23 031 läst · 536 svar
23k läst
536 svar
Hur kan vi stödja Ukraina?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo Politico hade en artikel om Putins lydiga krigshund.R Razmataz skrev:Det är inte ett dugg oärligt argument. Titta på Tjetjenien vid millennieskiftet. Nu är Tjetjenien någon slags krigisk vasallstat där Kadyrov är en direkt förlängning av Putin. Det är fortfarande samma KGB-mentalitet som styr Ryssland. På tsarens tid hette det Tjekan nu FSB. Ryssland är ett skräckvälde och har aldrig reformerats eller bearbetat sin mörka historia på samma sätt som tex Tyskland gjorde.
https://www.politico.eu/article/dia...of-vladimir-putins-attack-dog-ramzan-kadyrov/
Sen angående Tyskland så har de verkligen ställt till det med gasen.
https://www.politico.eu/article/why-is-it-so-difficult-for-germany-to-say-no-to-russian-energy/
Renoverare
· Stockholm
· 18 333 inlägg
Putin ska inte bestämma vad andra länder ska göra. Vill Ukraina gå med i NATO ska de få det. Det är inte rysslands val. Ryssland kunde valt gå närmare NATO men det har de inte gjort, utan istället isolerat sig mer från NATO och väst.
Ryssland skulle fått ingå i Nato när Sovjet föll.AndersMalmgren skrev:
Gorbatjovs tankar där är inte fel och borde höras av fler...
Renoverare
· Stockholm
· 18 333 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 333 inlägg
Jo en diktator är och förblir en diktator....AndersMalmgren skrev:
Angela Merkel har fått en massa kritik och det är en kö med blåögda politiker som nu måste rannsaka sig.
https://www.dn.se/varlden/merkel-hyllades-for-sin-kontakt-med-putin-nu-hojs-kritiska-roster/
Vem trodde på en evig perestrojka och glasnost??
Mycket naivt!
Tråkigt med låst artikel..P paralun skrev:
Men jag tror inte hon aktivt lagt någon makt i Putins händer.. dock agerat vårdslöst när det gäller energipolitiken i landet har hon..
Vilka analytiker är detta? Ryska?T Troberg skrev:
Alla de experter jag sett verkar eniga i att Putin missbedömt i stort sett allt rörande sitt "speciella militära övergrepp", inte minst hur lång tid det skulle ta. Om det skulle pågå till vintern, varför skickade han med förnödenheter enbart för några dagar?
Svårt att säga vad det egentligen handlar om om man ska gå efter vad Putler sagt. Det är ju allt från avnazifiering, att de utvecklar biologiska vapen, har ett hemligt kärnvapenprogram, till att Ukraina inte ens är ett riktigt land. NATO-länder har han redan som grannar.
Min gissning är att detta var ett första steg mot att återskapa forna Sovjetunionen. I hans krigstal nämnde han ju att baltländerna ligger risigt till de med.
NATO var inte inblandat militärt i kriget i Irak. Tvärtom fördömde vissa medlemmar USAs angrepp.
Afghanistan är lite av ett gränsfall. Man ansåg att terrorangrepp från grupper baserade i landet uppfyllde en respons enligt artikel fem. Jag kan nog hålla med om att 9/11 kan klassas som en krigshandling.
Putin är en produkt av Sovjetunionen och det är ganska uppenbart att han styr landet in i en ny Sovjetliknande era, även om jag inte tror att han går så långt som att kalla det för det. Fri press tillåts inte längre. "Valen" är knappast demokratiska. Opposition och kritiker giftmördas och/eller fängslas.
Jag förutspår att om han får hållas är det inte länge kvar till medborgarna inte längre får lämna landet som de vill.
Ryssland ansökte om det för 10 år sen.Maskintok skrev:
Det är så mycket ni inte vet här i tråden. Men jag ser allt som mycket tragiskt och svårt. Det hela handlar inte så mycket om Ukraina, utan om USA och sitt skuldberg.... Det som händer nu är oerhört stort och dåligt för oss här - Rent ekonomiskt.
Men jag tänker inte förklara mer just nu. Det kommer till er snart från olika nyheter.
Jo att Ryssland sökte för 10 år sedan igen till Nato visste jag.K Karl Olssvan skrev:Ryssland ansökte om det för 10 år sen.
Det är så mycket ni inte vet här i tråden. Men jag ser allt som mycket tragiskt och svårt. Det hela handlar inte så mycket om Ukraina, utan om USA och sitt skuldberg.... Det som händer nu är oerhört stort och dåligt för oss här - Rent ekonomiskt.
Men jag tänker inte förklara mer just nu. Det kommer till er snart från olika nyheter.
Men det övriga var spännande..
Anar jag konspirationer och alternativnyheter? Menar du att Rysslands invasion av Ukraina egentligen beror på att USA har stora skulder? Har det med Hunters laptop att göra?K Karl Olssvan skrev:Det är så mycket ni inte vet här i tråden. Men jag ser allt som mycket tragiskt och svårt. Det hela handlar inte så mycket om Ukraina, utan om USA och sitt skuldberg.... Det som händer nu är oerhört stort och dåligt för oss här - Rent ekonomiskt.
Tala ur skägget människa.
Att det är väldigt dåligt för oss alla "rent ekonomiskt" är ganska självklart. Det kommer så klart inte stanna vid att bensin kostar över 20:- per liter.
ge dig till tåls så kommer det nog svar på dina frågor..R RoAd skrev:Anar jag konspirationer och alternativnyheter? Menar du att Rysslands invasion av Ukraina egentligen beror på att USA har stora skulder? Har det med Hunters laptop att göra?
Tala ur skägget människa.
Att det är väldigt dåligt för oss alla "rent ekonomiskt" är ganska självklart. Det kommer så klart inte stanna vid att bensin kostar över 20:- per liter.
Man kan ju undra hur seriöst det var med tanke på att de rör sig i motsatt riktning i många av de krav som NATO ställer på ett medlemsland:K Karl Olssvan skrev:
We have made clear that, at a minimum, candidates for membership must meet the following five requirements:
--New members must uphold democracy, including tolerating diversity.
--New members must be making progress toward a market economy.
--Their military forces must be under firm civilian control.
--They must be good neighbors and respect sovereignty outside their borders.
--They must be working toward compatibility with NATO forces.