482 549 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Hej mnils!mnils skrev:En sådan har jag också men den är inte helt oproblematisk, det blir lite långt och vingligt när man kör med den och MAX maskinen slår så hårt att SDS+ borren väldigt lätt går sönder. Men är man försiktig och inte använder den med borr under 10-15mm så är den klart bättre än ingenting. Jag kompletterade med en batteridriven SDS+ maskin så har jag en bra lösning även för mindre dimensioner.
Samma uppställning har jag. En 18v AEG maskin för dom små borren.
Del 5.
På måndag förmiddag ringer chefen på macken och säger att nu är allt klart. ST1 kommer att kontakta mig under dagen och lösa problemet.
På eftermiddagen kommer lösningen.
Bla, bla, bla och en pudel och så erbjuds följande lösning. Ett Caschkort med 355kr som jag kan tanka med eller två tvättkuponger. Är det verkligen en ”Kundservice” jag har att göra med? Min önskan om återbetalning nämns inte med ett ord!
Inser att jag orkar inte ta en runda till med ”Kundtjänsten”. Skickar ett SMS till chefen på macken där jag än en gång förklara att jag är bara intresserad av en återbetalning. Absolut ingen kompensation eller annat tjafs. Han svarar snabbt att han har vidarebefordrat min önskan och att nu skall det fungera. Då kommer ett nytt mail från ”Kundtjänst” där dom vill ha ett kontonummer för att kunna betala tillbaka mina pengar!? I min värld så kunde dom väl bara använda informationen från den ena korttransaktionen för att göra en återbetalning. Men vad vet jag.
Jag jobbar ju inte med ”Kundservice”! Jag skickade ett kontonummer.
The easy way out.
Fredag morgon ser jag att pengarna är på kontot. 10 dagar för att rätta till ett litet misstag.
Slutsatser.
Jag hade tur. Tur att chefen på macken drev frågan mot kundservice på ett helt annat sätt än jag hade kunnat gjort med sina kontakter in i organisationen.
Dokumentation är viktigt! Mycket papper imponerar! Använd ett trevligt sätt mot dom du möter! Dom gör bara sitt arbete som någon annan har bestämt!
Men i ärlighetens namn så har jag också träffat på andra ”Kundservice” genom åren som verkligen har förstått vad ”kund” och ”service” betyder. Givetvis har dom fått höra att detta!
Snipp, snapp, snut - så var sagan slut!
Trevlig Helg!
Dag
På måndag förmiddag ringer chefen på macken och säger att nu är allt klart. ST1 kommer att kontakta mig under dagen och lösa problemet.
På eftermiddagen kommer lösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bla, bla, bla och en pudel och så erbjuds följande lösning. Ett Caschkort med 355kr som jag kan tanka med eller två tvättkuponger. Är det verkligen en ”Kundservice” jag har att göra med? Min önskan om återbetalning nämns inte med ett ord!
Inser att jag orkar inte ta en runda till med ”Kundtjänsten”. Skickar ett SMS till chefen på macken där jag än en gång förklara att jag är bara intresserad av en återbetalning. Absolut ingen kompensation eller annat tjafs. Han svarar snabbt att han har vidarebefordrat min önskan och att nu skall det fungera. Då kommer ett nytt mail från ”Kundtjänst” där dom vill ha ett kontonummer för att kunna betala tillbaka mina pengar!? I min värld så kunde dom väl bara använda informationen från den ena korttransaktionen för att göra en återbetalning. Men vad vet jag.
Jag jobbar ju inte med ”Kundservice”! Jag skickade ett kontonummer.
The easy way out.
Fredag morgon ser jag att pengarna är på kontot. 10 dagar för att rätta till ett litet misstag.
Slutsatser.
Jag hade tur. Tur att chefen på macken drev frågan mot kundservice på ett helt annat sätt än jag hade kunnat gjort med sina kontakter in i organisationen.
Dokumentation är viktigt! Mycket papper imponerar! Använd ett trevligt sätt mot dom du möter! Dom gör bara sitt arbete som någon annan har bestämt!
Men i ärlighetens namn så har jag också träffat på andra ”Kundservice” genom åren som verkligen har förstått vad ”kund” och ”service” betyder. Givetvis har dom fått höra att detta!
Snipp, snapp, snut - så var sagan slut!
Trevlig Helg!
Dag
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Skönt för dig! Synd för oss som såg framför oss en strategiskt parkerad bil med en röd plastmapp i vindrutan i nästa inlägg.
”Weekend Framsidan”
Äntligen blev det åter möjligt att träffa dom två ”guldklimparna” i Mölndal.
Försöker också få till ett möte med ”roli” så att han äntligen kan få sina magneter. Även ”findus42” alla klingor ligger i ett paket till ”Frustrator”.
Dag
Äntligen blev det åter möjligt att träffa dom två ”guldklimparna” i Mölndal.
Försöker också få till ett möte med ”roli” så att han äntligen kan få sina magneter. Även ”findus42” alla klingor ligger i ett paket till ”Frustrator”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Perfekt, roli fixar med sig 'mina' klingor också då verkstan fortsatt anser att min bil är defunkt.stigen skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Killgissar lite och säger att pga av penningtvättsregler måste de skicka tillbaka pengar till samma ställe som de betalades ifrån, de skulle alltså gjort en återbetalning till ditt kort.
Blixtar och dunder - omagiska stunder!
Tidigt i morse när jag satt och surfade gick det plötsligt en propp. Återställde automatsäkringen och det fungerade igen.
Men när ”Trädgårdsmästaren” skulle arbeta på sin dator var den död. Stendöd. Nio år gammal iMac 27 som tackade för sig. Det var den som löste ut proppen när den tog sitt sista andetag.
Nu har vi varit och beställt en ny. Tag tänker plocka ut fuisiondriven på denna och försöka rädda lite filer som tydligen inte är back up på.
Samtidigt skall jag kolla om det är nätdelen som har gått sönder. I så fall finns det tredjeparts för 1200kr på nätet. Om det funkar med det så kanske jag stoppar in en 512 SSD så blir det en hyfsad dator ändå.
Vi får se hur det slutar.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigt i morse när jag satt och surfade gick det plötsligt en propp. Återställde automatsäkringen och det fungerade igen.
Men när ”Trädgårdsmästaren” skulle arbeta på sin dator var den död. Stendöd. Nio år gammal iMac 27 som tackade för sig. Det var den som löste ut proppen när den tog sitt sista andetag.
Nu har vi varit och beställt en ny. Tag tänker plocka ut fuisiondriven på denna och försöka rädda lite filer som tydligen inte är back up på.
Samtidigt skall jag kolla om det är nätdelen som har gått sönder. I så fall finns det tredjeparts för 1200kr på nätet. Om det funkar med det så kanske jag stoppar in en 512 SSD så blir det en hyfsad dator ändå.
Vi får se hur det slutar.
Dag
Nätdelen ute.
På undersidan ser det lite misstänkt ut vid inlödningen av några kondensatorer på två ställen. Samma bild men med olika ljus.
Misstänker starkt att det är här överslaget har skett. Jag kan inte mycket om elektronik men när det är blankt rund lödningspunkterna tyder det antagligen att det har blivit extra varmt där. Kanske någon som vet det bättre än jag?
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På undersidan ser det lite misstänkt ut vid inlödningen av några kondensatorer på två ställen. Samma bild men med olika ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Misstänker starkt att det är här överslaget har skett. Jag kan inte mycket om elektronik men när det är blankt rund lödningspunkterna tyder det antagligen att det har blivit extra varmt där. Kanske någon som vet det bättre än jag?
Dag
Nu har jag ringat in dom misstänkta områdena med rött.A andersda skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka komponenter är det, sett från ovan?
Jag ser inget tydligt från bilderna men möjligtvis att det läckt lite elektrolyt vid några punkter.
Har du någon multimeter? Vad är det för resistens över de två ytmonterade resistorerna märkta R003?
Tycker kontakten ser lite misstänkt ut, ser ut att vara lite smält?
Jag ser inget tydligt från bilderna men möjligtvis att det läckt lite elektrolyt vid några punkter.
Har du någon multimeter? Vad är det för resistens över de två ytmonterade resistorerna märkta R003?
Tycker kontakten ser lite misstänkt ut, ser ut att vara lite smält?
J JFrisk skrev:Vilka komponenter är det, sett från ovan?
Jag ser inget tydligt från bilderna men möjligtvis att det läckt lite elektrolyt vid några punkter.
Har du någon multimeter? Vad är det för resistens över de två ytmonterade resistorerna märkta R003?
Tycker kontakten ser lite misstänkt ut, ser ut att vara lite smält?
Hej!
Kontaktens märken står jag för. Satt väldigt tight till när jag skulle dela. Använde en liten mejsel som hjälp.
Brukar det läcka elektrolyt vid kortslutning?
Jag har hittat 3 ställen där det ser konstigt ut vid lödtennet.
Dag
Kan inte påstå att något ser onormalt ut, det som du ser vid lödningarna av kondensatorerna ser snarare ut som rester av flussmedel (vilket å andra sidan verkar konstigt på en Apple produkt, de brukar vara top-notch i lödningarna vad jag vet). Jag skulle snarare tippa på att det har blivit kortslutning i en av dioderna i likriktarbryggan:
(alternativt någon av de andra stora komponenterna). För när det är en stum kortslutning så kommer det synas....
För referens, här är en bild på ett överslag i en produkt på jobbet (avsäkrat med C16 samt en inbyggd smältsäkring på 3A om jag inte minns helt fel):
D.v.s rejält med sot, men avsaknad av "soldermask", kopparbanor och lödtenn i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(alternativt någon av de andra stora komponenterna). För när det är en stum kortslutning så kommer det synas....
För referens, här är en bild på ett överslag i en produkt på jobbet (avsäkrat med C16 samt en inbyggd smältsäkring på 3A om jag inte minns helt fel):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D.v.s rejält med sot, men avsaknad av "soldermask", kopparbanor och lödtenn i mitten.
J JSten skrev:Kan inte påstå att något ser onormalt ut, det som du ser vid lödningarna av kondensatorerna ser snarare ut som rester av flussmedel (vilket å andra sidan verkar konstigt på en Apple produkt, de brukar vara top-notch i lödningarna vad jag vet). Jag skulle snarare tippa på att det har blivit kortslutning i en av dioderna i likriktarbryggan:
[bild]
(alternativt någon av de andra stora komponenterna). För när det är en stum kortslutning så kommer det synas....
För referens, här är en bild på ett överslag i en produkt på jobbet (avsäkrat med C16 samt en inbyggd smältsäkring på 3A om jag inte minns helt fel):
[bild]
D.v.s rejält med sot, men avsaknad av "soldermask", kopparbanor och lödtenn i mitten.
Tack!
Det var informativt! Letar lite på nätet efter ett nytt power supply kort men först skall jag försöka titta in i hårddisken.
Dag