80 134 läst · 233 svar
80k läst
233 svar
Elektriker förstört laddbox, vill ej ersätta
Jag hade hoppats att @Fredrik Christensen hade besökt farsan i helgen och tagit några bilder på innanmätet i den olycksaliga laddboxen.
Känns som @Fredrik Christensen hittat på historien
Nej, det tror jag inte. Det finns för mycket detaljer som inte är till TS fördel och om han inte var med vid tillfället då laddboxen pajade är det ju svårt att återge detaljer om vad som egentligen hände.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag tror TS tycker att tråden spårat ur och att han inte får de svar han var ute efter.
Ett möjligt scenario är en kortslutning fas/noll som i sig inte borde vara skadlig, men en efterföljande spänningsspik pga induktion kan ha triggat något överspänningsskydd i laddboxen som bränt några komponenter.
Det är en ganska tråkig hypotes eftersom elektrikern inte gjorde sönder laddboxen med någon felkoppling, men ändå indirekt orsakade det inträffade. Likväl kan elektrikern ha rätt i att boxen lika gärna kunde gått sönder någon annan dag även om så kraftiga spänningsspikar borde vara mycket sällsynta.
Det finns fler möjligheter. Med DC från solceller via en DC/DC regulator till bilen eller till ett batteripack så blir förlusterna lägre.O Steamboy skrev:Oavsett om laddaren är placerad i bilen eller utanför bilen så är kedjan följande:
Elnät --AC--> Laddare --DC--> Batteri
Enda egentligen skillnaden mellan att ha en en laddbox och en laddare är var laddaren är placerad. De begränsningar som finns är elnätets kapacitet och laddarens kapacitet. Det Elajomannen otydligt försöker säga är att om du har en kommersiell extern snabbladdare så kan den vara stor. Typ som ett kylskåp eller en liten bil. Den kan då hantera gigantiska strömmar. För att den skall kunna göra det måste du även ha motsvarande kapacitet i elnätet.
Om vi då jämför mot fallet i hemladdning så har du troligtvis maximalt 32A. Mer än så kan du inte ladda oavsett om du har en extern laddare eller en inbyggt i bilen. Enda skillnaden är att laddaren i bilen är oftast mindre, av den enkla anledningen att det finns begränsat med plats, och har därmed lägre kapacitet. Så enda anlednignen till att ha en extern laddare är om den inbyggda har en lägre kapacitet än din huvudsäkring. Då kan det, om bilen kan laddas med DC, gå att få en snabbare laddning med en extern laddare som kan utnyttja hela säkringskapaciteten.
Nu har jag ingen aning om hur marknaden på små DC-laddare ser ut, eller vilka bilmodeller som har en klen laddare, så jag har ingen aning det faktiskt är relevant i verkligheten eller om det bara är en teoretiskt möjlighet.
blackarrow skrev:Nej, det tror jag inte. Det finns för mycket detaljer som inte är till TS fördel och om han inte var med vid tillfället då laddboxen pajade är det ju svårt att återge detaljer om vad som egentligen hände.
Jag tror TS tycker att tråden spårat ur och att han inte får de svar han var ute efter.
Ett möjligt scenario är en kortslutning fas/noll som i sig inte borde vara skadlig, men en efterföljande spänningsspik pga induktion kan ha triggat något överspänningsskydd i laddboxen som bränt några komponenter.
Det är en ganska tråkig hypotes eftersom elektrikern inte gjorde sönder laddboxen med någon felkoppling, men ändå indirekt orsakade det inträffade. Likväl kan elektrikern ha rätt i att boxen lika gärna kunde gått sönder någon annan dag även om så kraftiga spänningsspikar borde vara mycket sällsynta.
Historien är verkligen inte påhittad.
tyvärr spårade tråden ut rejält när massa icke kunniga gav sig in o skulle bråka Uppskattar dock alla er kunniga som blackarrow! kände att det blev lite offtopic med det hela med folk som inte riktigt läste inlägget iheller och drar sina egna slutsatser!
Elektrikern tog sig på det och löser en ny box! Som sagt alla kan göra fel och ha en dålig dag! Sålänge man kan brösta sina misstag är det inget att bråka om
Bra att det löste sig.F Fredrik Christensen skrev:Historien är verkligen inte påhittad.
tyvärr spårade tråden ut rejält när massa icke kunniga gav sig in o skulle bråka Uppskattar dock alla er kunniga som blackarrow! kände att det blev lite offtopic med det hela med folk som inte riktigt läste inlägget iheller och drar sina egna slutsatser!
Elektrikern tog sig på det och löser en ny box! Som sagt alla kan göra fel och ha en dålig dag! Sålänge man kan brösta sina misstag är det inget att bråka om
Som tekniker jag är så skulle det fortfarande vara spännande att fått se en bild på den trasiga boxen som troligen nu redan är borta. Inte för att det hjälper någon utan för att lära sig något.
Exakt vad var det för fel på den gamla boxen och varför hade den gått sönder?F Fredrik Christensen skrev:Historien är verkligen inte påhittad.
tyvärr spårade tråden ut rejält när massa icke kunniga gav sig in o skulle bråka Uppskattar dock alla er kunniga som blackarrow! kände att det blev lite offtopic med det hela med folk som inte riktigt läste inlägget iheller och drar sina egna slutsatser!
Elektrikern tog sig på det och löser en ny box! Som sagt alla kan göra fel och ha en dålig dag! Sålänge man kan brösta sina misstag är det inget att bråka om