rejäl kapacitetsökning i regionnätsnivå, och det byggs nu. Detta har typ noll med elbilar att göra.
Sen kommer stadsnätet behöva förstärkas här och där (som det alltid har varit), ibland p.g.a nybyggnation, ibland pga att ett område förvandlas till mer effektkrävande verksamhet, och någon enstaka gång kommer det bero på elbilsladdning.
Jag kan presentera lite siffror.
Jag kör 10 mil om dagen med elbil. Under de kalla vintermånaderna så har laddningen av bilen utgjort ca 15% av elförbrukningen här.
Den energi som min närvaro i samhället förbrukar är den el som går åt hemma, på arbetsplatsen, på affärer och köpcentrum, allmän belysning etc, på vägar etc.
Så av den el varje Svensk förbrukar utgör elen i hemmet troligen ca 1/4 till 1/3 av den personens kWh-avtryck här i samhället.
Därför kan jag räkna ut att elbilen skapar ett extra eleffektbehov på ca 4-5% för min del. Och då kör jag lite mer än medel.
Jag kör 10 mil om dagen med elbil. Under de kalla vintermånaderna så har laddningen av bilen utgjort ca 15% av elförbrukningen här.
Den energi som min närvaro i samhället förbrukar är den el som går åt hemma, på arbetsplatsen, på affärer och köpcentrum, allmän belysning etc, på vägar etc.
Så av den el varje Svensk förbrukar utgör elen i hemmet troligen ca 1/4 till 1/3 av den personens kWh-avtryck här i samhället.
Därför kan jag räkna ut att elbilen skapar ett extra eleffektbehov på ca 4-5% för min del. Och då kör jag lite mer än medel.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Visst är det så! Uppsala är ett sorgligt exempel på hur illa det kan vara.Mikael_L skrev:Det måste byggas ut ändå, det beror inte på elbilar.
Uppsala slog i elnätets kapacitetstak för snart 15 år sedan, sedan dess har man bara trollat med knäna.
För 15 år sedan fanns det inte många elbilar.
Det är alla nya bostäder och köpcentrum och kontor som gör att elnätet måste byggas ut, elbilarna står för mindre än 1% av all den nya effekten som krävs. Om 10-15 år då det kommer vara en majoritet av elbilar i bilparken kommer kanske dessa stå för typ 5% av effektbehovet.
Uppsala behöver en rejäl kapacitetsökning i regionnätsnivå, och det byggs nu. Detta har typ noll med elbilar att göra.
Sen kommer stadsnätet behöva förstärkas här och där (som det alltid har varit), ibland p.g.a nybyggnation, ibland pga att ett område förvandlas till mer effektkrävande verksamhet, och någon enstaka gång kommer det bero på elbilsladdning.
Men man måste ta rygg även för elbilen när man bygger som i Uppsala.
Men ett eftersatt elnät blir inte bättre av att elbilarna ökar. En ökning på 5% märks om man inte gör något. När större delen av fordonsflottan är eldriven.
Redigerat:
Detta är en lika självklar sanning som att det är inte regeringen som har makten i Sverige utan medborgarna. Trots detta tror jag du kan hitta en och annan medborgare som känner sig överkörd av regeringen och andra "beslutsfattare".Slottsbäcksväktarn skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 716 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 716 inlägg
Det är jag väl medveten om. Jag har suttit i rätt många styrelser, har varit med på massor med årsmöten i olika föreningar etc och det är nästan alltid så att om styrelsen är motståndare så är det svårt att få något utfört då den stora massan inte orkar pallra sig iväg till ett årsmöte.Slottsbäcksväktarn skrev:
Styrelsen kan agera på beslut från stämman, men har också en möjlighet att lägga propositioner till stämman och en sådan skulle kunna vara att skaffa laddplatser, givetvis med någon form av kalkyl så att medlemmarna har något att ta ställning till.
Består styrelse av folk som inte anser att elbilar är riktiga bilar kör det aldrig ske.
Men är denna folkgrupp ens så stor att den kan kallas grupp? Ärligt talat tycker jag det mest verkar som ett begrepp elbilsförespråkarna åsätter de personer som av en eller annan anledning inte för tillfället anser att elbil passar dem.Fairlane skrev:
Medlemmarnas makt är väl ändå en illusion?Slottsbäcksväktarn skrev:
Styrelsen tar i princip alla beslut, förutom den gång på året styrelsen ska väljas om och det finns möjlighet att lägga motioner. Medlemmarna har ju inte ens möjlighet att granska styrelsens arbete.
Det styrelsen vill kommer ske, de har nästan alla verktyg att göra det så.
Bråkar stämman för mycket kan de alltid hota med avgång, vilket skrämmer den stackars lilla handlingsförlamade skaran medlemmar som faktiskt dyker upp, till lydnad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 716 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 716 inlägg
Hur stor gruppen är har jag ingen aning om, men jag har läst åtminstone ett antal personer här på ByggaHus som har åsikten att enbil inte är en riktig bil. Sitter de i styrelsen så lär det inte underlätta iallafall om några medlemmar är intresserade av laddmöjligheter.Alfredo skrev: