710 987 läst · 11 002 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Har kollat lite mer på styrväxeln och det ser ut att läcka från ingående axeln. Det är en Saginaw som på många andra GM bilar. Märkte upp före isärtagning så det blir samma anspänning som före. Fick också tips att hålla emot axeln så inte den följde med ut. Såg en video där de plockade isär och de va en del lösa kulor att ha koll påIsakare skrev:Försökte mig på att få isär en snäcka till en Transit, men gav upp och köpte en på skroten. Troligtvis behövdes specialavdragare, men det här var före Internets tid. Hitta hur man gör på en GM är väl en barnlek idag.
Känner du till "Dojjan" Daniel Karlsson från Mönsterås ?? Han är i USA nu och tar hem bilar o delar på beställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätningen och dammskyddet var ju som bakelit så det blir gött att få bytt och även o-ringen runt "muttern".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får ju inte glömma att tejpa splinsen sen
så man inte skrotar de nya tätningarna
Kul att det inte var värre än sågalento skrev:Har kollat lite mer på styrväxeln och det ser ut att läcka från ingående axeln. Det är en Saginaw som på många andra GM bilar. Märkte upp före isärtagning så det blir samma anspänning som före. Fick också tips att hålla emot axeln så inte den följde med ut. Såg en video där de plockade isär och de va en del lösa kulor att ha koll på
[bild]
Tätningen och dammskyddet var ju som bakelit så det blir gött att få bytt och även o-ringen runt "muttern".
[bild]
Man får ju inte glömma att tejpa splinsen sen
så man inte skrotar de nya tätningarna
Angående tejpa axeln.
Bekant kom med en Skoda där han bytt packbox till växelföraren in i låda 2 ggr, men den läckte olja iaf, och undrade var han gjort för fel.
Hatten i tunn plast som var med till packboxen viste han inte var och slängt.
För er som inte vet, hatten trär man på axeln för att skydda packboxen när man trär på den över axeln, som i detta fall hade en vass kant, och som skär sönder tätningskanten på packboxen.
Får prova att byta detta först , har sett några gånger att tätningsläppen slitit ett litet spår i axeln så antingen har man fått flytta tätningen lite om det gått så den fått friskt material att gå mot eller använt s.k speedy sleeve för att få en ny yta för tätningen.
Men får hoppas det blir tätt nu
Men får hoppas det blir tätt nu
Ja det borde gå underifrån..nino skrev:
Men då har du hasplåten..
Och all skit plast den sitter i..
samt att bilen ska upp tillräckligt högt... Så blir man 9 gånger av 10 blöt av kylarvätska..
såg en sån där motor på bilmetro en gång..nino skrev:
stackars killen hade rivit ner hela fronten och det var delar överallt...
killen var praktikant...
Och hans stöd person hade tyckt att han behövde lära sig att skruva..
Ja nu var det nya tätningar i styrväxeln och provkört så får vi se , hur är det man säger:Isakare skrev:Kul att det inte var värre än så
Angående tejpa axeln.
Bekant kom med en Skoda där han bytt packbox till växelföraren in i låda 2 ggr, men den läckte olja iaf, och undrade var han gjort för fel.
Hatten i tunn plast som var med till packboxen viste han inte var och slängt.
För er som inte vet, hatten trär man på axeln för att skydda packboxen när man trär på den över axeln, som i detta fall hade en vass kant, och som skär sönder tätningskanten på packboxen.
man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken får köra lite och se.
Tätningarna kostade 193 kr så de va ju överkomligt
Billigt o enkelt, sånt gillar man. I motsats till termostat bytet på VW som diskuteras här innan.galento skrev:
Har skrivt det här tidigare i tråden, för 15 år sen tog jag beslutet att en VW aldrig mer skulle över tröskeln i mitt garage, och det är man glad för när man läser om denna termostat.
Ja nån Passat blir det inte här heller , gillar mer de äldre bilarna. Min brorson
har en 4wd Passat och fasen vilket strul det varit med den.
Men har en v8 med dålig komp i en cylinder här , får se om man kunde lyfta
ur den till hösten och ha lite vinterpyssel. Motorn är lättstartad och inga problem
med oljetryck eller kylning men går ju lite ojämnt.
har en 4wd Passat och fasen vilket strul det varit med den.
Men har en v8 med dålig komp i en cylinder här , får se om man kunde lyfta
ur den till hösten och ha lite vinterpyssel. Motorn är lättstartad och inga problem
med oljetryck eller kylning men går ju lite ojämnt.