80 530 läst · 233 svar
81k läst
233 svar
Elektriker förstört laddbox, vill ej ersätta
Ja, men farhågan var inte att de går sönder heller. Utan att de mättas och slutar reagera på felström.
Det är bra att det blev klargjort att inget går sönder. Bara slutar fungera. Då kommer det intressanta. Om likströmmen försvann. Då skulle jordfelsbrytaren fungera igen? Tills likströmmen kom tillbaka?D Daniel 109 skrev:
Ja, men resultatet av undersökningen var ju att inte ens det tillfälliga felet existerade i praktiken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 408 inlägg
Ursprunget ter sig vara att IN vill sälja elinstallationstjänster. Grundfrågan är visserligen relevant och intressant, vi bör ha koll på DC-felströmmar i nätet. Men det är för tidigt att rekommendera folk att byta sina JFB'er till typ B redan idag. Marknadsekonomi var det nån som skrev om i en granntråd nyss.
Nej, dom slutar inte att fungera heller.S Styrtekniker skrev:
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/nix-jfb-stors-inte-av-solceller
Visst är det lite förvånande att en JFB kan inaktiveras av så små DC strömmar som 10-100 mA, men man får faktiskt anstränga sig lite för att en typ A JFB INTE ska lösa ut för DC ström.S Styrtekniker skrev:
Å nej, ingen AC ström i det batteriet. Ett helt vanligt 9V batteri direkt från lådan med kasserade batterier.
JFBn löser ut för en DC puls.
Med en DC ström vid tillslag går det inte att slå till en JFB.
JFBn slår ifrån direkt, gång på gång.
Och slutligen bort med DC strömmen och den fungerar igen.
Jag kan i sammanhanget nämna att tillverkaren av min växelriktare rekommenderar en JFB typ A 100mA men har även skriftligen godkänt några typ A 30mA, en av dessa JFB är vad jag råkar ha. Man får väl anta att tillverkaren byggt in någon form av DC-skydd.
Detta DC spår har varit intressant och givande. Tror ämnet är uttömt. Tråden har kommit på avvägar. Tillbaka till den trasiga laddaren. Vad är senaste där?Logad skrev:
Klart att säkringen går om boxen inställd på 32A Bilen kan inte veta vad du har för huvudsäkring. Elektrikerrn har oavsett gjort en dålig installation som han inte vill ta ansvar för.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag tror att man möjligtvis har tunnare PEN på grova trefasledningar om man kan räkna med att det är vettig balans mellan faserna.D Daniel 109 skrev:
Om man kopplar fel så att eluttaget matas med två olika faser i st f fas och nolla blir det 400V. Jag har på en tidigare arbetsplats varit med om att ett elföretag som hade praktikanter kopplade in det så och ett antal laboratorieinstrument gick sönder.Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är det för abonnemang som krävs?E Elajomannen skrev:Både ja och nej. Vissa billiga boxar har ingen wifi/blåtand eller någon annan kommunikation, dvs de går inte att uppdatera eller ställa in något utan att öppna boxen. MEN det grundläggande för alla vanliga hemma ac boxar är AC in AC ut utan någon omvandling, bara styrning dvs boxen är inte någon laddare . Först när boxen omvandlar till DC och ansluts med ccs/chademo är det en laddare. En sådan laddare kräver ett abbonemang som de flesta villor ens är i närheten av. Kostnaden för en sådan laddare ligget på 250 000 kr upp emot 1 miljon + kostnaden för abbonemang, som är betydande. Vet inte om det var det som efterfrågades, men här fick ni ett svar från en person som är insatt och jobbar med detta
En omvandlare från AC till DC kostar inte de pengarna. Jag fick en uppskattning från min leverantör om att den kommer att kosta 30-50 000. Han har inte fått priser från importören än. Det kommer inte förrän de har omvandlare att leverera. Troligen i höst.
Oavsett om laddaren är placerad i bilen eller utanför bilen så är kedjan följande:lilytwig skrev:
Elnät --AC--> Laddare --DC--> Batteri
Enda egentligen skillnaden mellan att ha en en laddbox och en laddare är var laddaren är placerad. De begränsningar som finns är elnätets kapacitet och laddarens kapacitet. Det Elajomannen otydligt försöker säga är att om du har en kommersiell extern snabbladdare så kan den vara stor. Typ som ett kylskåp eller en liten bil. Den kan då hantera gigantiska strömmar. För att den skall kunna göra det måste du även ha motsvarande kapacitet i elnätet.
Om vi då jämför mot fallet i hemladdning så har du troligtvis maximalt 32A. Mer än så kan du inte ladda oavsett om du har en extern laddare eller en inbyggt i bilen. Enda skillnaden är att laddaren i bilen är oftast mindre, av den enkla anledningen att det finns begränsat med plats, och har därmed lägre kapacitet. Så enda anlednignen till att ha en extern laddare är om den inbyggda har en lägre kapacitet än din huvudsäkring. Då kan det, om bilen kan laddas med DC, gå att få en snabbare laddning med en extern laddare som kan utnyttja hela säkringskapaciteten.
Nu har jag ingen aning om hur marknaden på små DC-laddare ser ut, eller vilka bilmodeller som har en klen laddare, så jag har ingen aning det faktiskt är relevant i verkligheten eller om det bara är en teoretiskt möjlighet.
Den vanliga maxsäkringen är normalt 25 A då det är GII som är den vanliga servisstorleken vill man ta ut ner av nätet måste man gå på en GIII som tillåter max 63 A. Men då måste dom allra flesta "vanliga" hushåll byta mätarskåp och servis.